​E-shopy: Prodej dálničních známek by byl pro nás ztrátový

​E-shopy: Prodej dálničních známek by byl pro nás ztrátový

30.8. - Prodej elektronických dálničních známek v internetových obchodech bude pro e-shopy ztrátový. Jejich zapojení do projektu v současnosti nedává žádný smysl. Oznámila to Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která se účastnila veřejné konzultace k projektu.


Elektronické dálniční známky by měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku. Jejich hlavním distributorem má být speciální státní e-shop a fyzickou distribuci mají zajišťovat Česká pošta a Čepro. Internetové obchody se mají postarat o doplňkový prodej.

"Oceňujeme, že nám Státní fond dopravní infrastruktury upřesnil, co od projektu stát čeká. Vyjasnili jsme si důležité pojmy. Nebude se jednat o klasický prodej, jako je tomu u zboží a služeb. Jedná se o výběr poplatku, tedy účelově určené daně. Proto zde nebude platit občanský zákoník ani zákon o ochraně spotřebitele. Na poplatek se nevztahuje ani DPH," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Z pohledu e-shopů je podle něj důležité především to, že na prodeji nebudou mít žádnou marži. Dokonce naopak kvůli poplatkům a dalším povinnostem bude prodej sám o sobě ztrátový. Pokud nedojde k úpravě legislativy, nebude dávat e-shopům prakticky žádný smysl, aby se do projektu zapojovaly.

"Nejenom na tomto příkladu se ukazuje, jak je potřeba inovovat a hlavně zpružnit legislativu, aby v tomto státě bylo možné plnohodnotně fungovat v rámci digitálního světa. Dochází tak k situaci, kdy občan, daňový poplatník nemůže mít tu nejlepší službu ze strany státu. A to z důvodu, že existuje určitá legislativní překážka. Jsme ochotni tuto skutečnost respektovat, ale zároveň je nutné iniciovat legislativní změnu a další změny do budoucna," dodal Vetyška.

(čtk, tl)

Foto: archiv
spinner