DN č. 19 - IAA Hannover 2018, Automobilová technika, InnoTrans Berlín, vychází 13.9., uzávěrka již 23.8.! 

Mercedes-Benz Arocs – specialista na těžkou dopravu se širokým využitím

Mercedes-Benz Arocs – specialista na těžkou dopravu se širokým využitím

Model Mercedes-Benz Arocs je dokonale přizpůsoben těžké nákladní dopravě ve stavebnictví. Díky velkému výběru kabin, motorů a variant pohonu i konfigurací náprav je schopen plnit jakýkoliv úkol, ať již jako sklápěč, vozidlo pro přepravu stavebnin nebo tahač těžkých nákladů. V rámci Mercedes-Benz Performance Days, které se uskutečnily koncem loňského roku ve štěrkovně poblíž německého Wörthu a na zkušebním polygonu Sauberg, jsme se mohli seznámit i s jeho novými variacemi.

Pro testy a ukázkové jízdy byla přistavena vozidla Mercedes-Benz Arocs s konfiguracemi náprav od 4 x 2 až po 8 x 8 a v rozličném provedení, jako například sklápěč či domíchávač betonu. Doplněná byla i tahačem těžkých nákladů Actros SLT a modely Atego a Fuso Canter 4 x 4.

Řada Arocs zahrnuje těžká nákladní vozidla, jež jsou speciálně zkonstruovaná pro specifické stavební podmínky. Tato řada se dodává ve velkém počtu variant a loni se jejich nabídka ještě dále rozrostla.

Model Arocs je nabízen se všemi myslitelnými konfiguracemi náprav, jako jsou 4 x 2 a 4 x 4, se třemi nápravami 6 x 2 s vlečenou nebo tlačenou nápravou i jako 6 x 4 a 6 x 6. Verze se čtyřmi nápravami se dodávají jako 8 x 2 s vlečenou nápravou, jako 8 x 4, jako 8 x 4 s vlečenou nápravou i jako 8 x 6 a 8 x 8. V nabídce jsou ocelové pružiny nebo vzduchové odpružení, rámy pro převážně silniční nebo terénní provoz, různé varianty rozvorů, kabin a motorů, tři systémy pohonu všech kol stejně jako vozidla s valníkovou nástavbou, sklápěče, podvozky pro domíchávače betonu, tahače těžkých nákladů a speciální vozidla.

Výběr usnadňují vozidla připravená na speciální úkoly přímo z výroby. Arocs Loader si důsledně zachovává nízkou pohotovostní a vysokou užitečnou hmotnost. To se týká mimo jiné kabin, podvozků, motorů a pneumatik. Arocs Grounder je extrémně robustním specialistou pro mimořádně náročný provoz. Mezi jeho výjimečné znaky patří velmi stabilní rám, vícelisté parabolické pružiny s tvrdou charakteristikou odpružení, speciálně nastavené tlumiče, nápravy s planetovými převody v kolech a kola i pneumatiky s mimořádně dlouhou životností a vysokou nosností.

Arocs SLT a Actros SLT

Na vrcholu nabídky pak stojí těžké tahače Mercedes-Benz Arocs SLT a Actros SLT s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností soupravy až 250 tun, konfiguracemi se třemi, čtyřmi nebo dokonce s pěti nápravami včetně přípojné nápravy, dvěma poháněnými nápravami nebo pohonem všech kol, výkonnými motory s výkonem až 460 kW (625 k) a točivým momentem 3000 Nm nebo převodovku Mercedes Powershift s 16 těsně odstupňovanými převodovými stupni.

Důležitou součástí konceptu SLT je „turbo-retardér-spojka“ (TRK), která kombinuje hydraulickou spojku pro rozjezd s retardérem v jednom společném komponentu. TRK umožňuje citlivý rozjezd a manévrování dokonce i při nejnižších rychlostech a jako primární retardér poskytuje brzdný výkon 350 kW (476 k). TRK zajišťuje společně s vysokovýkonnou motorovou brzdou o výkonu až 475 kW (646 k) nejvyšší úroveň bezpečnosti. V elegantně zakryté zadní „chladicí věži“ jsou za kabinou umístěny chladicí soustava, hydraulická soustava, palivová nádrž o objemu 900 litrů, nádrž stlačeného vzduchu a další komponenty.

Rozmanitá konstrukční řešení vozidel SLT jsou rozdělena do dvou modelových řad, Arocs SLT a Actros SLT. Arocs SLT s ocelovými pružinami vychází z extrémně robustního modelu Arocs Grounder s kabinami BigSpace a StreamSpace o šířce 2,3m. Actros SLT se vzduchovým odpružením se dodává s prostornými kabinami GigaSpace a BigSpace o šířce 2,5m. SLT je jako technicky vyspělý tahač těžkých nákladů koncipován pro nejvyšší přípustnou celkovou hmotnost soupravy až 250t.

V nabídce je i verze semiSLT pro přepravu těžkých stavebních strojů. V tomto případě nemusí být vozidlo vybaveno přídavnou chladicí soustavou a eventuálně ani systémem TRK. Nejvyšší přípustná celková hmotnost soupravy činí až 120t, s omezeními to může být maximálně 155t.

Požaduje-li zákazník model Arocs s co nejmenšími rozměry pro provoz na těsných staveništích a vjezdech, může si zvolit například kabinu ClassicSpace LowRoof v provedeních M a L s šířkou 2300mm. Tato kabina je o 100mm nižší než původní varianta. V kombinaci s motorem OM 470, motorovým tunelem 320mm a kabinou ClassicSpace LowRoof je výška střechy dokonce o 280mm nižší.

Pro Arocs s kabinou o šířce 2,5m jsou nyní k dispozici rovněž obě výbavové linie Home-Line a Style-Line. Arocs může být také komfortním sklápěčem díky vnitřnímu zařízení SoloStar Concept s velkorysým prostorem pro odpočinek v kabinách StreamSpace a BigSpace.

Modernizace se týká také podvozku a pohonu. Řízení s elektrickým posilovačem Servotwin se nyní dodává i pro čtyřnápravová vozidla Arocs 8 x 4 a také pro verze s dalšími variantami rozvorů. Připojitelný hydraulický pohon pro rozjezd Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) lze navíc využívat ve variantách tahačů návěsů s rozvorem 3300mm a pro přepravu nebezpečného nákladu. Novinkou pro vozidla Arocs se systémem HAD je motorový tunel s výškou 320mm v kabině L a kryt chránící před sypkými materiály u kabiny M.

Zákazníci, kteří se musejí citlivě rozjíždět nebo manévrovat v nejnižších rychlostech, si mohou pořídit vozidlo s turbo-retardér-spojkou, kterou lze u všech podvozků Arocs 6 x 4 se vzduchovým odpružením a spodním ochranným panelem vpředu kombinovat s adaptivním tempomatem a asistentem pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Společně s motorem OM 471 lze v kombinaci s TRK zajistit dodatečný výstupní hnací hřídel z motoru pro pohon přídavných agregátů s výkonem až 80 kW a točivým momentem 350 Nm.

Větší bezpečnost

Výrobce u modelu Arocs klade také velký důraz na bezpečnost. Vozidla jsou nyní na přání nabízena se sledováním tlaku v pneumatikách s novým konceptem zobrazování. Hodnota tlaku v pneumatikách je navíc zobrazována přesně v závislosti na venkovní teplotě. Především je však pro model Arocs se dvěma nebo třemi nápravami a homologací pro silniční provoz (N3) na přání k dispozici nový systém Active Brake Assist 4, jediný asistent pro nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců.

Pro stavební vozidla se zaměřením na silniční dopravu vyvinul Mercedes-Benz jako doplnění nabídky modelové řady Arocs navíc tahač návěsů Actros 4 x 2 LS. Specializací tahače sklápěcích návěsů je možnost přepravy sypkých materiálů s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností soupravy až 44t. Tahač disponuje o šest centimetrů vyšší světlou výškou a na přání se dodává s flexibilními závěsnými schůdky. V porovnání s odpovídajícím modelem Arocs 4 x 2 je hmotnost vozidla o 150kg nižší.

Rozmanitá řešení Fleetboard a služby Uptime

Doprava ve stavebnictví je většinou mnohem komplexnější než silniční doprava, protože na staveništi je třeba koordinovat větší počet partnerů a pro splnění jednoho jediného úkolu je nutná spolupráce někdy i několika desítek vozidel. Tady přichází na řadu Fleetboard se svými rozmanitými možnostmi, které převyšují ryze telematický systém. Srdcem síťově propojeného vozidla Arocs je na přání montovaný modul Truck Data Center zajišťující konektivitu. Jím jsou přijímána a odesílána všechna data v reálném čase. Nový Fleetboard Store nyní nabízí i specifické aplikace pro nákladní vozidla.

Služba Mercedes-Benz Uptime je určena k prevenci výpadků a zvýšení dostupnosti vozidla. Nepřetržitě kontroluje systémy vozidla, které jsou vybaveny senzory. Mezi ně patří také stav dílů podléhajících opotřebení a provozních kapalin včetně AdBlue. Je-li zapotřebí oprava nebo údržba, přihlásí se nákladní vozidlo automaticky prostřednictvím Fleetboardu u servisního partnera Mercedes-Benz.

Čtyři motory v osmnácti výkonových provedeních

Vstříc nejrůznějším potřebám zákazníků vychází výrobce s rozsáhlou nabídkou motorů. Enormní rozsah nabízených motorů – moderní řadové šestiválce se zdvihovým objemem 7,7 litru, 10,7 litru, 12,8 litru a 15,6 litru pokrývají všechny potřeby. Celkem je na výběr 18 výkonových stupňů v těsném odstupňování od 175 kW (238 k) do 460 kW (625 k) a od 1000 Nm do 3000 Nm.

Přenos hnací síly standardně zajišťují zcela automatizované převodovky řady Mercedes PowerShift 3 s 8, 12 nebo na přání s 16 převodovými stupni. Rychlé manévrování umožňuje přímé řazení z prvního převodového stupně na zpětný chod. Jízdní programy Offroad nebo Power, vždy s několika jízdními režimy, se přizpůsobují individuálním provozním podmínkám. Doplňkové funkce podporují řidiče, například připojitelný režim pro „vyhoupání“ vozidla při problémech s trakcí v terénu. Na přání se dodávají rovněž převodovky s manuálním řazením. Pro přepravu těžkých nákladů s požadavkem na mimořádně citlivý rozjezd je ideální volbou turbo-retardér-spojka.

Tři systémy pohonu všech kol

Mercedes-Benz nabízí pro terénní provoz i různé varianty pohonu všech kol. Stojí-li v popředí užitečná hmotnost a spotřeba paliva, je dobrou volbou připojitelný pohon všech kol. Je-li požadována maximální trakce, představuje nejvhodnější řešení trvalý pohon všech kol s terénním redukčním převodem. Třetí variantu nabízí hydraulický pohon HAD s připojitelnými motory v nábojích kol na přední nápravě, jenž je ideální pro silniční provoz s příležitostnými požadavky na vyšší trakci. Mezi jeho výhody patří relativně nízká hmotnost, nižší spotřeba paliva a emisí a velká mnohostrannost při konfiguraci vozidla.

PPC i pro stavební vozidla

Předvídavý tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) nachází své využití i u stavebních vozidel.

Přínosy systému PPC lze rychle vypočítat na příkladu typického samostatně provozovaného vozidla, jako je Arocs 8 x 4/4. PPC snižuje spotřebu paliva v silničním provozu až o pět procent. Při 60 000 ujetých kilometrech za rok, s podílem dálnic a hlavních dálkových komunikací ve výši 35 až 40 procent, může PPC snížit náklady v závislosti na ceně paliva o zhruba 400 až 500 € za rok. Díky tomu se vyšší pořizovací cena amortizuje během dvou let.

(lan)

Foto: autor

spinner