IRU: Nedostatek profesionálních řidičů bude se ještě prohloubí

IRU: Nedostatek profesionálních řidičů bude se ještě prohloubí

Podle studie Mezinárodní unie silniční dopravy IRU meziročně stoupne nedostatek profesionálních řidičů v Evropě o 13 procentních bodů. Zatímco vloni uváděli autodopravci, že by potřebovali o 23 procent více řidičů, letos to bude již 36 procent.

Nejhůře postiženými zeměmi jsou Polsko a Rumunsko. V Polsku je neuspokojená poptávka po řidičích na úrovni 22 procent a během letošního roku stoupne o dalších 15 procentních bodů. V Rumunsku je situace kritická: vloni chybělo autodopravcům plných 50 procent profesionálních řidičů a výhled pro rok 2020 hovoří o nedostatku 62 procent řidičů. V evropském kontextu obě země vykazují rovněž nejnižší podíl řidiček mezi profesionály (tvoří pouhá dvě procenta), přičemž důvody pro obecně vyšší podíl mužů jsou jasné – práce řidiče je velmi náročná (i fyzicky), je nedostatek bezpečných a vybavených odpočívek a parkovišť a řidiči tráví dlouhá období mimo domov a rodinu.

Očekává se, že letos bude chybět 62 procent řidičů

Prezident polské asociace mezinárodní silniční dopravy ZMPD Jan Buczek uvedl: „Pro zatraktivnění práce profesionálního řidiče pro ženy i mladé lidi musíme zaručit lepší pracovní podmínky. Stát by měl rovněž podpořit kampaně propagující toto povolání. Zájemcům by měl pomoci s vysokými náklady na výcvik, školení a zlepšování kvalifikace. Je třeba změnit regulační rámec. Aby mohli využít své kvalifikace, musí mít možnost pracovat – konkrétně v Polsku je to pro profesionálního řidiče až po dosažení 21 let. Hrozí, že než tohoto věku dosáhnou, nebudou čekat a začnou pracovat někde jinde, přičemž k práci řidiče v autodopravě se už nevrátí. Pokud jde o mladé řidiče, 11 procent pracovní síly v Polsku jsou lidé mladší 25 let, zatímco v Rumunsku je průměrný věk řidičů 41 let. Ačkoli polská čísla jsou příznivější, než činí evropský průměr (jen sedm procent profesionálních řidičů v Evropě je mladších 25 let, průměrný věk řidičů je 45 let), je potřeba udělat mnoho práce pro úspěšnou změnu a přilákat k této profesi mladé lidi.“

Rumunským problémem je emigrace. Oficiální statistiky uvádějí, že za posledních deset let odešlo za prací do zahraničí 3,4 milionu Rumunů. Prezident rumunského svazu autodopravy UNTRR Constantin Isac k tomu dodal: „Musíme intenzivně pracovat na rekvalifikaci nezaměstnaných z jiných sektorů. Potřebujeme legislativní změny, mimo jiné snížení věku pro profesionálního řidiče z 21 let na 18. Je třeba získat nekvalifikovanou pracovní sílu i ze zemí mimo EU a nabídnout jí potřebnou kvalifikaci.“

Návrhy IRU na zlepšení situace

Nedostatek řidičů zůstává univerzálním problémem v Evropě i jinde. IRU se snaží o spolupráci na mezinárodní i národní úrovni a navrhuje následující systémové kroky:

Harmonizaci pravidel zahrnující snížení minimální věkové hranice pro profesionální řidiče;

Zajištění financování výstavby většího počtu bezpečných odpočívek a parkovišť pro kamiony;

Vytvoření společné charty s Radou evropských zasilatelů ESC (European Shippers´ Council) pro zlepšení pracovních podmínek řidičů v místech převzetí a dodávky zboží.

Mezinárodní unie silniční dopravy vyjednala podporu ve výši 60 milionů € z evropských fondů pro program výstavby bezpečných odpočívek pro kamiony SSTPAs (Safe & Secure Truck Parking Areas) a spustila iniciativu Ženy v dopravě zaměřenou na zatraktivnění práce profesionálního řidiče pro ženy. Generální tajemník IRU Umberto de Pretto řekl: „Pro zajištění budoucnosti silniční dopravy, která je tažným koněm globální ekonomiky, potřebujeme mnohem více aktivit – včetně intenzivní spolupráce veřejného a soukromého sektoru.“ 

(red)

Foto: LAN

spinner