​Na opravované D1 bude od pondělí v provozu opět úsekové měření rychlosti

​Na opravované D1 bude od pondělí v provozu opět úsekové měření rychlosti

4.4. – Na modernizované dálnici D1 bude od pondělí v provozu opět úsekové měření rychlosti. První sada detekčních kamer na šestikilometrovém úseku u Velkého Meziříčí bude sbírat data pro policii, která následně informace o spáchaných přestupcích pošle k vyřešení na příslušnou obec s rozšířenou působností. Podle ministerstva dopravy má měření rychlosti v zúžených úsecích zklidnit dopravu a chránit dělníky na stavbě.

Ohleduplní řidiči pravidla podle rezortu dopravy dodržují, jedou povolenou rychlostí, zbytečně nepředjíždějí a omezením projedou bez problémů. Vedle toho je tu však malá skupinka bezohledných, která pravidla vědomě nedodržuje a riskuje život svůj i všech okolo. Toto zhruba procento tzv. „pirátů silnic“, kteří způsobují tragické nehody a dopravní komplikace, je potřeba ve spolupráci s policií a příslušnou obcí řešící přestupky umravňovat, uvedlo ministerstvo dopravy.

Vedle měřeného úseku č. 19 u Velkého Meziříčí budou postupně spouštěny další úsekové radary mezi Mirošovicemi (Exit 21) a Hvězdonicemi (Exit 29) na modernizovaném úseku č. 2 nebo také na úseku č. 16 mezi Velkým Beranovem (Exit 119) a Měřínem (Exit 104). V plánu je také postupné osazení detekčních kamer na úseku č. 7 Soutice (Exit 53) – Loket (Exit 66) nebo na úsecích 11 a 12 mezi Koberovicemi (Exit 81) a Větrným Jeníkovem (Exit 104).

„Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. V uplynulých letech se počet přestupků jízdy nepřiměřenou rychlostí pohyboval kolem jednoho procenta ze všech, kteří daným úsekem projeli.

„Studie chování řidičů v uzavírkách na D1 ukázala, že se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o 5 km/h. Méně řidičů také překračovalo nejvyšší dovolenou rychlost. Díky tomu se snižuje riziko vzniku nehod, ale také je průjezd dopravním omezením plynulejší. Pokud se vozidla pohybují podobnou rychlostí a nedochází k náhlému zrychlování a brždění, zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Celkem se bude letos pracovat až na 71 kilometrech dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou, tedy na všech 7 zbývajících modernizovaných úsecích. Letos se otevře do provozu dalších 37 km (4 úseky) rekonstruované D1, celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro 80 procent D1 mezi Prahou a Brnem. Zbývat bude posledních 34 km v příštím roce, uvedlo ministerstvo dopravy.

(lan)

Foto: MD

spinner