Elektrifikovaná dálnice má do budoucna pro těžkou dopravu velký potenciál

Elektrifikovaná dálnice má do budoucna pro těžkou dopravu velký potenciál

Nulová uhlíková stopa v místě provozu, tišší vozidla, skvělé jízdní vlastnosti a žádné emise výfukových plynů. Průběžné nabíjení na elektrifikovaných dálnicích tak podle společnosti Scania představuje obrovský potenciál pro těžkou nákladní dopravu.

Na rušné dálnici se nákladní vozidlo s návěsem blíží k dlouhému úseku s pylony nacházejícími se po pravé straně. Senzor vozidla rozpozná, že jízdní pruh je nyní vybaven elektrickým trolejovým vedením, a řidič stisknutím tlačítka zvedne pantografový sběrač upevněný na střeše kabiny. Během několika sekund nastane v kabině téměř úplné ticho: spalovací motor se zastavil a vozidlo nyní pohání elektromotor.

Ještě před pár lety by byla myšlenka, že by se na běžných dálnicích mohla spolu s osobními automobily vyskytovat i elektricky poháněná nákladní vozidla, jen vizí budoucnosti. V současné době však v Evropě probíhá několik projektů za účelem otestování této čisté, bezpečné efektivní technologie a vyhodnocení jejího přínosu.

Vlády a instituce v Německu, Itálii a Švédsku aktivně podporují výzkumné projekty, jejichž hlavním cílem je vybudování elektrifikační infrastruktury, která by pokryla části dálniční sítě v Evropě touto ekologickou technologií.

Podle názoru společnosti Scania nebude trvat dlouho, kdy dosáhneme bodu zlomu, v němž se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro dopravce dobrou investicí. Prostřednictvím pokračujících investic do vývoje elektrifikovaných řešení se však společnost Scania snaží nalézt i jiné a rychlejší cesty k dosažení udržitelné dopravy.

Claes Erixon, výkonný viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Scania, tvrdí: „Společnost vnímá elektrifikované dálnice jako jednu z několika slibných technologií, které mohou zaručit udržitelnou budoucnost dálkové dopravy. Elektrifikace vozidel se rychle rozvíjí a díky svým environmentálním, společenským a nákladovým přínosům bude hrát důležitou roli při přechodu na systém dopravy bez fosilních paliv.“

Celý systém funguje následovně. Nejprve dojde k nalezení elektrifikované dálnice. Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač. Poté dojde k připojení k trolejovému vedení. Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor. Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.

Podle informace z ledna má Scania například dodat 15 nákladních vozidel, jež budou v provozu na třech německých elektrifikovaných dálnicích. První pětikilometrový úsek na hesenské dálnici A5 u Frankfurtu nad Mohanem, kde se vozidla dobíjející se za jízdy z trolejí testují, byl otevřen v květnu.

Vozidla jsou nasazena v reálných podmínkách u dopravních firem a Scania se bude starat o jejich údržbu a bude také zajišťovat sběr dat získaných při zkušebním provozu.

(lan)

Foto: Scania

spinner