​Nová řada CF a XF je kompletní, přijíždí nový model LF

​Nová řada CF a XF je kompletní, přijíždí nový model LF

Společnost DAF Trucks v září představila dalších jedenáct konfigurací podvozků řad CF a XF, a obě řady jsou tak nyní kompletní. A spolu s nimi také nový model LF. Se všemi těmito novinkami jsme měli možnost se seznámit i přímo v provozu v okolí španělské Barcelony. Všechna nová vozidla vykazují podle výrobce až o sedm procent nižší spotřebu paliva, která je výsledkem řady vylepšení, a především jinak integrovaných a zcela nových poháněcích soustav s nižšími otáčkami při provozní rychlosti vozidla.

Navíc poháněcí soustavy jsou v průměru až o 100 kg lehčí, což umožňuje i zvýšit zatížení. Vedle toho u modelu CF FAD 8 × 4 pro použití ve stavebnictví nové nápravy dovolují další snížení hmotnosti až o 250 kg.

Nová kompaktní jednotka EAS

Systém EAS lze nyní u modelů CF a XF instalovat jako celek (to znamená jako jednu jednotku) mezi první a druhou nápravu nebo za druhou přední nápravu (u modelu 8 × 4 FAD). To umožňuje použít volný prostor pro přidání stojin jeřábu, skříní na nářadí nebo přídavných palivových nádrží. A opět přínos pro zvýšení užitečné hmotnosti, nová kompaktní jednotka EAS je o 50 kg lehčí.

Nové elektrohydraulicky řízené vlečené nápravy

Jednou z nejdůležitějších inovací je nová zadní vlečená náprava u tahačů a podvozků, která výrazně zlepšuje manévrovatelnost. Je vybavena novým systémem elektrohydraulického řízení (EHS), který je o 30 kg lehčí. Řízení je velmi přesné, protože systém EHS na základě úhlu natočení předních kol a rozvoru náprav nepřetržitě počítá optimální úhel natočení kol zadní vlečené nápravy. Největší výhody tohoto řešení vyniknou zejména při jízdě v městských oblastech a při manévrování vozidlem ve stísněném prostoru. Při rychlostech nad 40 km/h se náprava zajistí v přímém směru a zaručí tak maximální stabilitu vozidla a úsporu paliva.

Nové vlečené nápravy s dvojmontáží

Společnost DAF rovněž představuje desetitunovou vodicí nápravu s dvojmontáží, která má statickou nosnost minimálně 34 tun. To je zvláště důležité při nakládání a vykládání těžkých kontejnerů, kdy je většina hmotnosti právě na zadní nápravě. Nová náprava má o 25 kilogramů nižší vlastní hmotnost. Spolu s ostatními sníženími hmotnosti modelů CF a XF to vede k celkovému zvýšení užitečného zatížení až o 125 kilogramů. Novou vlečenou nápravu s dvojmontáží lze objednat na tahače a podvozky 6 × 2 a podvozky 8 × 2.

Nové tandemové nápravy s kolovými redukcemi

Pro vozidla, která často jezdí v terénu, představuje společnost DAF novou tandemovou nápravu s kolovými redukcemi (HR1670T). Nosným prvkem této nápravy je litinová skříň nápravy, která umožňuje další snížení hmotnosti o 60 kg.

Systém sledování kapacity akumulátorů

Další novou funkcí je inovativní systém monitorování kapacity akumulátorů – zkráceně BEM. Tento systém využívá nově vyvinutý snímač k měření přesných podmínek kapacity akumulátorů, a dokonce umožňuje zohlednit podmínky prostředí, což zajistí nastartování vozidla za různých podmínek a zlepší tak jeho provozuschopnost.

Nové motory PACCAR MX-11 a MX-13

Motory PACCAR MX-11 a MX-13 prošly zásadní modernizací. Při vývoji nových poháněcích soustav bylo důležitým cílem snížení provozních otáček motoru, protože nižší otáčky znamenají nižší spotřebu paliva. Současně byl výrazně zvýšen maximální točivý moment motorů PACCAR a nyní je k dispozici maximální točivý moment při otáčkách pouze 900 min-1.

Výkon motorů vzrostl v závislosti na výkonové variantě o 7 až 14 kW (10 až 20 k) a točivý moment u nových motorů byl zvýšen o 50 až 200 Nm. Společnost DAF navíc v nové řadě CF a XF využívá „vícestupňový točivý moment“, který umožňuje zvýšit špičkovou hodnotu točivého momentu o dalších 100 až 150 Nm při zařazeném nejvyšším převodovém stupni.

Převodovka TraXon

Nové motory PACCAR MX-11 a MX-13 se standardně dodávají s automatizovanými převodovkami TraXon poslední generace. Tyto převodovky dosahují vyšší účinnosti díky nižším třecím ztrátám a jsou charakteristické velice plynulým chováním při řazení převodových stupňů. Strategie řazení pro specifické druhy provozu jsou pro standardní přepravu, přepravu kapalin a Eco Combi. U modelů Construction ve verzích DAF CF FAD, FAT (podvozky) a FTT (tahač) se převodovka TraXon dodává s možností volby strategie řazení pro provoz v terénu pro optimální výkon převodovky a aktivaci spojky na nezpevněném povrchu.

Nový DAF LF: další v linii Pure Excellence

Nový DAF LF (pokrývající hmotnostní kategorii od 7,5 do 19 tun) je poslední řadou, kterou společnost DAF pokračuje v inovacích, jež přestavila u nových řad CF a XF pod mottem Pure Ecellence (ryzí dokonalost). Jednou z hlavních představených inovací je nový motor PACCAR PX-4 se zdvihovým objemem 3,8 litru, který je určen pro 7,5tunovou verzi modelu LF ve dvou výkonových variantách: 115 a 127 kW (156 a 172 k) s maximálním točivým momentem 500 a 600 Nm v rozmezí 1200 až 2000 min-1. DAF představuje tento nový motor speciálně pro model LF City.

Motory Elite PACCAR PX-5 a PX-7

Pro náročnější aplikace a vozidla s vyšší celkovou hmotností jsou na výběr motory PACCAR PX-5 o objemu 4,5 litru (135 kW / 184 k až 157 kW / 213 k) a PACCAR PX-7 o objemu 6,7 litru (172 kW / 234 k až 239 kW / 325 k). Maximální točivý moment motorů PX-5 a PX-7 je nyní 850 Nm (při 1200 až 1500 min-1) a 1200 Nm (při 1100 až 1700 min-1). Výkon motoru PACCAR PX-7 narostl o 8 kW (11 k).

Automatická převodovka i pro 18-/19 tunový model

Společnost DAF nabízí v nové řadě vozidel LF široký výběr z manuálních a automatizovaných pěti-, šesti-, devíti- a dvanáctistupňových převodovek. Kromě toho jsou k dispozici plně automatické převodovky a nyní je také možné zvolit automatickou převodovku Allison na nejvýkonnějších verzích motoru PX-7, které nabízejí výkon speciálně přizpůsobený pro profesionální aplikace. 

(lan)

spinner