Ing. Michal Žižák (EWT) pro DN

„EWT se letos na IAA představí i s vlastní expozicí“

„EWT se letos na IAA představí i s vlastní expozicí“

Revoluční novinka ve výrobě návěsů, řada dalších premiér u návěsů Schmitz Cargobull, ale také samostatná expozice společnosti EWT, s. r. o, jež je výhradním dovozcem techniky této značky do České republiky, na Slovensko a do Polska – to vše čekalo letos na návštěvníky veletrhu IAA v Hannoveru. Podrobnosti nám přiblížil jednatel společnosti EWT Ing. Michal Žižák.

„To, že Schmitz Cargobull uvede na IAA řadu novinek, se víceméně čekalo, ale že se na veletrhu poprvé samostatně představí i vaše společnost, to je dost velké překvapení…“

„Samozřejmě naše expozice byla koordinována s prezentací značky Schmitz Cargobull. Ale protože naše činnost je mnohem rozsáhlejší, rozhodli jsme se letos představit i samostatně. Nezaměřujeme se totiž pouze na prodej návěsů, ale stále více se orientujeme také na servis v širokém slova smyslu. Tedy nejen na opravy a údržbu přípojných vozidel, ale rovněž na krátkodobý a dlouhodobý pronájem a řadu dalších služeb. Ostatně to bude patrné i z loga na našem stánku – Focused on service (Zaměřeni na servis). Na stánku Schmitz Cargobull bývá tradičně velice živo. A když už řada klientů za námi cestuje stovky kilometrů z České republiky, Slovenska či Polska, chceme jim zabezpečit dostatečný komfort, abychom si s nimi mohli v klidu pohovořit a probrat jejich požadavky. Takže to byl další důvod, proč jsme se rozhodli představit se letos s vlastní expozicí. A neposlední řadě šlo i o to, že doposud jsme se jako EWT prezentovali v každé zemi – v České republice, na Slovensku i v Polsku – spíše odděleně. Nyní tak budeme mít příležitost představit se i jako společnost s globálním středoevropským záběrem činnosti. Po dvanácti předchozích veletrzích IAA, kterých jsem se již zúčastnil, je to pro mě velká premiéra a věřím, že zaujmeme i naše návštěvníky. Pochopitelně budeme fungovat i na stánku značky Schmitz Cargobull a klienta si můžeme pozvat i tam, nejen k nám – podle toho, o co bude mít zájem.“

„Je vidět, že účasti na veletrhu IAA přikládáte velký význam…“

„Rozhodně ano a chci říci všem čtenářům, že pokud chtějí vidět poslední trendy ve vývoji užitkových vozidel a dopravní techniky obecně, nezbývá jim nic jiného než navštívit IAA. Je to totiž nejen světová výstava, ale také jediná výstava v dosahu střední Evropy, která zůstala při životě. Dříve se do Hannoveru z našeho regionu tolik nejezdilo, protože jsme měli veletrh v Brně, respektive i další výstavy jinde, ale to je již minulostí. Takže buď se naučíme jezdit do Hannoveru, nebo se musí-me smířit s tím, že o novinkách se budeme dozvídat se zpožděním a ne v takovém komplexním rozsahu. Pokud tedy někdo svou návštěvu letošního ročníku zvažuje, měl by se na ni podívat i z tohoto úhlu pohledu.“

„Letošní novinky německého výrobce Schmitz Cargobull v mnohém předznamenávají nové trendy ve výrobě návěsů…“

„Nejdůležitější inovací je nepochybně realizace revoluční technologie výroby hlavního nosníku podvozku návěsu. Ten se po léta vyráběl svařováním, avšak Schmitz Cargobull vybudoval v Altenberge novou automatizovanou linku, na níž se plech tvaruje válcováním do profilu Z. Nosník je tak naprosto beze svarů, což ve spojení s námi již ověřenou technologií nýtování nosníků podvozku přináší řadu výhod. Navíc spojování dílů nýtováním či šroubováním se nyní rozšiřuje i na nosníky náprav, jak to dělají výrobci tahačů. To dává našim návěsům mnohem větší pevnost a také lepší stabilitu uložení nápravy. To jsou v podvozkové části opravdu revoluční změny, jichž si každý zákazník všimne.

Ale je zde i celá řada dalších novinek. Jednou z nich je například to, že Schmitz Cargobull už je s předstihem připraven na novou evropskou legislativu, která by od ledna příštího roku měla kvůli lepší aerodynamice povolit výrobu delších návěsů. To nám umožní dát našim vozidlům křídla, a to doslova. Tato křídla, podobná spoilerům, dnes běžně používaným za kabinou tahače, máme již připravena. V dálkové dopravě umožní snížit spotřebu tahače o čtyři procenta, tedy o 1,0 a 1,5 l / 100 km.“

„Stejnou technologii výroby nosníků používá Schmitz Cargobull i pro návěsy v Číně v novém společném závodě s Dongfeng. Jak se tyto návěsy liší od evropských?“

„Zcela zásadně. Jeden bude k vidění i na IAA a rozdíly budou patrné na první pohled. Společné bude v podstatě jen logo naší značky. Podrobně jsem se s ním mohl seznámit v našem výzkumném a testovacím centru a je opravdu zřejmé, že čínští zákazníci mají zcela odlišné požadavky než evropští. Požadují především velkou robustnost a nosnost.“

„Zástupci značky Schmitz Cargobull v červenci mimo jiné uvedli, že řada novinek vnikla na základě požadavků z praxe. Byly i nějaké podněty ze strany českých dopravců?“

„I v tomto směru nás Schmitz Cargobull velice příjemně překvapil. Během mnoha let naší spolupráce s dopravci jsme do Altenberge zaslali řadu připomínek a návrhů na zlepšení, například na vylepšení manipulace pomocí sloupků, zavedení mechanicky zdvihané střechy u návěsů atd. A všechny byly zohledněny, byly prakticky realizovány a již během veletrhu bude možné si vozidla s těmito inovacemi objednat.“

„Jednou z novinek, která přesahuje běžnou nabídku návěsářů, je vlastní dvoukomorová chladicí jednotka Schmitz Cargobull. Co si od ní slibujete?“

„Letos v létě jsme absolvovali velkou demotour po České republice s naší stávající, zatím jednokomorovou chladicí jednotkou. Prodali jsme již první kusy a byl jsem překvapen, jak příznivé ohlasy jsme na ni měli. Dopravci oceňují například to, že náš agregát uchovává v sobě data 24 měsíců a oprávněnost případných reklamací ze strany zákazníka tak lze snadno ověřit. Zařízení není ani závislé na řidiči, protože teplotu v návěsu může nastavit disponent od svého pracovního stolu a vše kontrolovat ze smartphonu. Agregáty se dnes dodávají standardně s telematikou, která registruje třeba i neplánované otevření nákladového prostoru signalizující možný pokus o krádež. A od února či března by toto chladicí zařízení mělo být k dispozici i v dvoukomorovém provedení, takže pokryjeme velkou část poptávky ze strany našich klientů. Právě v České republice je dvoukomorová jednotka vzhledem k velké koncentraci supermarketů velice žádaná. To je pro zákazníky, kteří se věnují chladírenským přepravám, nepochybně výborná zpráva.“

„V úvodu jste se zmínil, že společnost EWT se zaměřuje i na pronájem vozidel. Jaký je o tuto službu zájem?“

„Operativní leasing, ať již dlouhodobého či krátkodobého charakteru, je dnes žádaná služba. Řada klientů, zřejmě i v důsledku předchozích těžkých let, vytváří vozový park takovým způsobem, aby byl variabilní a v případě potřeby, když třeba vypadne nějaká zakázka, jej bylo možné snadno redukovat.“

„Jak zatím hodnotíte letošní rok z hlediska prodejů?“

„Letošní rok nepochybně potvrzuje pozitivní trend z loňského roku, kdy došlo ke změně na dopravním trhu, a začala narůstat poptávka po dopravních službách. A pokud mám možnost s dopravci hovořit, jsou v současné době spokojeni. Od toho se samozřejmě odvíjí i větší poptávka po přípojných vozidlech a tahačích. Pozitivně také hodnotím, že nedochází k nějakým unáhleným nákupům. Většina dopravců nakupuje s rozumem, střízlivě a myslím si, že tentokrát již kapacity dopravních firem nebudou předimenzované bez možnosti dostatečného vytížení. Dopravci jsou již opatrnější, vzestup je pozvolný a věřím, že tento trend se udrží několik let.“

Milan Frydryšek

spinner