Mýto na dalších silnicích v Plzeňském kraji nezpůsobilo zahlcení menších silnic

Mýto na dalších silnicích v Plzeňském kraji nezpůsobilo zahlcení menších silnic

30.12. - Řidiči kamionů v Plzeňském kraji, kteří musí od července platit mýto na dalších dvou silnicích první třídy, nevyužívají víc krajské silnice druhé a třetí třídy, aby se platbám vyhnuli. Těžkých nákladních aut neubývá. Na čtyřech silnicích v regionu se osvědčily zákazové značky pro vozy nad 12 tun, řidiči je respektují. ČTK to zjistila u plzeňské organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a na krajském úřadě.

Řidiči nákladních vozů nad 3,5 tuny platí od 1. července mýto úsecích silnic první třídy - I/27 Plzeň - Klatovy a na I/22 z Klatov do Horažďovic a dál do jižních Čech. Už od ledna 2020 je mýto na I/20 z Plzně na České Budějovice a na I/26 z Plzně do Domažlic. Cedule s černým M ve žlutém kruhu jsou teď na 190 kilometrech ze 450 km silnic první třídy v kraji. Obce na trasách další dva zpoplatněné úseky vítají, cesta z Plzně na jih už se nedá objíždět po "jedničkách" bez mýta. Počty kamionů na zpoplatněných úsecích zatím neklesají, správci je vyhodnotí na jaře.

"Nemáme informace o tom, že by řidiči kvůli tomu, aby se vyhnuli placení mýtného, přemisťovali tranzit ze silnic první třídy na dvojky a trojky," řekl šéf krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Od července se žádná obec neozvala a nepožádala kraj, aby provedl sčítání aut. Vedoucí provozu ŘSD Michal Syřínek potvrdil, že mu krajská správa silnic nesdělila, že by těžká vozidla mýto objížděla nebo že by se provoz někde zahušťoval. Vysvětlil to hlavně tím, že silnice první třídy nemají víceméně žádnou náhradu. "To zjišťujeme dennodenně, když provádíme jakékoliv opravy. Máme obrovské problémy zajistit objízdné trasy. Řidiči kamionů si hodně rozmyslí, aby se někde zasekli," řekl.

Řidiči kamionů také podle Dušana Pakandla respektují zákazové značky pro nákladní vozy nad 12 tun, které si prosadily obce v minulých třech letech na čtyřech silnicích v kraji. "Je to respektované a kontrolované policií. Ale vymístily jen tranzitující dálkovou nákladní dopravu, která se přesunula na silnice vyšších tříd, tedy dálnici D5 a silnice první třídy. Ale jakýkoliv kamion, který tam musí naložit nebo vyložit náklad, nebo má v místě servis, tak tam stejně pojede," řekl. Zákazy teď platí na "staré pražské", tedy na silnici druhé třídy II/605 od Ejpovic až do Středočeského kraje, dále z Plzně přes Vejprnice, Tlučnou až do Nýřan, také mezi Chotěšovem a Dobřany a v Dobřanech a v okolí Chanovic na Klatovsku. Žádná další obec v kraji teď podle Dušana Pakandla nepřipravuje dopravně-inženýrská opatření, tedy žádost o omezení tranzitu.

(čtk)

Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy

spinner