Mgr. Vojtěch Hromíř (ČESMAD Bohemia) pro DN

„Je třeba chránit náš trh před nekalou konkurencí“

„Je třeba chránit náš trh před nekalou konkurencí“

Květnové plenární zasedání Sdružení ČESMAD Bohemia (viz str. 1 a 9) se nezabývalo jen hodnocením uplynulého období, ale nastínilo i cíle sdružení pro následujících dvanáct měsíců. O některých z nich jsme hovořili s generálním tajemníkem sdružení Mgr. Vojtěchem Hromířem.

„Co podle vás může přispět ke zlepšení postavení českých dopravců v mezinárodním měřítku?“

„Nepochybně to, že se omezí zesilující se protekcionismus ze strany některých západních zemí a například přestane být MiLog uplatňován i na zahraniční silniční dopravce. Ale stejně tak je třeba chránit náš domácí trh před nekalou konkurencí ze zahraničí. V poslední době k nám jezdí stále více Poláci, Litevci, Bělorusové či Ukrajinci, kteří měli dříve práci na východě. A státní orgány by měly důslednými kontrolami zajistit, aby u nás dopravu provozovali se všemi patřičnými povoleními. Velice kriticky k tomuto tématu vystoupil náš člen specializující se na Rusko Dalibor Chlup. Upozornil, že ač dopravu do a z Ruska nevzdává, jsou dopravci, kteří se na tuto relaci zaměřují, velice ohroženi. Navíc je pro ně těžké se přeorientovat na jiný trh, a to nejen proto, že po dvacetileté specializaci by jen těžko sháněli rychle zákazníky jinde, ale i z toho důvodu, že dopravní technika používaná pro jízdy do Ruska se poněkud liší od té, kterou disponují dopravci jezdící v rámci Evropské unie. Takže především pro ně je životně důležité, aby se jejich zahraniční konkurence u nás chovala stejně férově jako musí oni sami v zahraničí.

Velké výzvy přetrvávají v oblasti autobusové dopravy, ať již třeba v nastavení podmínek výběrových řízení na dopravní obslužnost či v konstrukci některých jízdních řádů nebo problematice čekání mezi spoji apod. V mezinárodní autobusové dopravě očekáváme i v dalších zemích zpoplatňování formou obratových daní a někdy bývá těžké tyto požadavky řádně pochopit a plnit. S tím budeme našim členům pomáhat. Určitě budeme reagovat i na různé nové nebo staronové nápady typu zákaz předjíždění kamionů, které se jistě budou objevovat. Nyní shromažďujeme připomínky k podmínkám registrování vozidel v ČR, kde naši členové narazili na některé nedostatky, které by se měly odstranit.“

„V dohledné době by snad už mohlo dojít k nějakému posunu v přípravě tendru na provozovatele mýtného systému…“

„Pochopitelně se nevzdáme snahy ovlivnit nastavení systému výběru mýtného po roce 2016. Je třeba si uvědomit, že zatímco na jedné straně silniční dopravci zaplatí na mýtném za deset let třeba sto miliard Kč, na straně druhé je zde nějaká technologická firma, která deset až dvacet miliard Kč zinkasuje. A mně se zdá, že v poslední době je větší péče věnována té technologické firmě (hlavní je, aby pro tyto firmy byl tendr tzv. technologicky neutrální) místo toho, že systém by měl být co nejvýhodnější pro stát a uživatelsky přijatelný pro nás, plátce.

Naprosto klíčové je pak pro nás to, že se údajně připravuje studie rozsahu zpoplatnění. Rozhodně nechceme dopadnout jako na Slovensku, kde se sledují vozidla i na nejméně důležitých komunikacích nejnižší třídy bez jakéhokoli opodstatnění – jedná se o naprosto zbytečné náklady. Požadujeme, aby se vozidla sledovala jen tam, kde se nějaké peníze vyberou, a aby tyto prostředky pak sloužily pro budování infrastruktury.“

„Chystáte nějaké novinky i v rámci samotného sdružení?“

„Letos chceme také zahájit výstavbu nového regionálního pracoviště v Ostravě, protože naši kolegové ze severní Moravy nemají v současnosti zcela vyhovující prostory.Velkou akcí bude naše Transport Show Truck & Bus, která se uskuteční 31. srpna na Velodromu v Brně. Toto setkání se v průběhu posledních pár let, po skončení veletrhu Autotec, stalo největší předváděcí akcí techniky a služeb pro silniční dopravu v České republice. V souvislosti s novým občanským zákoníkem se ani nám nevyhnula jedna změna. Museli jsme do našeho názvu nějak zabudovat slovo spolek nebo sousloví zapsaný spolek či zkratku z. s. Nyní celý název našeho sdružení zní Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z. s. A již v současné době se velice pilně připravujeme na rok 2016. Ten bude totiž v historii našeho sdružení rokem padesátého výročí – původní ČESMAD byl založen v roce 1966.

Milan Frydryšek

spinner