Orientace ve všech národních předpisech evropských zemí je složitá i pro velké firmy

Orientace ve všech národních předpisech evropských zemí je složitá i pro velké firmy

Sdružení ČESMAD BOHEMIA zorganizovalo před dvěma týdny v Brně konferenci o kontrolách silniční nákladní dopravy v Německu a Rakousku. Cílem bylo získat podrobnější informace o tamní legislativě a také zodpovězení řady otázek, které na základě praktických zkušeností s kontrolní činností v obou zemích čeští dopravci mají.

„Silniční doprava je přeregulovaná. Situaci komplikuje i to, že se pohybujeme přes hranice a platí pro nás hodně různých pravidel. Avšak naprostá většina dopravců jsou firmy se dvěma až třemi vozidly. A tito podnikatelé nemají kapacitu, aby sledovali všechny změny v legislativě a platili si právníka. Je zde nespočet zákonů, s nimiž normální člověk nemůže pracovat,“ řekl v úvodu konference vedoucí legislativní odboru sdružení Jan Medveď.

„Máme pocit, že státní správa si z nás dělá kasičku. Není normální mít pokuty v řádech sta tisíc korun, 9000Kč za každou tunu nad povolenou hmotnost atd. V Německu je možná větší dohled, ale tresty, zejména u mírnějších přestupků, nejsou tak vysoké. Zatímco u nás máme rozpětí od do, v Německu je přesný rozpis kolik za co,“ dodal.

Co se týče znalosti různých evropských nařízení, ta si podle něj dopravci, pokud si dají práci a vyhledají je, mohou přečíst. U směrnic však mohou být odchylky. V případě evropských předpisů umí ČESMAD Bohemia například i podávat stížnosti na porušení unijního práva přímo do systému EU. „Pak jsou zde ale vnitrostátní předpisy jednotlivých zemí. A dohledat, za co třeba lze v Itálii, ve Španělsku či Francii zabavit vozidlo, je téměř nemožné. Někdy postup tamních kontrolních orgánů vypadá spíše jako vydírání, jako když ve Španělsku dají na vybranou – buď blokově pokuta 2000 EUR, nebo 3000 EUR ve správním řízení,“ řekl Jan Medveď.

Trasu i odpočinek je třeba v Německu plánovat předem

Činnost německého úřadu pro nákladní dopravu BAG na konferenci přiblížili Bettina Spies, vedoucí oblastní pobočky BAG v Drážďanech, a Patrick Lang, vedoucí oddělení silničních kontrol v Sasku.

Patrick Lang mimo jiné uvedl, že německé vnitrostátní předpisy jsou uvedeny na webových stránkách úřadu, avšak jen v němčině.

Co se týče překročení doby řízení a toho, jaké důvody lze na ručním zápisu na výjezdu z tiskárny uznat, upozornil, že na základě judikátů nejsou přeplněná parkoviště důvodem k porušení sociálních předpisů. Řidiči musí být známo, že na parkovištích nebývá volné místo, má si trasu naplánovat v předstihu a musí být v případě potřeby schopen sjet i na parkoviště mimo dálnici. Jako nepředvídatelné události se podle něj udávají kolony a povětrnostní podmínky, pak lze dobu řízení překročit.

V Německu je také zakázáno trávit týdenní odpočinek ve vozidle. Za porušení zákazu se firmě udělí pokuta 1500 EUR a řidiči 500 EUR. A totéž se týká i případů, že řidič musí v Německu zůstat déle kvůli zdržení nakládky u německé firmy.

„Jde o to, aby se ošetřily výjimky a aby se všichni řidiči na vnější okolnosti stále nevymlouvali. Je třeba plánovat předem a úlevu využívat jen výjimečně,“ dodala Bettina Spies.

Pokud jde o kontrolu pobytu řidiče mimo vozidlo, není podle ní povinnost předkládat doklad z hotelu. Jak řidič trávil odpočinek, však lze zjistit při rozhovoru (výslechu) kontrolních orgánů s řidičem, upozornila Bettina Spies.

„Naše sdružení má písemné vyjádření z EU, že neexistuje žádný unijní předpis, na jehož základě by bylo možné vyžadovat doklad, kde řidič trávil předchozí odpočinek. Lze jen kontrolovat, zda ho řidič trávil či nikoliv,“ dodal Jan Medveď.

Za náklad odpovídá řidič

Na dotaz, zda řidič odpovídá za náklad, i když nemohl být naložení vozidla přítomen, Patrick Lang odpověděl takto: „Řidič se musí ujistit, že náklad je řádně zajištěn, i když nakládá někdo jiný. Řidič se musí podívat, zda může vyjet. To se týká uložení nákladu i toho, zda nejsou přetížené nápravy. Pokud to špatně naložil odesílatel, dostane pokutu řidič. A dopravce musí dát řidiči potřebné prostředky, aby mohl zajistit náklad. Jestliže vozidlo má mít například kurty, a nemá je, jedná se o jasný prohřešek dopravce. Hovoříme i o vhodném vozidle, například u sypkého materiálu.“

„Pokud bylo vozidlo odesílatelem zaplombováno a řidič náklad neviděl, nemůže být za zajištění odpovědný. Je zde však stále ,ale‘ – pokud řidič během jízdy zjistí, že něco není v pořádku, je povinen zastavit a požádat policii, aby vozidlo otevřela. Pokud nemá pochybnosti a nezastaví, je pokutována firma, která vozidlo nakládala. Pokud ale řidič závadu za jízdy mohl poznat, dostane pokutu i on,“ dodal Patrick Lang.

Časté jsou také případy, že náklad kvůli své povaze nemůže být upevněn kurty. I tak však podle něj náklad musí být zajištěn jiným vhodným způsobem.

Řidičský průkaz cizincům nelze odebrat

Řidičský průkaz lze podle Patricka Langeho odebrat německým řidičům, nikoliv českým. Propadlé řidičské oprávnění je však trestný čin, řidič pak nesmí v jízdě pokračovat a dojde na soud. To se týká i dopravce, který musí prověřovat, zda řidiči mají platné řidičské oprávnění,“ upozornil.

Nové kontrolní stanoviště na rakouské dálnici A5

Erwin Weidinger, vrchní inspektor oddělení dopravní policie pro kontrolu vozidel a nákladní dopravy Dolního Rakouska, v úvodu svého vystoupení přiblížil nové kontrolní stanoviště na severní dálnici A5. Měří se zde rychlost a probíhá i rychlostní vážení a vozidla, u nichž je podezření na porušení předpisů, jsou zastavena. Za 24 hodin zde projede na 18 000 kamionů, zkontrolováno jich je však jen několik.

Pokud dojde k překročení hmotnosti o dvě procenta, jedná se o ohrožení bezpečnosti, vozidlo nesmí pokračovat v jízdě, je třeba snížit hmotnost a zahraniční řidič dostane kauci. Totéž se týká přetížení nápravy o více než šest procent. Pokutu dostane řidič, firma i ten, kdo odpovídá za naložení. Pokuta se podle Erwina Weidingera uděluje, i když je náklad zaplombovaný.

Kontroluje se rovněž upevnění nákladu, ale v této oblasti podle něj již došlo k výraznému zlepšení, především u menších vozidel. Pokud není náklad správně zajištěn, dojde na zákaz jízdy, odebrání registrační značky a je udělena pokuta 2180 EUR. Je-li zjištěn další přestupek, pak pokuta činí 5000 EUR.

Manipulace s tachografy a emisemi

Při odhalené manipulaci s tachografy a systémy AdBlue činí správní pokuta 2180 EUR a pokuta podle zákona o emisích 1500 EUR. „Pokud řidič chce s takovým vozidlem odjet domů, musí ho nechat opravit na místě. A výměna zařízení je mnohonásobně vyšší než pokuta, nevyplatí se to,“ upozornil Erwin Weidinger.

„Předpokládáme, že 15 až 20 procent zařízení je zmanipulovaných a je zde narůstající tendence. Manipulace s tachografy může být v Rakousku soudně trestána, i odnětím svobody od jednoho do deseti let. Jedná se o obecné ohrožení bezpečnosti,“ zdůraznil Erwin Weidinger.

Pokuta za porušení dob odpočinku v Rakousku činí u malých přestupků 0, 50 a 100 EUR. U těžkých přestupků je sazba od 200 do 400 EUR, maximum je 5000 EUR.

Co se týče technického stavu, nákladní vozidla jsou ve srovnání s osobními auty, motocykly a autobusy v nejlepším stavu. Nejhůře jsou na tom autobusy, u nich se nejvíce odebírají registrační značky.

„Policie musí být nezávislá, a neporadí proto řidiči žádný servis, aby nebylo podezření, že ji někdo podplácí. Pouze mu dá seznam a telefonní čísla. Jestliže chce dopravce provést opravu doma, je možný jen odtah bez značek. To však bude trvat dlouho, nejrychlejší je opravit závady na místě,“ řekl Erwin Weidinger.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner