MD a kraje chtějí vytěsnit dálkové kamiony z krajských silnic

MD a kraje chtějí vytěsnit dálkové kamiony z krajských silnic

21.11. - Ministerstvo dopravy, kraje a obce prosazují zákaz tranzitu kamionů na komunikacích druhé a třetí třídy. Nesměla by na ně dálková nákladní doprava nad 12 tun, těžké vozy dopravců z regionu by po krajských silnicích jezdit mohly. Kvůli zpoplatnění některých silnic první třídy od ledna příštího roku se kraje a obce obávají výrazného nárůstu počtu kamionů na silnicích nižších tříd. Uvedl to starosta Všerub Václav Bernard z pracovní skupiny ministerstva dopravy k rozšíření mýta a potvrdilo to i ministerstvo.

„Iniciativu převzala Asociace krajů ČR a ve Sněmovně už je předložený pozměňovací návrh novely zákona, kde je zohledněna varianta s plošným zákazem tranzitujících kamionů na silnicích II. a III. třídy," uvedl Václav Bernard. Pozměňovací návrh k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích podle něj podala předsedkyně Asociace krajů a poslankyně Jana Mračková Vildumetzová spolu s ministerstvem dopravy. Podle Václava Bernarda by mohla být schválená do poloviny příštího roku.

„K zákazu jízdy nákladních vozidel nad 12 tun na silnicích II. a III. třídy byl připraven pozměňovací návrh k poslaneckému návrhu novely zákona číslo 361/2000 Sb. Obsahuje paušální zákaz jízdy těchto vozů na silnicích II. a III. třídy a stanovuje určité výjimky,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Pozměňovací návrh byl podle ní předán poslankyni Janě Mračkové Vildumetzové, která jej 24. října nahrála do systému Sněmovny a ve druhém čtení by měl být načten. Další schůze Sněmovny bude 26. listopadu.

„Beru jako hrozně důležité, že jsme po diskusi s ministrem dopravy (Vladimírem Kremlíkem za ANO), dospěli k tomu, že se bude snažit cestou poslanecké iniciativy změny zákona udělat to, aby byl dálkové tranzitní dopravě zakázán vjezd na silnice II. a III. třídy obecně,“ řekl náměstek plzeňského hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Bere to jako naději do budoucna. Součástí novely by mělo být vysvětlení, co to je tranzit. „Aby bylo volné, aby to nebylo omezující pro regionální dopravce,“ dodal.

Podle Václava Bernarda měl původně pozměňovací návrh zpracovat a předložit Plzeňský kraj. „Nakonec se dohodla varianta, že ho připraví ministerstvo dopravy ve spolupráci s Asociací krajů, což se v danou chvíli jevilo jako nejschůdnější možnost,“ dodal.

(čtk)

spinner