Kompromisní návrh dopravního výboru mezi europoslanci neprošel

Kompromisní návrh dopravního výboru mezi europoslanci neprošel

V Evropském parlamentu začátkem července nedošlo k dohodě o prvním mobilitním (silničním) balíčku EU a jeho třech sociálních částech. Vysílání řidičů, jejich doby řízení a odpočinku a budoucí kabotážní pravidla se budou muset znovu projednávat v Dopravním výboru EP a hledání kompromisu bude obtížné. A to z toho důvodu, že stanoviska europoslanců z jihoevropských a severozápadních států stojí téměř nepřekonatelně proti sobě.

Po neúspěšném hlasování o uvedených změnách navrhli příslušní zpravodajové (téma vysílání pracovníků – Finka Merja Kyllönen, téma dob řízení a odpočinku – Nizozemec Wim van de Camp, téma kabotáže – Němec Ismail Ertug) jejich nové projednání ve výboru, s čímž plénum souhlasilo. Tím začne práce na řešení této složité problematiky v podstatě znovu. A není zřejmé, zda pravidla pro silniční nákladní dopravu budou s konečnou platností novelizována ještě v probíhajícím legislativním období. Zástupci států EU, s nimiž projednávání ještě ani nezačalo, jsou totiž nejednotní podobně jako europoslanci. Rovněž je ostrá názorová linie mezi jihovýchodem a severozápadem podobně jako mezi politickými stranami.

Již parlamentní debata ukázala, že zatvrzelé postoje mezi poslanci ze dvou částí unie se nikterak nezmírnily. Nezměnil na tom nic ani naléhavý apel dopravní komisařky Violety Bulcové, která zdůraznila, jak je důležité neztrácet čas. Některé podrobnosti z hlasování jsou však velice zajímavé. Například v druhém hlasování se většina poslanců rozhodla, že vysílací předpisy by měly platit teprve od jedenáctého dne.

Při hlasování o dobách řízení a odpočinku většina poslanců chtěla povolit přenocování v kabinách vozidel jen v průběhu týdne – nikoli při delším odpočinku jako na konci týdne. Také „referenční doba“, časový úsek, na který se musí vztahovat pravidla o pracovních dobách řidičů, byl definován dvěma týdny. Znamenalo by to, že řidiči by museli po dvou týdnech absolvovat dlouhý konec týdne. Většina poslanců a návrh Evropské komise přitom předpokládali čtyřtýdenní referenční dobu – tedy delší víkend teprve po čtyřech týdnech. Ve všech těchto bodech byly výsledky hlasování velmi těsné, v jednom případě rozhodoval dokonce jediný hlas.

V následujícím týdnu se měli koordinátoři, šéfové politických skupin v dopravním výboru EP, rozhodnout, zda a kdy má dojít k novému zpracování celého tématu. Evropská komise, která měla možnost stáhnout zpět sociální části svého balíčku předpisů, zřejmě této opce využít nechtěla.

Strany se obviňují navzájem

V prvních reakcích se politické skupiny vzájemně kritizovaly. Van de Camp tvrdil, že ti, kteří jeho návrhy odmítli, „berou na sebe velkou odpovědnost“. Nizozemec předvídá, že v příštích deseti letech se pracovní situace nákladních řidičů nebude měnit. „Měli jsme tu kompromis, aby se zabránilo zneužívání kabotáže a lépe se využívaly doby řízení a odpočinku,“ uvedl. Zabránit mu měla podle něj zahanbující vlastní branka Levých a S&D.

Jeho sociálnědemokratický parlamentní kolega Ismail Ertug předhazuje „většině z neodpovědných konzervativců a hospodářských liberálů“, že jim je „sociální dumping vůči milionům řidičů lhostejný“.

Dopravní politik Zelených Michael Cramer vnímá nutnost nových projednávání za „velký úspěch nákladních řidičů“.

Jiří Kladiva

spinner