Potvrdí-li se přesun kamionů, budeme žádat další zpoplatnění

Potvrdí-li se přesun kamionů, budeme žádat další zpoplatnění

Před rozšířením mýtných úseků se Asociace krajů ČR (AKČR) obávala, že těžká nákladní vozidla je budou objíždět po silnicích nižší třídy. A nárůst počtu nákladních vozidel již některé obce hlásí. O vyjádření k této problematice jsme proto požádali PhDr. Radka Polmu, LL.M., MBA, zástupce ředitele Kanceláře Asociace krajů ČR.

Potvrdily se vaše obavy z objíždění nově zpoplatněných úseků, případně kdy budete mít k dispozici nějakou analýzu srovnávající intenzitu dopravy na těchto „objízdných trasách“ před a po rozšíření mýtného?

Kraje jsou v současné době ve fázi získávání a zpracovávání dat, především ze sčítání intenzity průjezdů nákladní a kamionové dopravy na úsecích, kde je předpoklad, že bude docházet k objíždění nově nastaveného mýtného systému, především na silnicích I. třídy. Ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury proběhlo první sčítání již na podzim loňského roku a druhé, srovnávací, proběhne do konce února letošního roku. Výsledkem by mělo být potvrzení nebo vyvrácení obavy krajů a obcí, že v souvislosti se zavedením mýta na silnicích I. třídy dojde k přelivu intenzity nákladní a kamionové dopravy, a to jak na zbylé nezpoplatněné silnice I. třídy, tak na silnice nižších tříd.

Při vyhodnocování získaných dat je také třeba vzít v úvahu připomínky a poznatky starostů, kteří už dnes předběžně informují o tom, že tranzitní nákladní doprava objíždí placené úseky silnic I. tříd po krajských komunikacích a zajíždí až do obcí. Pokud by se tak obava z přesunu nákladní a kamionové dopravy potvrdila i z dat získaných sčítáním intenzity dopravy, kraje využijí svých zástupců v Pracovní skupině Ministerstva dopravy ČR k zavádění mýta na silnicích I. třídy a okamžitě navrhnou rozšíření mýta na další úseky silnic I. třídy tak, aby toto opatření bylo účinné od 1. července 2020.

Na nově zpoplatněných úsecích platí mýto také autobusy zajišťující dopravu, kterou si objednávají kraje. Jak velký nárůst v ceně za objednanou službu to pro kraje představuje?

Kraje mají v rámci zajišťování autobusové dopravní obslužnosti ve svých regionech uzavřeny s dopravci dlouhodobé smlouvy, které upravují platby za objednané služby. Případné kompenzace za jakékoliv navýšení finančních prostředků za tyto služby, tedy i za zvýšené náklady provozu autobusů z důvodu zavedení mýta na silnicích I. třídy, jsou upraveny právě v těchto smlouvách a jsou pouze v kompetenci objednavatelů této služby, tedy krajských samospráv.

Asociace krajů nemá v tuto chvíli zatím potvrzenou informaci, že by zavedení mýta na silnicích I. třídy znamenalo nárůst ceny za objednaný kilometr při zajištění autobusové dopravní obslužnosti v jednotlivých krajích, a to i s ohledem na skutečnost, že žádosti o kompenzace za vícenáklady spojené se zajištěním autobusové dopravy nad rámec sjednaných finančních objemů jsou ze strany dopravců předkládány krajům za určité účetní období. Únor je tedy měsíc, kdy tyto informace ještě nejsou k dispozici.

(lan)

Foto: AK ČR
spinner