Evropský parlament odmítl přijmout kompromis výboru TRAN o řidičích

Evropský parlament odmítl přijmout kompromis výboru TRAN o řidičích

Evropský parlament minulý týden hlasováním odmítl kompromis k vysílání pracovníků a dalším pravidlům pro silniční dopravu, který připravil jeho Výbor pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Znamená to, že vše bude znovu projednáno v červenci s mnoha pozměňovacími návrhy a může se stát, že parlament neschválí nic. Po jednání EP to uvedlo Sdružení ČESMAD Bohemia.

„To je pro české dopravce velmi špatná zpráva. Hrozí, že všechny země EU budou používat směrnici o vysílání na řidiče podle svého. Totální chaos, v každé zemi jinak a rozhodně protekcionisticky. Kompromis z Výboru TRAN byl křehký, ale vyvážený,“ řekl k výsledku hlasování generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. „Pokračujeme proto nyní v jednáních dál. Vynětí mezinárodní dopravy z pravidel vysílání výměnou za omezení týdenního odpočinku v kabině mimo vybavená parkoviště a vyšší kontrolu jsme považovali za dobrý kompromis. Teď je vše otevřené a parlament příští rok končí, možná bez výsledku,“ dodal.

Výboru TRAN přitom začátkem června odmítl plošnou aplikaci směrnice o vysílání pracovníků na silniční dopravu. Z účinnosti směrnice vyjmul mezinárodní přepravy a ponechal pod ní kabotáž, rozvozy a svozy kombinované dopravy. Kromě toho podpořil kontroly a spolupráci členských států. Navrhl také úpravu pravidel pro kabotážní přepravy a další opatření. „Musím ocenit úsilí europoslanců Martiny Dlabajové a Pavla Teličky, kteří účinně prosazovali naši pozici. A chci poděkovat i panu ministru Ťokovi, který dokázal postoj českých dopravců hájit v rámci Rady EU.“ řekl po jednání výboru TRAN začátkem června prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Rozhodnutí výboru však ani tak nebylo pro české dopravce úplným vítězstvím, protože obsahovalo také problematické věci, jako je zákaz výkonu týdenního odpočinku v kabině vozidla mimo vybavená parkoviště, zrychlení obměny záznamových zařízení ve vozidle za tachografy nové generace, nebo třeba snížení hranice ze 3,5 na 2,4 tuny pro platnost nařízení o dobách řízení a odpočinku u nákladních vozidel.

„To, co nás trápí nejvíce, tedy aplikace směrnice o vysílání pracovníků na mezinárodní silniční dopravu - nejen na tranzitní a bilaterární, ale na veškerou přeshraničně vedenou dopravu včetně třetizemních přeprav v unii, mělo být podle výboru TRAN zrušeno. Směrnice se měla vztahovat pouze na kabotáž. A bohužel i na svozy a rozvozy kombinované dopravy, pokud jsou vedené jako vnitrostátní doprava. To bylo podle našeho názoru špatné rozhodnutí, protože to ještě dále zkomplikovalo rozvoj kombinované dopravy. Pokud si Evropští politici myslí, že je třeba převádět část zboží na železnici, tak toto rozhodnutí šlo přesně proti tomuto záměru. Ale celkově jsme rádi, že se výbor TRAN negativní dopad směrnice na mezinárodní dopravu pokusil zmírnil,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Začátkem června se v Lucemburku sešla také Rada ministrů dopravy EU. Podle informací Sdružení ČESMAD Bohemia se na ní rakouský ministr dopravy už začal projevovat neúspěšným návrhem, aby se vytvořila jakási smírčí skupina zástupců z východních zemí EU a ze západních a ti by měli detailněji rozebrat sporné otázky. „Je to bezesporu důležité i proto, Rakousko převezme předsednictví Evropské unie. Zatím však není jasné, co za tímto jeho nápadem stojí. Může to být projevem toho, že i na západě si uvědomují, že pozice obou táborů jsou tak protichůdné, že je třeba nalézt nějaký kompromis. Ale může to být i reakce na to, že se bulharské předsednictví podle některých západních zemí postavilo v otázce protekcionismu v silniční dopravě příliš na stranu nových členských zemí. Rakousko je členem tzv. Road Alliance, která podporuje ochranářská opatření, jež se některé západní země snaží zavádět,“ upozornil Vojtěch Hromíř s tím, že ministr dopravy Dan Ťok oslovil všechny české europoslance, aby pozici české strany podpořili, což ostatně udělalo již i Sdružení ČESMAD Bohemia. Nestačilo to, v parlamentu se našlo 76 poslanců, kteří si vyžádali hlasování a v něm pak se rozhodlo o tom, že budou tři zprávy k silničnímu balíčku ještě projednány.

„Rozhodnutí pléna Evropského parlamentu bylo pro nás studenou sprchou, ale i nadále budeme prosazovat řešení, které by pro nás bylo přijatelné, dáme tomu maximální úsilí. Pokud neuspějeme, budeme moci říci, že jsme prohráli se ctí,“ dodal Vojtěch Hromíř.

(lan)

Foto: DAF

spinner