Náklady autodopravců výrazně rostou, musí vzrůst také ceny za přepravu

Náklady autodopravců výrazně rostou, musí vzrůst také ceny za přepravu

Výkony české mezinárodní kamionové dopravy soustavně klesají a zároveň výrazně rostou vstupní náklady dopravců. Při minimálních maržích již sami nedokážou toto zvýšení vykrýt a Sdružení ČESMAD Bohemia konstatuje a upozorňuje, že zvýšení ceny za dopravu v řádu deseti procent je nezbytné.

Sdružení ČESMAD Bohemia využívá pro sledování vývoje nákladů dopravců oborové indexy (www.indexcesmad.cz), které pro ně zpracovávají nezávislí odborníci z Fakulty dopravní ČVUT. Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře výrazně rostou především náklady na mzdy, pohonné hmoty, financování díky vyšším úrokovým mírám a také mýtné, kde například v Německu došlo k masivnímu rozšíření zpoplatněných úseků a od Nového roku dojde k nárůstu sazeb. A další náklady může přinést brexit. K tomu všemu dochází za situace, kdy výkony českých dopravců v mezinárodní dopravě klesají. V prvním pololetí bylo v rámci české MKD přepraveno 18 726 tisíc tun zboží (o 43,1 procenta méně než v roce 2015), u přepravních výkonů je pokles ještě výraznější – ty činily 9816 milionů tkm (-50,5 procenta oproti roku 2015). Výkon české MKD byl letos v prvním pololetí dokonce nižší než v roce vstupu České republiky do Evropské unie před čtrnácti lety. A přitom dovoz a vývoz rostou (+3,5 procenta a 4,4 procenta v druhém čtvrtletí 2018). „Z toho jasně vyplývá, že čeští dopravci se na tomto nárůstu nepodílejí a tratí i stát, který přichází o daňové výnosy,“ varoval Vojtěch Hromíř.

Jediná cesta, jak v těchto tvrdých podmínkách obstát, je podle něj zvýšení cen v řádu deseti procent. „Zvýšit ceny je nutnost. Zvyšují je v ekonomice všichni. Dopravci mají jen dvě možnosti. Buď jezdit za nízké ceny mnohdy pod reálnými náklady, nebo přesvědčit zákazníky, že zvýšení ceny za přepravu je nezbytné, pokud chtějí dostávat kvalitu, na niž jsou zvyklí a kterou jim levná konkurence z Polska a východních zemí nedá. Je to samozřejmě proklatě těžké, jako nedopravce bych si nedovolil hloupě radit, ale vycházím z mnoha diskusí s dopravci všech velikostí. Jako oporu při jednání lze využít právě nákladové indexy, které si nevymýšlí naše sdružení, ale zpracovávají je nezávislí odborníci. Dopravci dnes nemohou spoléhat na loajalitu zákazníků a na to, že se jim jednou jejich ochota vzít nárůst vstupů sami na sebe vrátí. Zákazníci dnes nejsou loajální a využívají každou příležitost pro získání lepších podmínek,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„A co čeští dopravci svým zákazníkům mohou nabídnout? Vyšší kvalitu a větší spolehlivost než jejich levnější konkurence. Navíc s tuzemskými dopravci se zákazník snáze domluví, náš dopravce dokáže pružněji reagovat na nečekané situace a zná i lépe místní podmínky. Jde nyní tedy hlavně o to, aby čeští dopravci přesvědčili zákazníky, že stejné problémy, jaké mají oni ve svých firmách s rostoucími mzdami a dalšími vstupy, mají i dopravní firmy,“ řekl Vojtěch Hromíř s tím, že náklady dopravcům v současné době vzrostly už natolik, že bez vyšších cen za přepravu je kvalitní podnikání neudržitelné.

Výkon české mezinárodní kamionové dopravy podle něj klesá především proto, že se snižuje i výkon řidičů bez ohledu na to, že je jich už tak velký nedostatek. „Řidiči dnes chtějí být dříve doma, chtějí se vracet už v pátek a to, že dříve byli na cestě dva tři týdny, už neplatí. Celý proces se rozsekává na týdenní cykly, což znamená i menší proběh, to je patrné i ze statistik. Navíc jsou zde i další silné faktory, jako jsou protekcionistická opatření typu MiLoG či Macron. Ta mají dopad na to, že naši dopravci do některých, především vzdálenějších zemí, jako třeba do Francie či do Španělska, přestávají jezdit,“ řekl Vojtěch Hromíř. Navíc podle něj poklesly výkony českých firem i na východních trzích.

Velkým problémem je podle něj i uplatňování státního odborného dozoru vůči zahraničním řidičům a dopravcům. „Nedokážeme se účinně bránit vůči třetizemním dopravcům, kteří mají mnohem nižší náklady. K ochraně trhu před levnější mimounijní konkurencí mají sloužit zahraniční vstupní povolení, ale je třeba, aby je někdo kontroloval, což se podle nás stále dostatečně neděje. Celní správa už sice stanovila, že schválení odesílatelé při vypravení vozidla s nákladem mají informace o povoleních ukládat do centrálního systému, ale je třeba těchto informací využívat a v případě porušení pravidel okamžitě přistoupit k postihu. V tomto je nutno ještě popracovat, pak budou mít východní kolegové k pravidlům větší respekt,“ uvedl Vojtěch Hromíř. „Bohužel jsou stále i české firmy, které chodí do výběrových řízení s cenami, které jsou ekonomicky neodůvodnitelné. To v době, kdy je docela vysoká poptávka, nemusí být nutné.

Obecně největší konkurenci pro české firmy přestavují asi dopravci z Polska, kteří mají výrazně lepší výchozí podmínky. „Polské firmy například nemají problém s nedostatkem řidičů. Za poslední čtyři roky jich získali 55 tisíc z Ukrajiny a Ruska. S tímto počtem bychom pokryli větší část naší MKD, kde máme v současnosti necelých 80 tisíc vozidel s eurolicencí. A důvod je prostý – my jsme schopni zaměstnat ukrajinského řidiče za 180 dní, Poláci již za deset dní. Takže řešením by určitě byla změna naší zaměstnanecké politiky pro některé země,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„Navíc zdanění práce u polských dopravců činí 21 procent, u nás je to 34; v tom jim také nemůžeme konkurovat. Česká kamionová doprava nikdy nežádala od státu zvláštní podporu, ale nyní se bez pomoci státu zřejmě neobejdeme. A jsou oblasti, kde snížit zatížení jde, aniž by se to dotklo příjmů,“ upozornil Vojtěch Hromíř. „Mám nyní na mysli snížení spotřební daně z nafty, která je v Polsku o 2,20Kč na litr nižší. Při nižších cenách by tranzitující řidiči více tankovali a vybraná částka by se nakonec ještě zvýšila. Případně je zde stále možnost zavést profesionální naftu,“ dodal.

Státní odborný dozor podle něj znevýhodňuje české dopravce. Nejde jen o kontroly přepravních povolení. Další oblastí, kde na dvojí přístup české firmy i řidiči doplácejí, je udělování pokut za překročení rychlosti či přetížení. „Tento stát je naprosto impotentní při vymáhání pokut za překročení rychlosti či přetížení vozidla od zahraničních subjektů, pokud cizímu řidiči není udělena na místě kauce. Je naprosto běžné, že zahraniční řidič složenku zahodí a nikdo u nás už neřeší, zda zaplatil či ne. Mrzí mne, že se nevyužívá systém výměny informací EUCARIS, který byl loni spuštěn. Například jen členové Sdružení ČESMAD Bohemia zaplatili během prvních čtrnácti dnů po jeho spuštění loni v létě 10 milionů Kč, zejména za překročení rychlosti jízdy (dokonce i o 1 km/h nad toleranci!). A i nyní přichází na středně velkou firmu týdně ze zahraničí dvě až pět pokut, především z Francie, ale i z Itálie, Rakouska, Německa či Maďarska, a to jsou řidiči opatrnější. A když se podíváme na praxi obcí v České republice, které je mají vymáhat, tak se tomu u zahraničních řidičů vyhýbají, protože je pro ně snazší a levnější pokutovat jen tuzemské řidiče či firmy. To je absurdní situace,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

„To vše ukazuje, že tuzemské dopravní firmy jsou v pasti. Bez pochopení zákazníků, že jejich kvalitní služby jsou a budou pro ně stále zapotřebí, a že navýšení ceny za přepravu je nezbytné, je česká kamionová doprava velmi ohrožená. A svou roli zde musí sehrát i český stát. Chceme, aby podpořil podnikání místních firem a zamezil zvýhodňování těch zahraničních,“ uzavřel Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner