Novým provozovatelem mýtného systému má být konsorcium CzechToll a SkyToll

Novým provozovatelem mýtného systému má být konsorcium CzechToll a SkyToll

11.4. – V tendru na výběr a správu elektronického mýta na dálnicích a silnicích I. třídy od roku 2020 zvítězily firmy CzechToll a SkyToll s nabídkovou cenou 10,75 miliardy Kč. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy na základě doporučení komise, která hodnotila celkem čtyři nabídky. O vítězi dnes informoval ministr dopravy Dan Ťok. Nyní běží lhůta na podání námitek ostatních účastníků zadávacího řízení, rozhodovat o možnosti podepsat s vítězem smlouvu bude ještě také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Na základě doporučení hodnotící komise Ministerstvo dopravy vybralo konsorcium firem CzechToll a SkyToll i na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku a doporučil ji jako nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat. CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Sdružení firem by mělo mýtný systém provozovat od roku 2020 dalších deset let. Předpokládaná hodnota na dodávku a desetiletý provoz systému elektronického mýta včetně rozšíření zpoplatněné sítě o 900 km byla v zakázce vyčíslena na 29 miliard Kč, což odpovídá cenám, za které mýtné zajišťuje stávající provozovatel.

„Dneškem ovšem výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ještě nekončí. Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy tak, aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta,“ dodal ministr.

O vítězi dnes Dan Ťok informoval členy Babišova kabinetu. Tendru se účastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá T-Systems. Ministerstvo dopravy zároveň informovalo vládu o rozboru alternativ náhradního řešení pro veřejnou zakázku systému elektronického mýta. Podle analýzy je jakékoliv jiné řešení než doběhnutí stávajícího tendru problematické, protože bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem mýtného systému.

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 loni v červnu v parametrech požadovaných vládou. Předběžné nabídky čtyř kvalifikovaných uchazečů ukázaly podle ministerstva, že zadávací podmínky byly stanoveny srozumitelně a umožňovaly uchazečům podání nabídek.

Smlouvu s novým provozovatelem chce ministerstvo dopravy uzavřít do podzimu letošního roku. Dodavatel pak bude mít 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.

(mna)

Foto: lan

spinner