Kapsch: Nové mýto bude přes rozšíření méně efektivní než nyní

Kapsch: Nové mýto bude přes rozšíření méně efektivní než nyní

25.7. - Nový mýtný systém bude i přes rozšíření o zhruba 870 kilometrů silnic první třídy podle společnosti Kapsch méně efektivní než ten současný. Stávající provozovatel mýta zpochybňuje i očekávané příjmy z nového sytému. Včera to uvedl mluvčí firmy David Šimoník. Podle CzechTollu Kapsch mate veřejnost a samotný provoz nového mýta bude výrazně levnější než v současnosti.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík minulý týden uvedl, že nový satelitní systém vynese kolem 12 miliard Kč. Loni zaplatily kamiony v Česku rekordních 10,8 miliardy Kč, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více.

David Šimoník řekl, že výběry z mýta pravidelně rostou. „Letos očekáváme roční výběr mýta na stávající zpoplatněné síti kolem 11,2 miliardy Kč, v příštím roce bychom při pravidelném meziročním nárůstu atakovali 12 miliard,“ dodal. Ministerstvo tak podle něj zaplatí miliardy za nový systém, zvýší provozní náklady a nevybere ani korunu navíc.

„Současný provozovatel záměrně mate veřejnost. Provozní náklady na mýtný systém CzechToll budou 530 milionů Kč ročně. To je jen třetina z toho, kolik stojí provoz mýtného systému dnes,“ upozornil mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Provoz stávajícího 13 let starého systému by se navíc podle něj kvůli náročnější údržbě a opravám dále prodražoval.

CzechToll uvedl, že vybudování nového systému stálo 1,9 miliardy Kč, dalších 5,3 miliardy bude stát desetiletý provoz. Zbylá částka z vysoutěžených 10,75 by měla pokrýt případné změny v systému, které by v budoucnu stát požadoval. „Ale podobné změny by si nechal zaplatit i Kapsch,“ podotkl Miroslav Beneš. Provoz systému by tak beze změn měl vyjít celkově na 720 milionů Kč ročně. Kapsch v médiích uváděl možnost provozu stávajícího systému za 890 milionů Kč za rok.

Ministerstvo dopravy očekává, že rozšíření mýta o 870 kilometrů silnic první třídy navýší příjmy z mýtného zhruba o 1,5 miliardy Kč. To Kapsch zpochybňuje. „Propočtem dopravních intenzit na konkrétních jedničkách spolu s mýtnými tarify se bude roční výběr pohybovat reálně kolem 900 milionů Kč," podotkl David Šimoník.

Rozšíření mýta je tak podle stávajícího provozovatele nehospodárné a peníze z mýta na silnicích prvních tříd zaplatí zejména místní podnikatelé či provozovatelé veřejné autobusové dopravy.

(čtk)

spinner