Nová řada vozidel MAN G zvyšuje efektivitu a hospodárnost silničních dopravců

Nová řada vozidel MAN G zvyšuje efektivitu a hospodárnost silničních dopravců

Společnost MAN Truck & Bus představila v únoru ve španělském Bilbau novou generaci svých nákladních vozidel (viz DN 3–4/20). Velký důraz při vývoji nových řad byl kladen nejen na komfort při práci řidiče, ale také na maximální možnou hospodárnost.

„Náklady jsou v oboru dopravy rozhodujícím faktorem pro rentabilitu a hospodářský úspěch. Zatímco výdaje jako platy, daně a mýtné neustále stoupají, vládne na trhu tvrdá konkurence. Pro dopravce to jsou náročné podmínky. Naší prací je co nejlépe pomáhat našim zákazníkům při zdolávání jejich výzev. Z tohoto důvodu jsme se při vývoji nové generace MAN Truck soustředili speciálně i na zvýšení efektivity, neboť spotřeba paliva tvoří okolo 30 procent z celkových nákladů na vozidlo,“ uvedl Göran Nyberg, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus SE odpovědný za prodej a marketing.

Typický návěsový tahač 4 × 2 pro dálkovou dopravu s motorem D26 nové generace MAN Truck spotřebuje díky nejmodernějšímu motoru v provedení Euro 6d, optimalizované hnací nápravě, vylepšené aerodynamice a tempomatu řízeném pomocí GPS až o osm procent méně nafty než standardní návěsový tahač generace Euro 6c. Aby řidiči byli s to optimálně využít technické novinky, nabízí společnost MAN prostřednictvím digitálních aplikací cílená a praktická školení, v rámci kterých se řidiči naučí jezdit úsporněji a efektivněji.

Výkonné motory MAN

Základem pro snížení spotřeby paliva jsou ekologičtější, a přitom výkonné motory řady Euro 6d, které společnost MAN poprvé představila na jaře roku 2019. Pro spolehlivé dodržení aktuálně platné emisní normy Euro 6d se podle objemu válců, respektive modelu motoru používají různé technologie pro snížení emisí oxidů dusíku a množství pevných částic.

Společnost MAN kompletně přepracovala zejména svůj nejprodávanější motor pro dálkovou a trakční dopravu – motor D26. Celá řada detailních vylepšení přinesla vyšší výkon, snížila hmotnost o zhruba 70 kg a výrazně zredukovala spotřebu paliva. V kombinaci s dalšími opatřeními představuje tento motor výrazný příspěvek k osmiprocentní úspoře paliva. Šestiválec o objemu 12,4 litru nabízí výkony v rozsahu 316 kW (430 k), 346 kW (470 k) a 375 kW (510 k). Točivý moment je přitom 2200, 2400 a 2600 Nm, a to již při otáčkách 930 až 1350 min‑1.

Nový motor D15

Zcela nově vyvinutý motor D15 s objemem válců devět litrů a výkonem 243 kW (330 k), 267 kW (360 k) a 294 kW (400 k) je obzvláště výkonný a díky své kompaktní a zjednodušené konstrukci i velice lehký, a přitom robustní. Maximálního točivého momentu dosahuje motor již při nízkých otáčkách 1600 až 1800 min‑1 a představuje ideální pohon pro stavebnictví, středně těžkou a těžkou distribuční dopravu, jakož i pro lehkou dálkovou dopravu. Díky novým konstrukčním metodám a materiálům je o zhruba 230 kilogramů lehčí než motor D20, který má v rámci řady Euro 6d nahradit.

Nabídka od lehkých až po nejtěžší přepravy

Pro uspokojení požadavků na vyšší výkon například v segmentu přepravy těžkých nákladů je zde motor MAN D38 s výkonem 397 kW (540 k) až 471 kW (640 k), který je nejsilnějším motorem z řady Euro 6d. U nových lehkých vozů MAN TGL a TGM se teprve od roku 2018 používá zcela nový motor MAN D08, a sice ve čtyřválcové nebo šestiválcové variantě. Tento velice robustní motor s výkonem 118 kW (160 k) až 235 kW (320 k) se vyznačuje velkou účinností, vysokou variabilitou použití a nízkou hmotností.

Asistenční systém MAN EfficientCruise

Sladěné komponenty pohonné jednotky jsou v nové generaci MAN Truck doplněny novinkou MAN EfficientCruise. Asistenční systém využívající GPS pro modely MAN TGX a TGS představuje rozšíření tempomatu ACC se sledováním vzdálenosti a regulací rychlosti jízdy. Nepřetržitě sleduje aktuální polohu i směr jízdy vozidla a tyto informace propojuje s uloženými údaji v mapě a údaji o naplánované trase v navigačním systému. Systém tak zná topografii průběhu trasy a vypočítá optimální rychlost a strategii řazení pro jízdu s nízkou spotřebou.

(lan)

Foto: MAN

spinner