​Nová vozidla na plyn výrazně snižují emise CO2

​Nová vozidla na plyn výrazně snižují emise CO2

Společnost Volvo Trucks právě zahajuje prodej vozidel, která dokážou snížit množství emisí CO2 o 20 až 100 procent. Splňují normu Euro 6 a výkonem i úsporou paliva se vyrovnají vozidlům s naftovým pohonem. Daleko méně ale zatěžují ovzduší.

Tato nová vozidla – Volvo FH LNG a Volvo FM LNG – mohou spalovat buď bioplyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží až o 100 procent), nebo zemní plyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží o 20 procent). Uvedené hodnoty uvádějí množství emisí vzniklé vlastním provozem vozidla a popisuje je parametr „tank-to-wheel” (z nádrže ke kolům).

Při srovnání s ostatními vozidly na plyn, která jsou na trhu k dispozici, spotřebovávají podle výrobce nové modely Volvo o 15 až 25 procent méně paliva. Aby bylo možné dosáhnout co nejdelšího dojezdu, slouží vozidlům jako palivo zkapalněný zemní plyn (LNG).

„Naše nová vozidla s pohonem na zkapalněný zemní plyn nebo bioplyn ovlivňují klima daleko méně než vozidla na naftu. Navíc mají o mnoho nižší spotřebu paliva než ostatní vozidla na plyn, která jsou v současnosti dostupná na trhu. Díky tomu má plyn jako náhrada za naftu ještě příznivější pozici, a to dokonce i pokud se jedná o těžkou dálkovou přepravu,” řekl Mats Franzén, produktový manažer pro motory ve společnosti Volvo Trucks.

Dopravce, který v rámci těžké přepravy s vozidlem na zemní plyn ročně najede 120 000 km, sníží v porovnání s naftou emise CO2 o 18 až 20 tun ročně. S ohledem na skutečnost, že v EU bylo jen za pouhý loňský rok zaregistrováno 264 000 těžkých nákladních vozidel, je potenciál k významnému celosvětovému snížení emisí u těžké komerční přepravy opravdu obrovský. Zemní plyn je surovinou s výbornou dostupností, v mnoha zemích má konkurenceschopnou cenu a díky balíčku akčních opatření, která Evropská komise a členské státy unie vytvořily za účelem dlouhodobého zajištění energetických zdrojů, se v současnosti v Evropě rozšiřuje i infrastruktura LNG.

„To jsou důvody, kvůli kterým na LNG nahlížíme jako na nejlepší možnou dlouhodobou alternativu k naftě, a to pro regionální i dálkovou dopravu, kde nejvíce záleží na úspoře paliva, nákladové kapacitě a produktivitě. Pokud se zvýší podíl bioplynu, dopad na klima může být ještě mnohem menší. Pokud se jedná o přepravu v městském prostředí, kde tolik nezáleží na dojezdu vozidel, získají v budoucnu na důležitosti elektrifikovaná vozidla. Naší vizí je, aby vozidla společnosti nakonec dosáhla produkce nulových emisí. Cesta, která k naplnění vize povede, ale nebude mít podobu jediného řešení – půjde o několik souběžných opatření. LNG je jedním z nich,“ řekl Lars Mrtensson, ředitel oddělení pro životní prostředí a inovace ve společnosti Volvo Trucks. 

(lan)

spinner