Nová řada Scania XT staví na osvědčených základech

Nová řada Scania XT staví na osvědčených základech

Zkušenosti společnosti Scania ve stavebnictví jsou již více než stoleté. V té době totiž byly švédské silnice bez kvalitního povrchu a ve špatném stavu, a Scania tak měla hned za branou svého výrobního závodu v Södertälje nepřetržitý přístup k ideální testovací dráze. Tehdy ještě Scania vyráběla okolo 200 vozidel ročně, navíc vždy v souladu s individuálními potřebami zákazníků. V současnosti výroba probíhá ve zcela odlišném měřítku, ale řešení na míru a upřednostňování spolehlivých, technicky vyspělých a zároveň jednoduchých řešení je pro společnost Scania stále prioritou.

A nyní Scania opět posouvá hranice kupředu. Novou řadu XT charakterizuje robustní design, který je však zároveň funkční. Splňuje totiž potřeby zákazníků, kteří se musejí vypořádat s těmi nejtěžšími nároky z hlediska provozuschopnosti, produktivity a odolnosti.

Zavěšení a podvozek

Podvozek stavebních vozidel musí zvládat jízdu v náročném a různorodém terénu. Jedním z řady vylepšení řady XT je například nový stabilizátor, který pomáhá držet auto na vozovce, konkrétně pro vozidla s dvojitými předními nápravami. Přispívá ke stabilitě jak na veřejných komunikacích, tak v terénu (zejména při vysokém těžišti) a obzvlášť při vyklápění na nerovném povrchu.

Pokud jde o řešení náprav a podvozků, Scania představuje hned několik nových prvků, které souvisí zejména s aplikacemi v oblasti stavebních prací. Nový je tvar ozubení planetových převodovek v redukcích nábojů kol, což přispívá jak ke snížení hladiny hluku, tak ke zvýšení životnosti.

Nová řada kabin

Zatímco řadu G je možné si nově přizpůsobit speciálně pro stavební operace, zcela nové možnosti pak nabízí řada P. Ta je ideální pro ty, kteří chtějí dostatek vnitřního prostoru, nižší hmotnost (více nákladu) a nižší nástupní schody.

P-kabiny společnosti Scania jsou moderní klasikou pro využití ve stavebním i dopravním sektoru, kde často cestujete v městské dopravě a máte tak lepší kontakt s bezprostředním okolím vozidla. Obrázek ukazuje kabinu CP17 s normální střechou.

Elektrická ruční brzda

Scania nyní také poprvé představila elektronickou parkovací brzdu. Její umístění zůstává stejné, mírně napravo od panelu před řidičem, ale ovládání více připomíná to, které je k dispozici v moderních osobních automobilech (ačkoli je upraveno pro nákladní vůz). Ovládání je citlivé na tlak, což znamená, že je možné ho aplikovat postupně.

Brzda je vybavená bezpečnostními funkcemi a aktivuje se automaticky (při nízké rychlosti) při otevření dveří řidiče nebo při uvolnění bezpečnostního pásu. Vylepšena byla i funkce hill holder.

Scania nyní představuje řadu dalších nových komponentů a řešení, jako jsou například vysoko umístěné přívody vzduchu, které jsou určeny pro jízdu v prašném a náročném prostředí a pomáhají zajistit vysokou provozuschopnost bez ovlivnění spotřeby paliva.

Verze HD má dva vzduchové filtry a dokáže zvládnout téměř 40 kg prachu předtím, než je vyžadován servis, čímž je ve srovnání s dřívějšími verzemi čtyřnásobně prodloužena provozní doba. K dispozici je také řešení s vertikálním vývodem výfuku. Novinkou je, že může být za kabinou umístěn ve dvou různých pozicích, což usnadňuje některé práce na karoserii.

U stavebních vozidel je zavěšení kabiny zvlášť důležité. Varianta pro těžký provoz umožňuje větší pohyb kabiny k redukci nárazů během jízdy v opravdu těžkém terénu.

(lan)

Foto: Scania

spinner