Počet vážných dopravních nehod s účastí kamionů klesá

Počet vážných dopravních nehod s účastí kamionů klesá

Počet vážných dopravních nehod s účastí nákladních vozidel postupně klesá, nicméně bezpečnost zranitelných účastníků silničního provozu je nutné zlepšit. A stále příliš mnoho řidičů nákladních vozidel nepoužívá bezpečnostní pásy. To jsou některá ze zjištění nové zprávy o dopravní bezpečnosti od společnosti Volvo Trucks.

„V naší zprávě o bezpečnosti Volvo Trucks Safety Report 2017 analyzujeme a popisujeme, proč dochází k nehodám s účastí nákladních vozidel, jak k těmto nehodám vlastně dochází a co bychom měli udělat pro to, abychom rizika nehod a jejich dopady omezili. Tyto skutečnosti jsou důležité nejen pro vývoj našich vlastních produktů, ale též pro všechny, kteří usilují o bezpečnější dopravní prostředí,“ řekl Peter Wells, vedoucí výzkumného týmu ART společnosti Volvo Trucks.

Zpráva o bezpečnosti Safety Report 2017 společnosti Volvo Trucks vychází z vlastních šetření dopravních nehod i dat získaných od různých národních a evropských orgánů. Z uvedené zprávy vyplývá mimo jiné to, že je nezbytné věnovat více pozornosti snižování míry rizika u obzvláště zranitelných účastníků silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté, uživatelé skútrů a motorkáři. „V Evropě se za poslední desetiletí počet vážných silničních dopravních nehod s účastí těžkých nákladních vozidel snížil prakticky na polovinu. Ovšem počet nehod nákladních vozidel spojených se zranitelnými účastníky silničního provozu se stejnou měrou nesnížil,“ řekl Carl Johan Almqvist, ředitel pro bezpečnost dopravy a produktů ze společnosti Volvo Trucks.

Přibližně 35 procent lidí, kteří utrpěli vážná či smrtelná zranění při nehodách s účastí těžkých nákladních vozidel, lze označit jako zranitelné účastníky silničního provozu. Tempo urbanizace dnes stále roste a s tím i počet lidí a vozidel na silnicích; tudíž pokud nepřijmeme účinná opatření, riziko nárůstu počtu zranění poroste. „Máme-li snížit nehodovost, je nezbytné pokračovat ve vývoji řady technických řešení, která mohou řidičům nákladních vozidel napomoci se potenciálně nebezpečným situacím vyhnout. Kromě toho si všichni účastníci silničního provozu musejí uvědomit, že s dopravou jsou spojena určitá rizika a existují způsoby, jak je co nejvíce omezit,“ uvedl Carl Johan Almqvist.

K prevenci nehod je klíčové zejména to, aby měl řidič jasný přehled o bezprostředním okolí vozidla. Volvo jako jeden z mnoha doplňků zpětných zrcátek, zrcátek pro sledování prostoru kolem vozidla a couvacích kamer nabízí i řešení v podobě kamery, která řidiči pomáhá vidět, co se děje před předním rohem vozidla na straně spolujezdce. „Pro hladkou a bezpečnou komunikaci v dopravě je důležité, aby si důležitost hesla ‚vidět a být viděn‘ uvědomovali i všichni chodci a cyklisté. Proto naše vzdělávací materiály míříme na mládež i dospělé; jde například o naše kampaně Zastavte se, rozhlédněte se a zamávejte (Stop Look Wave) a Vidět a být viděn, které se zaměřují přesně na uvedená témata,“ řekl Carl Johan Almqvist.

Nákladní vozidla Volvo jsou vybavena nejrůznějšími systémy aktivní bezpečnosti, které pomáhají snížit riziko střetu s jinými vozidly. Pokud však k nehodě přece jen dojde, k záchraně života nejvíce přispěje dávno ověřený a spolehlivý prvek bezpečnostní výbavy – samotný bezpečnostní pás.

„Zpráva odhalila, že až příliš mnoho řidičů nákladních vozidel nepoužívá bezpečnostní pás, ačkoli je známou skutečností, že polovina nepřipoutaných řidičů nákladních vozidel, kteří při dopravních nehodách přišli o život, by v případě použití bezpečnostního pásu mohla nehodu přežít,“ upozornil Carl Johan Almqvist.

(lan)

spinner