​Nejde jen o MiLoG a Loi Macron, ale i o novelu směrnice 96/71/ES

​Nejde jen o MiLoG a Loi Macron, ale i o novelu směrnice 96/71/ES

Přestože jednání mezi Neměckem a Evropskou komisí tom, zde uplatňování minimální mzdy (MiLoG) na zahraniční dopravce je či není v rozporu s evropskou legislativou, ještě nejsou u konce, zakrátko vstoupí v platnost podobné nařízení ve Francii. A to není jediné opatření, které se chystá. Evropská komise letos v březnu přišla s návrhem na novelu směrnice o vysílání pracovníků 96/71/ES, který podle Svazu průmyslu a dopravy ČR (SPD), pokud bude schválen, opět a nadlouho rozdělí Evropu.

Svaz průmyslu a dopravy ČR s tímto návrhem komise zásadně nesouhlasí, neboť povede k dramatickému nárůstu nákladů poskytovatelů služeb a administrativní zátěže. A to všechno pro 1,9 milionu ročně vysílaných pracovníků. K hlavním návrhům novely patří omezení doby vysílání na 24 měsíců, nahrazení ustanovení o minimální mzdě ustanovením o odměně ne-zbytné pro ochranu pracovníka a nová pravidla pro subdodavatelské řetězce a agentury práce.

Stávající směrnice je podle svazu dostatečná SPD považuje směrnici 96/71/ES za účinnou a splňující svůj účel a pozitivně přijal i prováděcí směrnici 2014/67/EU. Svaz od počátku jednání o revizi směrnice nesouhlasí s výchozím principem „stejná mzda za stejnou práci na stejném místě“, na kterém komise svou revizi staví a který není v praxi proveditelný. Svaz je postojem komise, která ignorovala společný požadavek evropských sociálních partnerů návrh před zveřejněním konzultovat ve smyslu smlouvy o fungování EU, překvapen a lituje, že komise jde proti svému principu „lepší a účelnější legislativy“ a ve svém pracovním programu deklarovanému slibu, že se bude zabývat jen velkými věcmi a bude podporovat jen legislativní návrhy s vysokou mírou konsenzu a perspektivou hladkého přijetí (plné znění stanoviska svazu je k dispozici na adrese: http://www.spcr.cz/images/EU/SPCR_stanovisko_PWD.p....

SPD se ve svém stanovisku také postavil proti návrhu zprávy europoslance Guillauma Balase Sociální dumping v Evropské unii, která jde v mnohém nad rámec požadavků komise a přináší destruktivní návrhy zejména pro dopravní sektor. Svaz zdůrazňuje, že návrh přinese zásadní zvýšení finančních nákladů poskytovatelů služeb (pro řadu z nich likvidační) a nepřiměřené administrativní zatížení, omezí poskytování služeb přes hranice a na dlouhou dobu uvede podniky do právní nejistoty. Svaz naopak oceňuje oficiální postoj delegace České republiky v Bruselu, která nepodlehla protekcionistickým přístupům některých členských států pod rouškou sociálního dumpingu a ve formátu Visegrádské čtyřky či v rámci širších aliancí podpořila poskytovatele služeb, zejména z nových členských států.

Nesouhlas jedenácti států s ochranářskými opatřeními

Ministr dopravy Dan Ťok také začátkem června na zasedání Rady EU v Lucemburku předal eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc společný dopis jedenácti států, jehož obsahem je nesouhlas se zaváděním ochranářských opatření především Francie a Německa, která mají negativní dopad na dopravce a mohou narušit fungování jednotného evropského trhu v dopravě. „Zaváděním ochranářských opatření v podobě minimálních mezd a dalších administrativních opatření ve Francii a Německu jsme spolu s dalšími evropskými státy velmi znepokojeni. Pravidla v silniční dopravě potřebujeme regulovat jednotně na evropské úrovni a ne vrážet mezi státy klín v podobě ochranářských opatření,“ uvedl ministr Dan Ťok. Dopis, který iniciovala Česká republika během svého předsednictví zemí Visegrádské čtyřky, podepsali spolu s ČR zástupci Bulharska,

Estonska, Litvy, Lotyšska, Maďarska, Malty, Polska, Rumunska, Slovenska a Slovinska. Signatáři dopisu respektují právo každého členského státu stanovit si na svém území minimální mzdu. Vytváření nadměrných administrativních bariér a povinností, které jsou ukládány dopravcům z jiných členských států pod nálepkou sociálního dumpingu, ale považují za neakceptovatelné. Fungování evropského trhu v silniční dopravě nemůže být založené na jednostranných rozhodnutích členských států upravujících sociální podmínky, pravidla silniční dopravy by měla být regulována na evropské úrovni.

Prioritní má být ekonomický rozvoj celé unie

Z pohledu České republiky je zakazování odpočinků ve vozidle nebo povinných návratů řidičů a vozidel „domů“ jednoznačným pokusem o ochranu národních dopravních trhů, což je v zásadním rozporu se základními principy EU. Členské státy by měly spolupracovat za účelem zvýšení hospodářského rozvoje celé EU a nepodnikat žádné kroky, které by vedly k jejímu ekonomickému oslabení. „Jsem si vědom toho, že stávající pravidla silniční dopravy v Evropské unii jsou v některých aspektech nejasná. Mám ale důvěru v komisařku Bulc a její tým. Věřím, že Evropská komise brzy připraví silniční balíček, kterým nastaví jasný rámec a nalezne vyváženost mezi fungováním vnitřního trhu a sociálními podmínkami pracovníků v silniční dopravě,“ doplnil Dan Ťok.

Národní pravidla pro úpravu minimální mzdy by měla být stanovena tak, aby disproporčně neomezovala vnitřní trh EU. „Tzv. sociální dumping je podle mého názoru účelově vytvořený a politikům předkládaný výraz, kterým se mají obhájit ochranářská opatření v očích veřejnosti. Řidiči, jako vysoce mobilní zaměstnanci, by měli být z působnosti těchto zákonů o minimální mzdě u vyslaných zaměstnanců zcela vyjmuti,“ uzavřel Dan Ťok. Zavedené administrativní povinnosti pro zahraniční zaměstnavatele, jako je například překlad české kolektivní smlouvy do francouzštiny či ustavení zástupce zahraničního zaměstnavatele na území Francie, jsou podle něj pro dopravce rovněž nepřiměřené a zbytečně zatěžující.

Jednání Rady EU pro dopravu, telekomunikace a energetiku proběhlo za přítomnosti ministrů dopravy a jeho součástí byla také koordinační schůzka zemí V4. V rámci zasedání Rady EU ministr Dan Ťok informoval také o ministerském jednání států Visegrádské skupiny, Slovinska, Rakouska a zástupců Evropské komise, které proběhlo v Praze ve dnech 12. a 13. května. Jeho hlavním tématem byla bezpečnost silničního provozu. Společných cílem všech států je dosáhnout do roku 2020 razantního snížení negativních následků dopravních silničních nehod – především ve srovnání s rokem 2009 zmenšit na polovinu počet usmrcených osob. 

(lan)

spinner