​Mercedes-Benz jedničkou na trhu i v čele inovací

​Mercedes-Benz jedničkou na trhu i v čele inovací

Společnosti Mercedes Benz Trucks ČR se v loňském roce podařilo již posedmnácté obsadit první pozici v počtu registrovaných nákladních vozidel nad šest tun celkové hmotnosti v České republice, a to s 1910 registrovanými vozidly (19,3 procenta – viz DN 2/19). V únoru to na setkání s novináři uvedl ředitel firmy Josef Mařík s tím, že nejprodávanějším modelem je Mercedes-Benz Actros.

Ten je zároveň vlajkovou lodí značky a na loňském veletrhu IAA v Hannoveru byla představena jeho pátá generace s řadou technických novinek. Těmi jsou především palubní systém vozidla nové generace, kamerová zrcátka MirrorCam, nová generace prediktivního tempomatu PPC, asistent autonomního řízení Active Drive Assist a pátá generace brzdového asistenčního systému Active Brake Assist 5. Podrobně tyto novinky přiblížil vedoucí produktového managementu a marketingu společnosti David Chleboun.

Ovládání podobné chytrému telefonu

Nový palubní systém Actrosu přináší zcela nový způsob ovládání vozidla podobný logice ovládání chytrých telefonů. Vozidlo má na palubní desce místo klasických palubních přístrojů a spínačů dva rozměrné displeje, z nichž první zobrazuje provozní hodnoty vozidla, druhý, dotykový, slouží k ovládání funkcí vozidla, jeho výbavy (rádio, topení, větrání, navigace, telefony atd.) a v neposlední řadě i nástavby. Systém umožňuje nahrávání cizích aplikací, které si může například výrobce nástavby naprogramovat ve vývojovém prostředí. Aplikaci pak jednoduše nahraje do palubního systému vozidla, kam díky tomu není potřeba montovat přídavné ovládací spínače nebo ovládací panely nástaveb.

Kamerová zrcátka poprvé v sériově vyráběném vozidle

Nový systém kamerových zrcátek MirrorCam, poprvé použitý v sériově vyráběném vozidle, přináší nejen náhradu klasických zpětných zrcátek kamerami a displeji na předních sloupcích v kabině, ale zároveň přináší řadu komfortních a bezpečnostních pomůcek, jako například automatické sledování konce soupravy, pomocné linie pro odhad vzdálenosti od vozidel v okolí, asistenci pro couvání se soupravou nebo možnost nočního pohledu do okolí vozidla.

Nová generace prediktivního tempomatu je v nabídce nákladních vozidel unikátní v tom, že nově přináší kromě podkladů k dálnicím a hlavním silnicím i podklady pro všechny ostatní silnice včetně informací o zatáčkách, křižovatkách a průjezdech měst. To umožní předvídavou, tedy i maximálně hospodárnou jízdu na tempomat prakticky kdekoliv.

Možnost autonomní jízdy v úrovni SAE 2

Actros se systémem autonomního řízení Active Drive Assist jako první v Evropě umožňuje autonomní jízdu vozidla v úrovni SAE 2, tedy samočinnou jízdu vozidla kontrolovanou řidičem. Jde o prvek aktivní bezpečnosti, který usnadní práci řidiče především při dálkových jízdách.

Aktivní brzdový asistent je asistenční systém, který sleduje provoz před vozidlem a je schopen reagovat na jedoucí, stojící i pevné překážky. Nově systém reaguje i na pohybující se nebo stojící chodce ve vozovce, před kterými je též schopen vozidlo zabrzdit nebo zastavit.

Limitované edice Actrosu

Společnost Mercedes-Benz Trucks ČR připravila při příležitosti nástupu nové generace pro zákazníky dvě limitované edice Actrosu. Jedná se o Final Edition Actrosu čtvrté generace, jíž se loučíme s veleúspěšným modelem, který přišel na trh v roce 2011 a kraloval evropským silnicím celých osm let, během nichž zaznamenal řadu průběžných inovací.

Druhou edicí, která je též již v prodeji, je evropská Edition One, tedy první edice nové generace Actrosu, která je produkována přímo výrobním závodem a je limitována na 400 kusů. V ČR bude prodáno deset z nich.

K vozidlům značky Mercedes-Benz neodmyslitelně patří také telematika Daimler Trucks, systém FleetBoard.

FleetBoard a služba Uptime

V České republice je tento systém velmi úspěšný, zákazníci si ho objednávají do více než 70 procentech nově prodávaných vozidel, v čemž je FleetBoard v Česku nejúspěšnější na světě. Systém prochází průběžným vývojem, jeho aktuální inovace přináší přechod na cloudové ukládání dat a připravuje se nový systém aplikací pro využití ve flotilách FleetBoard ApStore. Palubní jednotka TruckDataCenter, která slouží k veškeré komunikaci vozidla s okolím, mimo jiné zajišťuje i provoz systému FleetBoard. V novém Actrosu bude systém FleetBoard obsažen a ovládán pomocí dotykového displeje na palubní desce vozidla.

S telematikou souvisí i služba Mercedes-Benz Uptime, která zákazníkům umožňuje mít vozidla trvale pod kontrolou v reálném čase. Systém automaticky upozorňuje na blížící se údržbu, případně automaticky plánuje termín v servisu. Dále je schopen vyhodnocovat možnost blížící se poruchy a zajistit opravu dříve, než k poruše dojde. V současné době je v ČR se službou Uptime provozováno téměř 600 vozidel a nejčastější upozornění, které systém zákazníkům doposud posílal, se týká nesprávného zacházení s filtrem pevných částic, kdy řidič opakovaně odmítne automatickou regeneraci filtru a nedbá na varovná hlášení vozidla. Novinkou je dostupnost služby Uptime i pro Atego.

Alternativní pohony

Společnost Mercedes-Benz Trucks se dlouhodobě věnuje i vývoji alternativních pohonů. Co se týče plynových vozidel, již od roku 2001 je v nabídce značky vozidlo Econic NGT s pohonem na stlačený zemní plyn. Nově přichází v letošním roce na trh Actros NGT, tedy plynová verze dvou- a třínápravových šasi Actros pro použití s rozličnými druhy nástaveb. Vozidlo je osazeno osvědčeným agregátem, který je použit i v Econicu.

V loňském roce byla také několika zákazníkům v rámci pilotního projektu v Německu předána plně elektrická nákladní vozidla eActros, která již téměř rok jezdí v běžném provozu, kde sbírají zkušenosti pro plánovanou sériovou výrobu. V roce 2019 se plánuje výroba další série.

(lan)

Foto: Daimler

spinner