Vozidla na CNG

Loňský růst počtu vozidel na CNG předčil očekávání plynařů

Loňský růst počtu vozidel na CNG předčil očekávání plynařů

PRAHA (25.1.) – Za poslední rok přibylo v ČR již druhým rokem po sobě přibližně 2100 vozidel na CNG vozidel, což přestavuje podíl 1,02 procenta ze všech nově registrovaných vozidel. Za posledních 10 let vzrostl počet vozidel na CNG v ČR více než 22 krát, momentálně jich po českých silnicích jezdí 8817. To je ale zatím pouhých 0,11 procenta ze všech registrovaných vo­zů.

Z tohoto počtu je 7950 osobních vozidel a dodávek (0,14 procent ze všech), 527 autobusů (2,64 procenta ze všech), 260 speciálních vozů jako vysokozdvižných vozíků, roleb a traktorů. Zbytek tvoří komunální a svozové vozy. „Přestože podíl CNG vozidel je stále mizivý, jejich loňský prodej předčil naše očekávání,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Jen ŠKODA-AUTO odhadovala prodej Octavií G-TEC v loňském roce 920 vozů a na rok 2015 naplánovali prodej 1800 vozů s pohonem na CNG.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v ČR zaregistrováno v roce 2014 celkem 192 314 nových osobních automobilů a 13 165 lehkých užitkových vozidel, tedy 205 479 vozidel těchto kategorií. V těchto dvou kategoriích přibylo v roce 2014 celkem v ČR podle ČPS celkem 1 888 CNG vozidel, tedy zatím pouhé jedno procento z nových registrací (0,91%).

Poslední evidovaný údaj (k 30.6.2014) zaznamenává v ČR celkem registrovaných 4 859 545 osobních automobilů (73 procent ze všech vozidel v ČR, podle ACEA je v ČR 448 osobních vozů na tisíc obyvatel) a 695 889 lehkých užitkových vozidel. Vozidel na CNG v těchto dvou kategoriích je (k 31.12.2014) celkem 7 950. To představuje celkem jen 0,14 procentní podíl. Z počtu 19 910 (údaj k 30.6.2014) autobusů provozovaných v ČR jich nyní jezdí na zemní plyn v ČR 527, tedy 2,64 procenta. Za rok 2014 bylo podle SDA celkem nově registrovaných 1061 autobusů, z čehož na CNG bylo podle ČPS nejméně 104 autobusů a to představuje 9,8 procent ze všech nově registrovaných.

Vozový park na palivo CNG nabízený v ČR je dostatečný a zahrnuje přes 65 modelů včetně šesti značek autobusů. Stejně jako v roce 2014, byl letos Opel Zafira Tourer 1.6 CNG ecoFlex oceněn opět jako nejekologičtější automobil v segmentu užitkových vozů (cenu uděluje nezávislý environmentální institut Ökotrend a magazín Auto Test).

Na CNG v ČR přechází rekordní počet firem. „Od loňského roku si firmy mohou pořídit i Škodu Octavii na CNG, která je jako firemní vozidlo velmi oblíbená a tak dochází k rapidnímu nárůstu firemních flotil na CNG. Tato vozidla nakupují ve velkém mimo jiné i plynárenské společnosti a totéž očekáváme i od automobilových flotil státní správy, které jsou nákupem 25 procent čistých vozidel dokonce povinovány na základě usnesení vlády. Navíc města Ostrava, Brno, Ústí, Chomutov, Havířov, Opava, Frýdek-Místek a už i 30 dalších se rozhodla jít cestou ekologické veřejné dopravy, a tak rychle přibývají i CNG autobusy, kterých se každoročně již registruje v ČR téměř 10 procent ze všech nových. Do roka by mělo jezdit u nás více než 800 těchto bezprašných autobusů,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

V EU jezdí dnes asi 285 milionů vozidel (v průměru na každé dva obyvatele jedno respektive 487 vozů na tisíc obyvatel), z čehož těch na CNG činí v EU 0,42 procent (poslední údaj 1 149 114 CNG vozidel v EU). V roce 2014 se v EU registrovalo 12,5 milionu nových vozidel.

(tj)

spinner