LNG u kamionů je alternativním palivem budoucnosti

LNG u kamionů je alternativním palivem budoucnosti

V plánech Evropského parlamentu a Evropské komise na ambiciózní snížení emisí CO2 u kategorie nákladních vozů hraje velkou roli použití zkapalněného zemního plynu LNG jako alternativního paliva k naftě. Při spalování LNG je produkováno výrazně méně pevných částic a oxidů dusíku NOx i ve srovnání s normou Euro 6.

Návrh EK uvádí, že LNG je „dostupnou palivovou alternativou k dieselovým motorům široce používaným v těžkých nákladních vozech. Využití dnešních technologií společně s nově vyvíjenými přispěje ke zvládnutí náročných cílů – snižování emisí CO2 – v krátkém a střednědobém horizontu. Aktuálně dostupné technologie založené na LNG produkují nízkou úroveň škodlivých emisí, jako jsou NOx a pevné částice. Stavět můžeme na stále dostupnější infrastruktuře čerpacích stanic s LNG. Další rozšiřování jejich sítě musí být součástí národní dopravní politiky jednotlivých členských zemí.“

Prezident Iveco Pierre Lahutte k tomu uvedl: „Návrh Evropské komise podporuje naši dlouhodobou vizi trvale udržitelné dopravy. Iveco je velkým propagátorem použití LNG u těžkých nákladních vozidel. Rozsáhlý vozový park užitkových vozů Iveco s LNG pohonem na evropských silnicích jasně dokazuje, že zkapalněný zemní plyn je životaschopnou alternativou k naftě, a to z hlediska ekonomického i provozních výkonů.“

Výrazné snížení emisí CO2 a NOx u ekologické řady Iveco Natural Power prokázal také projekt Equilibre, iniciativa francouzských dopravců, při které byly měřeny emise kamionů v reálných provozních podmínkách. Testů se zúčastnily mimo jiné 44tunové vozy Iveco Stralis NP, jejichž naměřené emise NOx byly o 40 až 64 procent nižší ve srovnání s dieselovými motory. V případě emisí CO2 byly hodnoty nižší o 20 procent. Při využití biometanu z organického odpadu mohou být emise nižší o 80, respektive 95 procent. Evropská komise zdůrazňuje význam využití obnovitelných zdrojů v energetice a podporu zemědělské produkce. Iveco Stralis NP460 získal ocenění Low Carbon Truck of the Year ve Velké Británii. Kamion má pohonnou jednotku na zkapalněný zemní plyn, která je speciálně vyvinutá pro dálkovou dopravu. Motor má výkon 338 kW (460 k). Spotřeba paliva je o 15 procent nižší oproti naftě. Dojezd vozu činí 1600km. Za pozornost stojí extrémně tichý chod (pod 71 dBA). Je to také jediná modelová řada nákladních vozidel na zemní plyn s nejnovější generací automatické převodovky s prediktivním řízením. Dopravci tak dostávají do rukou perfektní nástroj pro trvale udržitelnou logistiku.

(mm)

Foto: Iveco

spinner