Krádeže zásilek stojí Německo ročně 2,2 miliardy €

Krádeže zásilek stojí Německo ročně 2,2 miliardy €

Německé Pracovní společenstvo pro předcházení krádežím v nákladní dopravě a logistice varovalo začátkem února v aktuálním rozboru před škodami z krádeží dopravovaných zásilek. Spolupracující hospodářské svazy, mezi nimi mezinárodní Asociace na ochranu přepravovaného zboží (TAPA) a Svaz německého pojišťovnictví (GDV), dopady na Německo spočítaly. Výsledek: hospodářské škody obnášejí ročně 2,2 miliardy € (přes 57 miliard Kč). Tato částka se týká roku 2016.

Samotnou hodnotu kradeného zboží vyčíslila pracovní skupina na 1,3 miliardy €. Další škody ve výši 900 milionů € vznikají z postihů za narušená dodání, nákladů na opravy, jakož i z výpadků produkce v průmyslu a v obchodě. Podle propočtů byly v roce 2016 odcizeny zásilky přibližně z 25 700 nákladních vozidel. Tím je v Německu postiženo 0,009 procenta jízd nákladních vozidel. Jedná se o kvalifikované posouzení na základě počtu jízd v zemi a ohlášených krádeží. Ty byly podle výše škod rozděleny do čtyř tříd.

Výše škod je v 95 procentech hlášených krádeží pod 250 000 €

Přitom se ukazuje, že do třídy „0 až 49 999 €“ (průměrná škoda 2795 €) spadá 68 procent případů a do třídy „49 000 až 250 000 €“ 27 procent. Podle toho je výše škod v 95 procentech hlášených krádeží pod 250 000 €. Odpovídá to zkušenostem společenstev i Spolkového úřadu pro nákladní dopravu (BAG).

Postupy pachatelů se značně různí. Dochází ke krádežím z nákladních aut nebo ze skladišť, k násilným přepadům i k tzv. trikovým krádežím na základě falešné identity. Od úřadů nyní svazy požadují „podstatně větší podporu ve zvýšení tlaku na stíhání mezinárodně a profesionálně fungujících kriminálních organizací“. Policie také podle nich musí být častěji přítomna na odpočívadlech u dálnic. Je třeba vytvořit speciální policejní jednotky a zřídit specializovaná státní zastupitelství, aby byly možné celostátně účinné trestní postihy.

Experti na bezpečnost již řadu let kritizují, že krádeže zásilek nejsou v policejních statistikách kriminality výslovně uváděny. Jejich přesné pojmenování je však základem pro cílená preventivní a represivní opatření. Potom mohou být vzorky deliktů a skupiny pachatelů účinněji a také rychleji odhalovány. Dále by měly úřady podle názorů svazů vytvořit předpoklady pro celostátně jednotné oznamování případů.

Nejasné kompetence

Nedostatek personálu vyšetřovacích orgánů, špatné propojení a nízká specializace vyšetřování velmi ztěžuje. S tím se pojí nejasná policejní, jakož i soudní příslušnost. Přitom ke strukturovaným vyšetřováním, jako například přes dohled nad těžišti deliktů, jakož i k jiným vhodným opatřením dochází zřídka nebo vůbec. Zkušenosti ukazují, že se kradené zásilky rychle ocitají v cizích zemích. Zde by byly nutné rychlé přeshraniční zásahy.

Německý svaz spedice a logistiky (DSLV) požaduje, aby se „jednotlivá opatření, která jsou již obsažená ve státním akčním plánu nákladní dopravy a logistiky k logistické bezpečnosti, také plně realizovala, aby řidiči a zásilky byli plně chráněni“. Pracovní společenstvo vítá podporu opatření pro eliminaci krádeží od úřadu BAG v rámci podpůrného programu De-minimis.

Jiří Kladiva

(podle zahraničních pramenů),

http://www.bgl-ev.de/images/downloads/media_3264_1...

Foto. Krone

Opatření proti krádežím zásilek

Pracovní společenstvo pro předcházení krádežím v dopravě zboží a logistice navrhuje tato opatření:

  • Vytvořit celostátní obraz o situaci v krádežích zásilek, kompletních vozidel a pohonných hmot prostřednictvím podrobného zahrnutí oblastí krádeží do policejní kriminální statistiky;
  • Odvozovat potřebná opatření od takto získaného obrazu o situaci;
  • Vytvořit zjednodušenou celostátní metodu k vydávání trestních oznámení a vypracovat celostátní list pro údaje o krádežích zásilek, kompletních vozidel a pohonných hmot;
  • Zlepšit možnosti pro trestní stíhání cestou koordinace v rámci Německa i celé Evropy;
  • Zajistit spolupráci států Evropské unie, policejních sborů a vyšetřovacích orgánů při trestním stíhání;
  • Založit speciální policejní jednotky a specializované státní zastupitelství nad úrovní spolkových zemí zaměřené na krádeže zásilek v Německu;
  • Vyslat podnět ke spolupráci přesahující úroveň spolkových zemí, jednotlivých dopravních svazů, autohófů a policie v záležitostech kriminality;
  • Posílit policejní přítomnost ve veřejném dopravním prostoru v rámci státní péče, například pravidelným dohledem na dálničních odpočívadlech;
  • Podpořit dotčené obory při investičních počinech majících dopad na prevenci kriminálních činů v dopravní logistice, například obdobou podpůrného programu De-minimis Úřadu nákladní dopravy BAG.
spinner