​MAN představil svou nabídku vozidel pro rok 2018

​MAN představil svou nabídku vozidel pro rok 2018

V říjnu v blízkosti španělské hory Montserrat představil německý výrobce užitkových vozidel a autobusů MAN Truck & Bus novinářům z evropských zemí svou nabídku vozidel a služeb pro rok 2018. A o týden později se obdobná prezentace pro zákazníky uskutečnila i v České republice, v MAN Truck & Center Postřižín.

Od dubna letošního roku, kdy MAN přichází s lehkým užitkovým vozidlem TGE (viz DN 19/17), je jeho nabídka skutečně univerzální; pokrývá hmotnostní kategorie v rozsahu od tří do 44 tun. Přestože těžiště prodejů bude zřejmě i nadále spočívat především v těžších řadách, novému modelu je věnována velká pozornost. A patrné to bylo i ve Španělsku, kde bylo představeno několik jeho verzí včetně autobusů a vozidel s pohonem 4 x 4.

MAN TGE je výsledkem partnerské spolupráce se značkou Volkswagen v rámci Volkswagen Group, která začala v roce 2012. Nabízen je v provedení skříňová dodávka, podvozek s krátkou či dlouhou kabinou a kombi a v hmotnostních variantách od 3,0 do 5,5 tuny. V závislosti na hmotnostní variantě může být dodáno s pohonem přední či zadní nápravy nebo v provedení 4 x 4. Pohání jej vznětový motor o objemu 1968 cm3 ve čtyřech výkonových variantách – 75 kW (102 k), 90 kW (122 k), 103 kW (140 k), 130 kW (177 k) spojený se šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. Oficiální vstup na trh v České republice s dodáním vozidla koncovému zákazníkovi je stanoven na 1. duben příštího roku.  

Nový motor MAN D08 SCRonly pro řady TGL a TGM

Nejvýznamnější novinkou značky MAN ve středně těžkém segmentu je nová generace motoru MAN D08 SCRonly, jež využívá k čištění výfukových plynů a dosažení limitů normy Euro VIc pouze selektivní katalytické redukce. Čtyřválcové motory D0834 a šestiválcové D0836 díky vylepšením této technologie přinášejí řadu výhod pro řidiče i provozovatele vozidel. U modelů se čtyřválcovými motory a s kabinou typu C je možný přímý průchod v kabině, a to i u nejsilnějšího provedení s motorem o výkonu 162 kW (220 k).

Odpadl také celý systém EGR s chladičem a systém SCR nyní nepotřebuje k dávkování AdBlue tlakový vzduch. Došlo i k řadě dalších změn v konstrukci motoru a ke snížení jeho hmotnosti, což se projevilo i na snížení spotřeby, to činí podle výrobce o 5,5 procenta. Řady TGL a TGM poskytují zvýšený jízdní komfort a hospodárnost také díky novým funkcím převodovky MAN TipMatic. Zdokonalení doznalo i pracoviště řidiče a obsluha vozidla je díky novým ovládacím prvkům snazší. Nové čtyřválcové a šestiválcové motory MAN D08 SCRonly jsou k dispozici celkem v šesti výkonových variantách od 118 kW (160 k) s maximálním točivým momentem 600 Nm do 235 kW (320 k) s maximálním točivým momentem 1250 Nm.

Novinky u vozidel MAN TGS a TGX

Také u vozidel řad TGS a TGX jsou k dispozici nové motory Euro VIc v různých výkonových variantách, včetně pohonné jednotky s výkonem 470 kW (640 k), která byla původně určena pouze pro vozidla používaná při nadměrných přepravách.

Změn doznaly i kabiny u vozidel řad TGX a TGS, a to jejich verze L, LX, XL, XLX a XXL. Kabiny mají například nové prvky osvětlení, nové úložné prostory a také novou lednici, která se dá celá zasunout pod lůžko. Všechny důležité funkce zvyšující komfort může řidič využívat prostřednictvím nového konceptu ovládání. V kabinách vozidel řady TGX je díky akustickému balíku, jenž zahrnuje rozsáhlou zvukovou izolaci, snížená hladina hluku v interiéru.

Funkce Stop and Go a RIO Box

MAN vybavil svůj adaptivní tempomat funkcí Stop and Go, aby preventivně přispěl ke snížení únavy řidiče na ucpaných silnicích a v pomalém provozu. Funkce automaticky udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu (i při nízkých rychlostech), v případě potřeby zpomaluje rychlost až do úplného zastavení, a když se kolona pohne, uvede vozidlo opět do pohybu. Řidič se tak může uvolnit a jezdit bez stresu i v pomalém přerušovaném provozu.

Každé nové nákladní vozidlo MAN v Evropě je od letošního srpna vybaveno jednotkou RIO Box, která umožňuje zákazníkům zjednodušit průběh logistických procesů s jejich vozidly. Jednotka funguje jako technické rozhraní pro přístup k nové digitální službě RIO společnosti Volkswagen Truck & Bus. MAN tímto klade první stavební kámen infrastruktury, jejímž prostřednictvím bude v budoucnu možné propojit službami celý dopravní a logistický sektor.

Pomocí technologicky cloudově řešené služby RIO budou moci zákazníci brzy přistupovat k velkému množství dat o jejich vozovém parku a využívat řadu služeb v dopravním a logistickém sektoru.

(lan)  

spinner