Doprava v centru Prahy

Nízkoemisní zóna v Praze zabere širší centrum města

Nízkoemisní zóna v Praze zabere širší centrum města

PRAHA (16.7.) – Praha zvolila rozsáhlejší ze dvou variant zřízení nízkoemisní zóny. Bude sahat zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Zároveň bude platit takzvaná norma euro 3, to znamená, že do zóny budou moci jen auta vyrobená zhruba po roce 2001. Zóna začne platit od 1. ledna 2016. Vyplývá to z materiálu, který schválili pražští radní.

Odborná magistrátní komise vybrala podle dokumentu širší oblast pro zavedení zón kvůli dobré možnosti jejího objíždění. Její hranice tvoří totiž převážně komunikace, po kterých může centrum objet velké množství aut, mezi nimi například Jižní spojka. „Konečné vymezení nízkoemisní zóny představuje největší rozsah, který je umožněn současným stavem pražské dopravní infrastruktury," píše se v dokumentu.

Emisní limit euro 3 komise zvolila kvůli tomu, že lidé budou mít více času na obměnu vozového parku. Při „trojce“ nebude smět do zóny několik desítek tisíc aut – přesný počet prý nelze i vzhledem k počtu možných udělených výjimek vyčíslit. Po dvou letech od uvedení zón do provozu však do nich budou moci pouze vozy splňující kategorii euro 4, to znamená auta vyrobená po roce 2006.

Výjimku na vjezd do zóny dostanou rezidenti, vozy MHD a historické vozy. Zákaz nebude platit ani pro auta Armády ČR, záchranky a hasiče. Magistrát bude vydávat i individuální výjimky. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu je v tuzemsku zhruba 2,5 milionu aut plnících normu euro 3 a vyšší. To je přibližně 53 procent z celkového počtu registrovaných vozidel. Vozů plnících nejméně euro 4 je o 1,1 milionu méně. Na Prahu připadá zhruba 16 procent všech registrovaných vozidel, ale jejich věková skladba se od zbytku ČR liší.

Město zvažovalo ještě druhou variantu, kdy by zóna zabírala pouze centrum města plus Braník a Krč. Stejně tak v rámci emisního limitu původně zamýšlelo zavést normu euro 4, která je přísnější než zvolená varianta. Od toho nakonec ustoupilo. Zřízení zón si vyžádá umístění 193 dopravních značek. Finanční náklady na zřízení zón se podle dokumentu budou pohybovat mezi zhruba 642 tisíc korun až 1,1 milionu korun.

Ovzduší v hlavním městě automobilová doprava významně ničí. Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorolo­gickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích prachových látek PM10 činil 95 procent.

Zavedení nízkoemisní zóny má v centru Prahy podle zástupců hlavního města snížit množství emisí o pět až šest procent. Podle odborníka na dopravu z ČVUT Petra Moose zóna však neřeší problém prachových částeček označovaných PM10, které vznikají například třením pneumatik o asfalt. „U toho je třeba volit jiná řešení," řekl Moos. Praha proto nechává kupříkladu ulice kropit, čímž se do ovzduší dostává méně prachu. Zavedení zón bude prý pro město přesto přínosem. „Velmi dobře se uplatňuje v evropských městech s hustou aglomerací, kde může dojít ke snížení emisí až o deset a více procent," řekl Moos.

(čtk)

spinner