Ekologická vozidla

Obnova vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla vázne

Obnova vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla vázne

PRAHA (9.4.) – Programu obnovy vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla na roky 2009 až 2013 definoval povinnost orgánů veřejné správy mít podíl ekologických vozidel na celkově využívaném vozovém parku do konce roku 2013 ve výši nejméně 25 procent. Ačkoliv cílem programu bylo také to, aby státní správa šla příkladem všem občanům a společnostem a deklarovala tak zájem o zlepšování našeho životního prostředí, ani minimální závazek, který si sama uložila, za celých pět let nesplnila. Většina ministerstev si tato vozidla nepořídila.

„Bohužel po pěti letech fungování programu je stav takový, že v České republice jezdí sice už více jak sedm tisíc vozidel na ekologický stlačený zemní plyn, ale ministerstva nevlastní takové vozidlo ani jediné a přitom usnesení vlády většina ministerstev vůbec nesplnila,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). Jedná se o ministerstvo vnitra, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, práce a sociálních věcí, životního prostředí, dopravy a ministerstvo obrany. Před dvěma lety, při průběžném vyhodnocení, splnilo závazek dokonce jediné ministerstvo. „Ještě v roce 2010, kdy již bylo v platnosti usnesení vlády, některé úřady dokonce nakupovaly vozidla plnící pouze emisní limity EURO 4,“ uvádí se v materiálu Informace o splnění Programu obměny vozového parku veřejné správy, který se dostal na program jednání vlády.

„Prioritou vlády v programovém prohlášení je zejména hledání úspor a přitom tady leží a stačí je uchopit. Kromě ekologických předností v případě pořízení vozů na CNG snížíte provozní náklady těchto aut nejméně na polovinu. Jezdíte za jednu korunu na kilometr a neplatíte také ani silniční daň. Úřady si přitom mohou vybrat z asi 60 modelů sériově vyráběných vozidel na zemní plyn,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Ministerstvo vnitra, které chce přímo podle programového prohlášení vlády hledat úspory v rezortu, je na tom s podílem ekologických vozidel nejhůře. Přitom příklady Městské policie v Ostravě nebo Hasičského záchranného sboru (HZS) Pardubice ukazují, že se tyto úřady mohou chovat nejen ekologicky, ale i šetřit výrazné finanční prostředky.

Ani jedno takové vozidlo si za celých pět let nepořídily Úřad pro technickou normalizaci a státní zkušebnictví a Kancelář prezidenta republiky. Naopak více než 70 procent ekologických vozidel vlastní Energetický regulační úřad, Český statistický úřad a Krajské úřady Karlovarského a Zlínského kraje, přestože pro orgány samosprávy byla obměna vozů pouze doporučena. „Neumíme si představit, že by plynárenské společnosti neplnily jakékoliv usnesení vlády, ale jelikož při neplnění tohoto vládního usnesení si vláda nestanovila žádné sankce, tak většina úřadů státní správy vládní usnesení nesplnila,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

EU přímo doporučuje státnímu sektoru, aby svým příkladem hromadného nákupu ekologicky přátelských vozidel inspiroval veřejnost k následování. Problematikou se zabývá Směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel. Evropská komise dokonce v roce 2013 provedla přezkum toho, jak jednotlivé země směrnici aplikovaly. „Nedostatek plnicích stanic na CNG, na který si někdy úřady stěžují, je pouhá výmluva, protože si úřady nepořídily ani vozy na klasická paliva normy EURO 5, navíc k dispozici je již u nás více než padesát plnicích CNG stanic a to ve většině krajů znamená asi šest až sedm stanic a nyní rychle přibývají,“ dodává Jiří Šimek.

(tj)

spinner