Europoslanci strávili noc v kabině kamionu

Europoslanci strávili noc v kabině kamionu

Členové Evropského parlamentu Wim van de Camp a Ismail Ertug získali koncem dubna bezprostřední zkušenost z nocování v kabině kamionu. Stalo se tak před blížícím se hlasováním o balíčku mobility a na popud Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

Poslanci Evropského parlamentu Wim van de Camp, zpravodaj části balíčku o době řízení a odpočinku, a Ismail Ertug, zpravodaj části o přístupu k povolání a trhu silniční nákladní dopravy, navštívili koncem dubna společně s generálním delegátem bruselské kanceláře IRU Matthiasem Maedgeem bezpečné a zajištěné parkoviště pro nákladní vozidla. Strávili zde noc v kabině kamionu, aby tak dali najevo naléhavou potřebu posílit parkovací infrastrukturu napříč celou Evropou.

Jejich zkušenosti ukázaly, jak mohou komfort v kabině nákladních automobilů a dobrá hygienická a stravovací zařízení posloužit odvětví silniční nákladní dopravy a tím i evropské ekonomice jako celku. Je podle nich nezbytné, aby řidiči měli pro výkon své práce vhodné podmínky.

„Sektor silniční dopravy nyní čelí rostoucímu nedostatku řidičů a je nezbytné zajistit pro ně vhodné a bezpečné pracovní podmínky. Bezpečné parkování a vhodná zařízení jsou jedním z důležitých prvků pro dosažení tohoto cíle. Musíme se soustředit na oblasti, kde můžeme dosáhnout skutečných změn, a dát řidičům jistotu, aby se mohli vrátit domů,“ řekl Ismail Ertug.

„Strávili jsme noc na komfortních lůžkách v kabinách a měli přístup ke všem podmínkám potřebným pro dobrý začátek dne. Tato naše zkušenost by neměla být pro řidiče luxusem, ale měla by být normou v celé Evropě. To, co nyní potřebujeme, je společné úsilí veřejného i soukromého sektoru o vytvoření bezpečnějších a zajištěnějších parkovacích ploch, které budou vyhovovat přesně stanoveným standardům napříč celou evropskou silniční sítí,“ uvedl Matthias Maedge.

„Řidiči by neměli být nuceni vykonávat svůj odpočinek mimo jejich vozidla. Spánek v kamionu však může být součástí dobrého odpočinku pouze tehdy, pokud k němu dochází na bezpečném a zabezpečeném parkovišti. Řidiči by měli mít možnost spát v klidu a měli by vědět, že vozidlo je zaparkováno na bezpečném místě a že jsou jim poskytovány odpovídající podmínky pro odpočinek, včetně možnosti osprchovat se a dobře se najíst. Je naší zodpovědností zajistit, aby bylo vybudováno více parkovacích míst vyhovujících těmto podmínkám,“ řekl Van de Camp.

ČESMAD Bohemia: řidiči preferují odpočinek v kabině

„Tuto akci jsme velmi přivítali, protože vidíme, že europoslanci mají často o reálném prostředí velmi málo informací. A přesto mají obrovskou pravomoc vše regulovat a stanovovat dopravcům a řidičům nové a nové podmínky. Kdyby se někdo zeptal přímo řidičů, zda chtějí nocovat v kabině svého vozidla nebo si někde hledat hotel, nejspíš devadesát procent z nich odpoví, že chtějí zůstat ve vozidle. Proto nechápeme, že se někdo nerozpakuje nařizovat těmto lidem, kde mají odpočívat, když oni v tom mají jasno a mají ve vozidle dostatečný komfort. Samozřejmě, solidní sociální podmínky mimo vozidlo musí být k dispozici, především u delšího stání. A plně souhlasíme s nutností vybudovat v Evropě dostatek bezpečných parkovišť s dobrým sociálním zabezpečením, a to dříve, než by se měla měnit dosavadní praxe. Už před 13 lety jsme upozornili ministerstvo, že u nás chybí 2000 míst k odpočinku na hlavních tazích. Od té doby se toho v nejhorších úsecích moc nezlepšilo,“ řekl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

IRU také v dubnu prezentovala své stanovisko k přístupu k povolání a na trh a k zamýšlenému zpoplatnění silnic před květnovým hlasováním dopravního výboru. Vedle toho se v Evropském parlamentu jednalo rovněž o přepravě cestujících a potřebě zvláštních pravidel pro tento druh dopravy.

„Autobusy včetně dálkových jsou klíčovými hráči v udržitelné mobilitě. Legislativa potřebuje být přizpůsobena specifickým potřebám a omezením cestovního ruchu, aby nabídla co nejlepší možné podmínky našim řidičům a operátorům, kteří slouží evropským občanům,“ řekla Isabella De Monte, stínová zpravodajka části balíčku o době řízení a odpočinku.

(lan)

Foto: IRU

spinner