Silniční doprava

Podíl českých dopravců na výběru mýtného klesá

Podíl českých dopravců na výběru mýtného klesá

Podíl českých silničních dopravců na výnosech českého mýtného systému postupně klesá. Zatímco v roce 2007, kdy byl systém spuštěn, činil 61,3 procenta, v prvním čtvrtletí letošního roku to bylo již jen 57,2 procenta. Oznámil to mluvčí českého mýtného systému David Šimoník. Vzrostl naopak podíl dopravců z východní Evropy, především z Polska, Maďarska, Rumunska a Bulharska.

Vedle českých klesá také podíl slovenských a německých nákladních vozidel, dodala Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je za stát pověřené spravováním mýtného systému.

Vozidla českých dopravců sice stále tvoří dominantní část placení mýtného a slovenští dopravci s přibližně 12 procenty vybraného mýtného zaujímají druhou příčku, jejich podíl se však rok od roku snižuje. Za nárůstem podílu dopravců z východní Evropy může podle oslovených odborníků řada faktorů. Podle Karla Feixe, ředitele společnosti Kapsch, která české mýto provozuje, může být za růstem podílu balkánských nebo polských dopravců to, že nabízejí nižší ceny za dopravované zboží, a více je tak využívají i západoevropští zákazníci.

Podle prezidenta Svazu dopravy České republiky Jaroslava Hanáka za dynamický nárůst dopravců z východní Evropy může i daleko nižší spotřební daň na paliva v těch- to zemích a s tím i spojená cena naf-ty. Další možný důvod nabídl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix: „Země jako Německo, Česko nebo Slovensko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou Euro 5, a přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů,“ řekl. Výslednou cenu mýtného ovlivňuje kromě počtu náprav kamionu, druhu komunikace a času využití komunikace také množství produkované ekologické zátěže. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno 553 300 vozidel.

(čtk)

spinner