CNG v dopravě

Minulý rok se v ČR otevřelo stejně stanic na CNG jako za posledních pět let

Minulý rok se v ČR otevřelo stejně stanic na CNG jako za posledních
pět let

PRAHA (22.1.) – Během posledního roku bylo v ČR otevřeno tolik CNG veřejných stanic, kolik za posledních pět let. V lednu loňského roku bylo v ČR 50 veřejných CNG stanic, za dalších 12 měsíců jich přibylo 26. K dnešnímu dni je jich v ČR v provozu již 75 (jedna stanice je přechodně uzavřena a hledá nové umístění) a ještě v lednu se otevřou další. 33 veřejných CNG stanic z celkového počtu 76 (43 procent) postavily plynárenské společnosti. Vyplývá to z údajů Českého plynárenského sva­zu.

Z plynárenských společností nejvíce stanic dnes provozuje společnost VEMEX (12), dále RWE Energo (9), E.ON Energie (7) a Pražská plynárenská Správa majetku (5). K veřejným stanicím mají řidiči k dispozici také nové soukromé (například dopravní podniky) a domácí CNG stanice (soukromníci, rodiny aj.). Stojany na CNG jsou již na čerpacích stanicích Benzina, Shell, Agip, EuroOil, Lukoil (MOL), KAPRoil aj.

Nejvíce veřejných CNG stanic je v Praze a Středočeském kraji (10 + 10), dále pak v Moravskoslezském, Jihomoravském a Olomouckém kraji (7 až 9), po pěti stanicích mají kraje Královehradecký, Vysočina a Jihočeský kraj. Nejméně CNG stanic je na západě ČR, v Karlovarském a Plzeňském kraji (oba kraje jen 2 stanice).

Plynárenské společnosti připravují otevření desítek dalších stanic. VEMEX se letos chystá otevřít dalších osm stanic (celkem bude provozovat až 20 CNG stanic do konce roku 2015), E.ON Energie do konce roku 2015 by měl provozovat celkem 13 stanic, do roku 2018–19 pak celkem 40 stanic, RWE Energo chce každý rok otevřít minimálně tři další CNG stanice atd. „Během příštích dvou let přibudou další stanice, a tak se dostaneme na 150 stanic na stlačený zemní plyn CNG a v roce 2016 už budou v ČR otevřeny i první LNG stanice na zkapalněný zemní plyn,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

„Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože tam jsou úspory opravdu markantní a návratnost velmi krátká,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „Zemní plyn je nejvšestrannější alternativní palivo, na zemní plyn jezdí dnes osobní auta, nákladní automobily, autobusy, ale i popelářské vozy, motorky, trojkolky, vysokozdvižné vozíky, traktory, letištní tahače, lodě, v ČR už i lokomotivy (pravidelný spoj na trase Opava – Hlučín) a v Austrálii jezdí na CNG dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

(tj)

spinner