Vyšlo v DN č. 21 - 22

Nová generace vozidel DAF přijíždí s dalším snížením spotřeby paliva

Nová generace vozidel DAF přijíždí s dalším snížením spotřeby paliva

25.10. - Společnost DAF Trucks představila začátkem října ve španělské Malaze další inovace pro svou novou generaci nákladních vozidel. Optimalizace hnací soustavy a aerodynamiky vedou podle výrobce k až tříprocentní úspoře paliva, která se přičítá ke stávající desetiprocentní, již nová generace vykazuje. A ke zvýšení efektivity přispívá i nový systém správy vozového parku PACCAR Connect.

Vozidla XF, XG a XG+ nové generace pro dálkovou a těžkou nákladní dopravu představila společnost DAF v roce 2021 a o rok později následovala řada XD pro regionální a profesionální aplikace. Všechna vozidla DAF nové generace jsou vyvíjena již podle nových předpisů EU upravujících hmotnosti a rozměry, což umožňuje dosáhnout vynikající aerodynamiky, výrazné úspory paliva a tím i snížení emisí CO2. Nový design zahrnuje mimo jiné velká okna a nízké linie okenního pásu, které v kombinaci s digitálními kamerami umožňují výborný přímý výhled a tím i zvyšují bezpečnost.

Vedle aerodynamiky k nízké spotřebě přispívají motory PACCAR MX‑11 a MX‑13 s výkonem od 270 kW do 390 kW (370 k až 530 k) a řada pokročilých asistenčních systémů řidiče. Dosavadní úsporu paliva až o 10 procent lze nyní díky hnací soustavě a aerodynamickým řešením zlepšit ještě o další 3 procenta.

Výrobce uvádí, že různé modely DAF nové generace splňují dokonce i požadavky předpisů mýtného Maut třídy 3, čímž lze na německé silniční dani uspořit ročně tisíce eur.

Hnací soustava

Optimalizovaná účinnost hnací soustavy vozidel DAF XD, XF, XG a XG+ je dosažena prostřednictvím nového časování ventilů motoru podle Millerova efektu. Kromě toho využívá čerpadlo chladicí kapaliny s dvojitým pohonem, které je v podmínkách nízké zátěže chlazení napájeno elektrickým proudem a je poháněno řemenem, když je vyžadován vysoký chladicí výkon. O nejvyšší účinnost se stará nainstalovaný dvouválcový spojkový vzduchový kompresor. Systémy turbodmychadla a EGR byly modernizovány tak, aby plynule navazovaly na nové časování ventilů. Nové vstřikovače paliva podporují vynikající účinnost, spolehlivost a odolnost.

Inovace náprav

DAF také představuje inovace u svého programu zadní nápravy SR1344. Nová konstrukce pastorku nabízí vyšší pevnost a odolnost a umožňuje také použití s nejvyšším výkonem motoru PACCAR MX‑13, tedy 390 kW (530 k). To zajišťuje, že všechny motory PACCAR MX mohou optimálně těžit z filozofie společnosti DAF zaměřené na snížení otáček.

Nová strategie řazení převodovky a nové optimalizace motoru umožňují použít převodový poměr zadní nápravy 2,05:1 v kombinaci s nejčastějším rozměrem pneumatik 315/70R22.5 pro nejvyšší úsporu paliva u všech motorů tahačů 4x2. Při jízdě rychlostí 85 km/h budou otáčky ještě o 7 procent nižší (950 namísto 1 030).

Kromě toho byl program nápravy SR1344 doplněn o převodový poměr 2,64:1 s broušeným převodním mechanismem pro nejvyšší účinnost.

Další zvýšení účinnosti

Optimalizaci účinnosti modelů DAF nové generace zajišťují také kamerový systém DAF Digital Vision (nahrazuje tradiční zrcátka), prediktivní tempomat či pneumatiky s nízkým odporem jsou nyní standardem u verzí 4x2 a 6x2 (v závislosti na trhu a aplikaci). To přináší další, až šestiprocentní úsporu paliva. „Pro zákazníky, kteří si tyto funkce dosud neobjednali, bude celková spotřeba paliva a přínos v oblasti emisí CO2 až 9 procent. V každodenní praxi může být efektivnější, a tedy úspornější spotřeba paliva ještě větší, protože ve standardní výbavě je také aerodynamický balíček,“ uvádí výrobce.

Služba PACCAR Connect na 10 let

Všechna vozidla DAF nové generace se dodávají s 10letým předplatným služby PACCAR Connect. Tato nová online platforma pro správu vozového parku v reálném čase poskytuje informace o výkonu celého vozového parku, jednotlivých vozidel i řidičů a pomáhá tak provozovatelům optimalizovat efektivitu a návratnost. Platforma také umožňuje efektivní, bezdrátové aktualizace vozidla.

Hlavní výhodou systému PACCAR Connect je snadná integrace se stávajícími logistickými aplikacemi tzv. třetích stran. Tím určuje nový standard v systémech správy vozového parku a usnadňuje sledování všech logistických procesů z jednoho zařízení a zvyšuje pohodlí řidiče. K dosažení maximální efektivity, využívá služba PACCAR Connect také funkci „geofencing“, která upozorní centrálu nebo cílové místo, kdykoli se vozidlo blíží k dodacímu místu.

Bionafta B100 FAME

Od začátku roku 2025 budou k dispozici verze motoru PACCAR MX na bionaftu B100 FAME. U tahačů typu Low Deck jsou nyní dostupné mezinápravové spoilery, které nabízejí další příležitosti ke zvýšení efektivity vozidla.

Důraz na bezpečnost

Vozidla DAF umožňují výborný přímý i nepřímý výhled – mimo jiné díky nízkým okenním pásům, oknu s výhledem na obrubník a sofistikova-
ným digitálním kamerám. Mimořádně pevná konstrukce kabiny, patentovaný systém naprogramovaného posunu kabiny a systém řízeného posunutí volantu a sloupku řízení zajišťují, že modely XD, XF, XG a XG+ se vyznačují vysokou úrovní pasivní bezpečnosti. Navíc kompletní řada pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS) dále zvyšuje aktivní bezpečnost.

Dojmy z jízdy

Novou generaci vozidel DAF jsme si mohli vyzkoušet v roce 2021 a již tehdy se v provozu plně potvrdilo vše, co výrobce avizoval při představení nové řady. Že elegantní a aerodynamické budou mít příznivý dopad na spotřebu, to to bylo zřejmé, ale stejně jako při premiéře nás opět překvapila nízká hlučnost v kabině.

Příjemný je i nástup do kabiny, která je prostorná a vychází vstříc potřebám řidičů při práci i v době odpočinku. Všechny ovládací prvky jsou v ní nadosah, v místech, kde je řidič očekává, jen vyrazit. A opět nás zaujal dokonalý výhled z vozidla daný nízkou linií čelního skla.

K testování byla přistavená vozidla od nejsilnějších modelů XG+ s třináctilitrovým motorem MX‑13 s výkonem 390 kW (530 k) při otáčkách 1675 min‑1 až po lehkou řadu XB s 4,5litrovým motorem PX‑5 o výkonu 153 kW (208 k) při otáčkách 2300 min‑1.

Členitý terén kolem Malagy s dálnicemi i okresními silnicemi odpovídal reálným podmínkám. Nejsilnější přistavená verze si hravě poradila i s táhlými stoupáními a bylo cítit, že zbývá stále dostatek výkonu. K tomu dokonalý výhled z kabiny, ať již u verze s klasickými zrcátky či s kamerovým systémem, prakticky žádný hluk v kabině, pohodlná sedadla… vše vychází vstříc potřebám řidiče a cílem usnadnit mu jeho náročnou práci.

Nejmenší z přistavených vozidel, model XB s maximální technicky přípustnou hmotností 12 000 kg, představuje lehké vozidlo určené pro běžnou distribuci ve městech. Jeho jízdní vlastnosti odpovídají jeho určení. Pohodlná kabina, lehké řízení, dobré manévrovací schopnost s malým poloměrem otáčení, to vše usnadňuje řidiči práci i v hustém městském provozu.

Představená vozidla ukázala, že DAF nabízí celou škálu vozidel, která vycházejí vstříc různorodým potřebám dopravních firem a zohledňují jejich rostoucí nároky na efektivitu i potřeby řidičů, bez nichž se fungující doprava ještě dlouho neobejde.

Milan Frydryšek

Foto: LAN 

spinner