Markus Berben (Mercedes-Benz) pro DN

„Naše prodeje dodávkových vozů letos vzrostly o vynikajících dvacet procent“

„Naše prodeje dodávkových vozů letos vzrostly o vynikajících dvacet
procent“

Společnost Mercedes-Benz Česká republika, s. r. o., zaznamenává v průběhu letošního roku výrazný nárůst prodejů, který převyšuje vývoj celkového trhu. O konkrétních číslech a příčinách tohoto úspěchu jsme hovořili s obchodním a marketingovým ředitelem oddělení Mercedes-Benz Vans Marcusem Berbenem.

„Letošní rok sice ještě nekončí, ale přesto lze již nyní odhadnout, jaký pro vás v České republice z hlediska prodejů bude…“

„Letošní prodeje jsou pro nás vynikající. Tento rok je pro nás po roce 2008 jednoznačně nejlepší. Již nyní (začátek prosince) jsme prodali přes 1800 vozidel, což je o 20 procent více než loni. Pro mne osobně to je velice dobrý vstup na trh. Navíc jsme se rozvíjeli více než celkový trh, který na rozdíl od nás vzrostl pouze o 11 procent. A posílili jsme také naši pozici v některých segmentech. Jedním z důvodů tohoto úspěchu je nepochybně lepšící se celková ekonomická situace a s ní související ochota zákazníků opět investovat do obnovy vozidel. Další příčinou, a myslím, že hlavní, je pak skutečnost, že máme velice zajímavé produkty. Příkladem může být nový Sprinter s mnoha bezpečnostními prvky. Podíváme-li se na výkazy z našich servisů, vidíme, že se v nich opravuje stále méně vozidel po nehodách, nepochybně i v důsledku toho, že naše vozidla jsou bezpečnější. A to nejsou jediné inovace, které zákazníci oceňují. S letošním rokem jsme tedy velice spokojeni a očekáváme, že ani v příštím roce trh nebude klesat.“

„Jsou nějaké rozdíly v prodejích vašich jednotlivých modelových řad?“

„V segmentu trhu, na němž nabízíme model Sprinter, jsme v současnosti zvýšili náš podíl oproti loňsku o 1,9 procenta a předpokládám, že koncem roku to bude už přes dvě procenta. Letos jsme také uvedli na trh dva nové modely v dalších hlavních segmentech, nový Mercedes-Benz Vito a osobní velkoprostorovou třídu V – v obou případech to byl vynikající start. U třídy V jsme zvýšili výrobní kvóty a prodáme o 200 vozidel více než loni. A u vozu Vito máme již nyní o 20 procent vyšší prodeje oproti roku 2013. V současné době nabízíme u obou modelů jen jednu délkovou verzi, v příštím roce přijdou další dvě a také provedení 4MATIC s pohonem všech kol, které je v České republice velice žádané. Jedním z klíčů k úspěchu nového Vita je nepochybně to, že je v nabídce s pohonem předních kol nebo zadních kol, popřípadě i všech čtyř. Myslím, že například Vito 111 CDI s předním pohonem a motorem o výkonu 84 kW je vynikající kombinace pro všechny, kteří potřebují vysokou užitečnou hmotnost vozidla a nízké provozní náklady.“

„V nabídce máte i malé dodávkové vozidlo Citan. Jak to si vede na trhu?“

„Náš nejmenší model Citan lze nazvat dítětem naší rodiny. I u něj jsou prodeje lepší, než jsme čekali, jsou dokonce dvojnásobné oproti našim očekáváním. A to na trhu, který je velice citlivý na ceny. Je tedy zřejmé, že zákazníci našemu produktu a jeho kvalitě důvěřují. Je to pro ně stejně dobré řešení jako pro jiné zákazníky třeba modely Vito či Sprinter. Citan mimo jiné otevírá mnoha rodinám dveře ke značce Mercedes-Benz. Máme zde však zákazníky s velice odlišnými potřebami. Mnozí chtějí kombi verze, aby mohli kombinovat podnikání a soukromé cesty. Zatímco v západoevropských zemích činí podíl skříňových verzí kolem 60 až 70 procent a kombi verzí 30 až 40 procent, v České republice je tento poměr vyrovnaný.“

„Co nabízíte zákazníkům, kteří mají zájem o alternativní pohony?“

„V nabídce máme například model Sprinter NGT. Nabízíme tak zelenou technologii, která přináší zákazníkům i velkou úsporu nákladů na PHM. Bohužel, v České republice na rozdíl od některých jiných zemí neexistuje podpora těchto vozidel, a tak jejich prodeje závisejí především na ochotě zákazníků investovat i do zelených technologií a síti plnicích stanic. Celkově na českém trhu prodáváme ročně mezi 20 až 40 vozidly na CNG. Nabízíme také model Vito E-CELL. Větší zájem o elektromobily je však závislý na podpoře státu, a to ještě ve větší míře než u vozidel s pohonem na CNG, protože další rozvoj brzdí nedostatečná infrastruktura. Klíčové jsou rovněž baterie, avšak v posledních letech došlo v této oblasti k výraznému pokroku. Myslím však, že rozvoj elektromobilů může trochu urychlit soukromý sektor, který si je bude pořizovat. V této souvislosti bych ale zmínil i provozní náklady tradičních naftových motorů. Například u nového Sprintera jsme spotřebu paliva snížili o neuvěřitelných dvacet procent a nižší spotřeba znamená automaticky také nižší emise. Ostatně i u nového Vita budou moci zákaznicí po ujetí více kilometrů brzy konstatovat totéž, co uživatelé nového Sprintera – že se jedná o velice úsporné vozidlo, které má nízké TCO (celkové náklady vlastnictví).“

„Užitková vozidla se většinou pořizují formou leasingu. Jaká je vaše nabídka v oblasti financování?“

„Jsme schopni zajistit cokoli, co zákazník potřebuje. Dlouhodobý pronájem, krátkodobý, operativní leasing, finanční, nejrůznější servisní smlouvy apod. V prvé řadě se však zákazníka ptáme, na co vozidlo především potřebuje a kolik kilometrů s ním najezdí. A podle toho společně zvažujeme, jaká forma pořízení vozidla je pro něj nejvhodnější – zda vlastnictví vozidla či spíše pronájem, dlouhodobý či krátkodobý, v rámci naší nabídky CharterWay.“

„Co nového připravujete pro rok 2015?“

„Především u letošních novinek Vito a třídy V uvedeme dvě další délkové verze a od března provedení 4MATIC, tedy provedení s trvalým pohonem všech kol, na které zákazníci velice čekají. V příštím roce také představíme limitovanou edici k dvaceti letům vozu Sprinter na trhu. Shodou okolností v roce 2015 bude i Mercedes-Benz v České republice slavit své dvacáté narozeniny. U typu Sprinter bude novinkou také rozšíření standardní bezpečnostní výbavy. Její součástí bude například asistent sledování jízdního pruhu i pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Nový model Citan bude mít pro svůj moderní benzinový motor k dispozici dvouspojkovou automatickou převodovku a také nové vybavení – nový navigační systém, novou zpětnou kameru atd. Naši zákazníci se tedy i v roce 2015 mají na co těšit.“

Milan Frydryšek

spinner