Alternativní paliva

Plzeň má první CNG Centrum v České republice

Plzeň má první CNG Centrum v České republice

PRAHA (9.4.) – Česká republika má od 8. dubna první CNG Centrum. U své nedávno otevřené CNG stanice v Plzni – Nýřanech ho slavnostně otevřel E.ON ve spolupráci se společností KOMERSIA WEST. Kromě non stop provozu samoobslužné CNG stanice nabízí CNG Centrum v Nýřanech prodej, poradenství, servis CNG vozidel a mnoho dalších služeb spojených s tímto ekologickým, a v poslední době tolik žádaným, palivem.

V České republice dnes funguje již 85 veřejných plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG). V únoru letošního roku byla otevřena nová CNG stanice v Plzni – Nýřanech, na sjezdu 93 z dálnice D5 vedoucí z Prahy do Rozvadova u vjezdu do průmyslové zóny Mexiko, která dnes patří společnosti E.ON. Nová stanice je dobrou zprávou pro motoristy především v Plzeňském kraji, neboť zde motoristé dlouho CNG stanice postrádali. V Plzni je to dnes již čtvrtá CNG stanice. Současně se z ní ale těší i cestující do Německa, neboť je poslední CNG stanicí na hlavním tahu dálnice D5 z ČR do Mnichova.

Tato CNG stanice je jak pro osobní, tak pro nákladní vozy a otevřena 24 hodin denně. Plnicí stanice je bezobslužná, vybavená platebním terminálem pracujícím s podnikovými čipy, CNG kartami i kartami bankovními. Jádrem zařízení je kompresorová stanice vybavená kompresorem o výkonu 150 metrů krychlových za hodinu a zásobníkem o geometrickém objemu 2 240 litrů. „V příštích třech letech počítáme u nás s výrazným nárůstem CNG vozidel a tak stanice je už dnes připravena na pozdější zvýšení výkonu i objemu zásobníku na dvojnásobek,“ říká Jiří Šimek, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie a místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Posláním energetické skupiny E.ON je spolehlivé zásobování zákazníků způsobem šetrným k životnímu prostředí. „Je to naše první stanice v Plzeňském kraji a tak jsme chtěli přispět, jak má E.ON ve zvyku, i k životnímu prostředí. Nejen každý strom, ale každý kousek zeleně, má dnes pro průmyslovou zónu Plzně velkou cenu. Pokud je ještě zajímavým řešením veřejného prostoru, doufám, že naše CNG Centrum Plzeňané brzy navštíví,“ říká Jiří Šimek.

Oboustranný výdejní stojan CNG stanice je dnes vybaven dvěma hadicemi s koncovkami NGV1 a jednou s koncovkou NGV2. „Na stlačený zemní plyn (CNG) u nás jezdí už více než 9500 vozidel, což je o dva až tři tisíce více než před rokem. Do poloviny roku 2015 by mohlo být v ČR v provozu už kolem stovky plnicích veřejných CNG stanic,“ uvádí Jiří Šimek. V současné době je v Česku tolik plnicích stanic CNG, že největší vzdálenost mezi nimi je asi sedmdesát kilometrů. Do roku 2030, kdy by mělo být v ČR více než 300 plnících stanic, by měl mít CNG asi 10 procentní podíl na celkové spotřebě pohonných hmot v ČR. Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě.

(tj)

spinner