Ing. Michal Žižák: Nový lehký návěs Schmitz Cargobull je odpovědí na potřeby českých dopravců

Ing. Michal Žižák: Nový lehký návěs Schmitz Cargobull je odpovědí na potřeby českých dopravců

Společnost EWT, importér přípojných vozidel Schmitz Cargobull, uspořádala na konci května ve Vysokém Mýtě představení novinek z produkce tohoto německého výrobce. O nových vozidlech, ale i o situaci na trhu s návěsy a v silniční nákladní dopravě v České republice obecně, jsme hovořili s jednatelem společnosti EWT Ing. Michalem Žižákem.

Jakou hlavní novinku letos dopravcům představujete?

Z mého pohledu je to jednoznačně nový návěs, který si při snížené hmotnosti zachovává svůj objem ložné plochy a celkovou hmotnost. Je to produkt, o který jsme usilovali už hodně dlouho. V podstatě celou dobu, co prodáváme vozidla Schmitz Cargobull, jsme žádali o lehký návěs, abychom mohli konkurovat i značkám, které jdou tímto směrem. Zatím byly vyrobeny dva kusy, jeden pro světovou premiéru na veletrhu transport logistic v Mnichově, druhý máme k dispozici my.

Základní hmotnost návěsu je 4975kg. My ho představujeme s hmotností 5200kg, protože na něm máme určité opce, které pokládáme za důležité. I tak se jedná o hmotnost, která je silně konkurenceschopná.

Schmitz Cargobull má rozsáhlé moderní zkušební centrum a při vývoji nového návěsu v něm konstruktéři strávili hodně času. A už jen to, že vozidlo nese značku Schmitz Cargobull, dokládá jeho vysokou kvalitu.

Hlavní podélníky rámu jsou vyrobeny z jiného typu oceli, a nejsou u tohoto návěsu proto zinkovány, což je jinak u vozidel Schmitz Cargobull standardem. Vzhledem k tomu, že jednotlivé prvky spojujeme nýtováním, jsou příčníky hliníkové. Nástavba byla představená loni na veletrhu IAA v Hannoveru. Jedná se o Power Curtainsider bez příčných latí s rychlým otevíráním. Šetří také náklady, protože každý dopravce ví, kolik latí musí ročně kupovat, protože se mu polámou nebo poztrácejí.

Na zadních vratech jsme umístili certifikát německého TÜV, aby kontrolní orgány věděly, že i tento typ nástavby umožňuje bezpečné uložení nákladu.

Myslím, že dopravci, kteří potřebují vozit více těžkého zboží, například přes Rakousko, kde je regulovaná celková hmotnost, budou určitě rádi, že takový návěs máme v nabídce. Věřím, že své místo si v dopravních firmách najde hodně rychle.

Stavebnictví se již několik let úspěšně rozvíjí. Co nového nabízíte dopravcům v tomto segmentu?

Stavebnictví zažívá boom. Představujeme proto našim dopravcům produkt, který zatím není ještě příliš známý. Jedná se o termoizolační sklápěcí návěs hojně používaný v Německu, a to zejména pro přepravu asfaltu. Vycházíme z toho, že mnoho inovací k nám přišlo ze západní Evropy a postupně si zde našly své místo. A věříme, že stejně tomu bude také s tímto návěsem a začnou jej využívat i české firmy.

Je samozřejmě dobře, že stavebnictví funguje, že se investuje a je snaha stavět nové koridory, silniční i železniční. A pokud by významná část nové dálnice na sever měla být hotová do tří let a odlehčila dálnici D1, bylo by to jen dobře, protože

doprava houstne natolik, že stačí jeden kolaps na hlavním tahu a kolabuje doprava ve velké části republiky.

Loni na IAA jste představili sklápěcí silo GRW. Dnes je k vidění již i v České republice…

GRW je náš partner, Schmitz Cargobull se v této jihoafrické společnosti kapitálově podílí. Sklápěcí silo jsme v premiéře představili loni na veletrhu IAA a nyní máme již první vozidlo i v ČR. Jeho zpracování je skutečně vynikající. Určitě se jedná o segment, do kterého bychom rádi vstoupili. Myslím si, že tomu bude podobně jako v případě vozidel pro stavebnictví a že i zájem o sila se bude zvyšovat. Nyní toto vozidlo budeme dopravcům podrobně představovat a máme i vytipovaného prvního klienta.

Jak se letos vyvíjí trh s návěsy?

V začátku letošního roku byl oproti loňskému stejnému období patrný pokles trhu s přípojnými vozidly. V dubnu, a to i přesto, že byly Velikonoce,

se však tento trend zastavil a doufám, že období poklesu je již za námi.

Není to dáno i větším zájmem o lehčí vozidla? Klesají výkony mezinárodní kamionové dopravy a posiluje vnitrostátní doprava…

Je tomu zřejmě tak. Trh s vozidly nad 7,5 tuny vykazuje podle přihlašovacích údajů výsledky srovnatelné s loňským rokem, možná i o něco lepší. To jasně ukazuje, že o služby dopravců ve vnitrostátní dopravě je zájem. Také návěsy se používají ve vnitrostátní dopravě, ale většina se jich nasazuje především na dlouhých trasách v mezinárodní kamionové dopravě. A mám pocit, že zde poněkud ztrácíme půdu pod nohama a Česká republika o tento trh postupně přichází. Uvidíme, jaký bude další vývoj. Velký dík patří Sdružení ČESMAD Bohemia, že usiluje o to, aby podmínky českých dopravců byly srovnatelné s podmínkami dopravců z ostatních evropských zemí. Mám tím na mysli především sociální odvody, spotřební daň z nafty apod. Nakolik bude tento hlas vyslyšen u nového ministra dopravy či na ministerstvu financí, nedovedu posoudit. Ale přeji si, aby naši dopravci mohli pracovat v rovnoprávném konkurenčním prostředí a nemuseli fungovat za podmínek, které jsou pro ně nevýhodné.

Zatím se ukazuje, že hlavní vládní strana se stará víc o procenta potenciálních voličů než o to, co potřebuje ekonomika. Ovšem když podnikatelé nebudou vydělávat, nebudou platit daně, když se nafta nebude tankovat v ČR, přijdeme odvedenou spotřební daň z nafty atd. Ostatně pokles je patrný i z návrhu rozpočtu na rok 2020, loňské výsledky také nebyly povzbudivé a rovněž letos se očekávají minusová čísla. To rozhodně není vysvědčení, kterým by se dalo chlubit.

Schmitz Cargobull má v České republice tradičně silné postavení v segmentu chladírenských návěsů…

V této oblasti se nám dlouhodobě velice daří. Náš podíl na trhu v České republice se v současné době pohybuje výrazně přes 70 procent, dosahuje téměř až 80 procent. Myslím si, že je to dáno celkovou koncepcí izolačních panelů ferroplast, velmi dobrým servisem, přístupem ke klientům a poprodejními službami. A také tím, že se nám podařilo rozvinout téma telematiky – ta je dnes pro mnoho dopravců standardní výbavou. Zatímco ještě před třemi lety bych říkal, že je v ní budoucnost, dnes už hovořím o přítomnosti.

Chladírenský návěs, který nyní představujeme, prodělal před loňským IAA řadu změn. Je u něj například jinak zpracovaná přední stěna, jinak jsou do ní integrované prvky a je patrný důraz na každý detail.

Co vše vaše telematická zařízení umožňují?

Sledovat, kdy se otevřely dveře návěsu, jaká je v návěsu teplota, jaký je tlak v pneumatikách, stav brzdového obložení, kde se návěs nachází, dovolují odemčení a zamčení návěsů podle GPS souřadnic, to je asi to základní. A navíc, zásahy lze provádět i na dálku, bez asistence řidiče.

Vytvořili jsme i speciální pozici pracovníka, který se o tuto oblast stará a je v těsném kontaktu s klienty.

Daří se nám telematiku zavádět do firem, a jestli se někde stává skutečně samozřejmostí, pak je to oblast chladírenských návěsů.

Telematika umožňuje předcházet velkým škodám. A zvyšuje důvěryhodnost firmy v očích zákazníků, protože je zde jistota, že vozidlo doveze zboží včas a v požadované kvalitě. Tento důraz na kvalitu je dán i tím, že v potravinářských návěsech se často přepravuje zboží, které má vysokou hodnotu.

Navíc telematika nachází stále více uplatnění také u plachtových návěsů. Často se přepravují po moři nebo po železnici bez tahačů, a nelze tedy pro jejich kontrolu využít telematiku, která je v motorových vozidlech. Mimochodem, právě přes tahače telematika přešla do řízení procesů ve firmě a usnadnila tak i její využití v návěsech.

Provoz dopravních firem se v posledních letech výrazně zprofesionalizoval a je to vidět i na tom, jak fungují jejich dispečinky.

Když s telematikou před lety přišel Mercedes-Benz a my jsme chtěli zákazníkům vysvětlovat její výhody, jejich pozornost se vytrácela po minutě. Dnes o ni mají zájem a mají řadu dotazů.

Tahače v dálkové dopravě bez telematiky si dnes už nikdo snad ani neumí představit…

Dopravní technika prošla v posledních letech obrovskými změnami. Není to tak dávno, kdy se spotřeba pohybovala kolem 35 litrů, a když se někdo blížil třiceti, bylo to těžko uvěřitelné. A dnes již atakujeme hranici 20 litrů. Ano, sice při přepravě desetitunového nákladu, ale i tak je to obrovský pokrok. Navíc lehkých přeprav pro automobilový průmysl i pro stavebnictví je mnoho. Jistě, pomohly tomu inovace u tahačů, ale svou roli hrají i změny u návěsů, důraz na aerodynamiku a také možnost sledovat vozidla na dálku.

Poslední novinkou mezi tahači, která udává směr, kudy se motorová nákladní vozidla budou ubírat, je nový Mercedes-Benz Actros, který nyní českým dopravcům také představujeme. Má místo zpětných zrcátek kamery, je vybaven systémem pro automatizované řízení a řidič má k dispozici řadu podpůrných systémů, které mu usnadňují práci, zvyšují bezpečnost a snižují spotřebu nafty.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner