​Dopravci uvítali schválení kompromisní pozice k silničnímu balíčku v Evropském parlamentu

​Dopravci uvítali schválení kompromisní pozice k silničnímu balíčku v Evropském parlamentu

Sdružení ČESMAD Bohemia uvítalo, že Evropský parlament schválil začátkem dubna kompromisní znění tzv. silničního balíčku, a to i přesto, že k některým bodům má výhrady. Může tak být zahájena rozhodující fáze - trialog.
Jak uvedla zpravodajka návrhu, finská europoslankyně Merja Kyllönenová, schválené znění znemožní podnikání tzv. nomádským dopravcům. Mimo jiné právě tento způsob podnikání a letter boxy, tedy formálně existující firmy na území jiných států EU, používaly jako argument země, které zaváděly protekcionistická opatření a aplikovaly směrnici o vysílání pracovníků na silniční dopravu.
Za vítězství pro české dopravce a řidiče považuje výsledek hlasování česká europoslankyně Martina Dlabajová, protože dosažený kompromis podle ní umožní nadále volný pohyb zboží a osob v EU a bere v úvahu i specifičnost silniční dopravy a zároveň chrání i řidiče.
Podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěcha Hromíře je česká stopa patrná zejména v tom, že umožní dopravcům i nadále provádět tzv. přepravní kolečko, aniž by bylo nutno plnit složité administrativní předpisy pro vysílání pracovníků. Čeští dopravci sice mají výhrady k tomu, že 45hodinový týdenní odpočinek v kabině je i v nově navržené legislativě zakázán, ale vzhledem k tomu, že zkrácených odpočinků v kabině se toto omezení netýká, klasické provozování dopravy tím podle nich ohroženo není. A přijatelná je podle nich i úprava kabotáže, i když na tu se pravidla pro výpočet minimální mzdy mají vztahovat.
„Důležité je, že poté, co návrh silničního balíčku předložila Evropská komise a své stanovisko k němu zaujala Rada ministrů dopravy, odhlasoval na druhý pokus svou pozici i Evropský parlament. Napoprvé se při jednání sešlo na 1300 pozměňovacích návrhů, což byla destrukční metoda především polských, ale myslím, že i rumunských a bulharských poslanců, kteří zaplavili parlament připomínkami, a hlasování bylo odloženo. V rámci dopravního výboru TRAN se je však podařilo vyřešit, a to i díky velkému přispění českého místopředsedy parlamentu Pavla Teličky, který agendu převzal od Wima van de Campa,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Dopravci vítají, že europarlament dokončil svou práci ještě ve stávajícím složení, protože jejich hlavní prioritou byla jednotná úprava pravidel pro vysílání pracovníků.
Definitivně rozhodne trialog
Stále se však jedná pouze o pozici parlamentu. Ta však byla nezbytná, aby mohl začít trialog mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou ministrů s tím, že hlavní budou stanoviska rady a parlamentu a ta jsou si podobná. „Takže šance, že bude schválen konečný návrh na změnu legislativy, zde je,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Trialog je moderovaný předsednictvím EU a je pravděpodobné, že k němu dojde až po 1. červenci, tedy ne již za rumunského předsednictví, což je podle českých dopravců škoda, protože nastane další časový posun.
„Je zde tedy ještě prostor zkorigovat něco, co by třeba v praxi bylo těžko kontrolovatelné a vymahatelné. Na to je nutno se soustředit. Doufáme, že to, co nám vyhovuje, se již nezmění,“ řekl Vojtěch Hromíř.
„V pozici rady je například povinný návrat vozidla do země usazení. Zde si tipuji, že ten v konečném znění nebude. Naopak návrat řidiče do čtyř týdnů domů ano. To však představuje komplikace spíše pro naše východní kolegy. Poté, pokud se vše podaří sladit, budou stanovené i termíny, od kterých konkrétní pravidla začnou platit. Ty nemusí být u všech bodů stejné. Ale jak už jsem uvedl, pokud zůstane od postingu osvobozené tzv. přepravní kolečko, tedy typ přeprav, který čeští dopravci nejvíce provádějí, budeme spokojeni,“ řekl Vojtěch Hromíř s tím, že osvobození podle schváleného textu zahrnuje tranzitní, bilaterální a dvě propojovací třetizemní přepravy.
Pokud by z textu vypadl povinný návrat vozidla, mohlo by docházet jen na výměnu řidičů a jejich svážení dodávkami, jak se děje již nyní. Ale tito řidiči by podléhali směrnici o vysílání pracovníků, protože by se nenaplnila podmínka propojovací třetizemní přepravy. „Dopadlo by to hlavně na východní dopravce,“ řekl Vojtěch Hromíř s tím, že by je to donutilo platit řidičům minimální mzdy, které jsou v zemích, kde začínají nebo končí přepravu.
Pokud by tedy například Rumun chtěl jet z České republiky do Francie, vzít práci českého dopravce, tak by zřejmě jel v ČR za českou mzdu, uprostřed v tranzitu za rumunskou a ve Francii za francouzskou, se vší vyžadovanou administrativou. To by se našeho dopravce netýkalo. Ale uvidíme,“ konstatoval Vojtěch Hromíř.
Nová pravidla pro kabotáž
V odhlasovaném návrhu jsou mimo jiné také pozměněná pravidla pro kabotáž, a to ve smyslu, že v návaznosti na bilaterární přepravu lze provádět kabotáž během tří dnů a potom je třeba mít 60hodinovou cooling off periodu; jinými slovy: nelze ji v té době dále vykonávat. „Kromě toho kabotáž jako taková spadá pod posting. Nepodařilo se ji bohužel do výjimky dostat, což je podle mne škoda. Nepovedlo se ani prosadit, že by mohly být za sebou dva zkrácené týdenní odpočinky a třetí by je dorovnal. Zůstalo to tak, jak to bylo – druhý už nelze zkracovat. Takže v něčem se nám schválený text líbí, v něčem ne, je to prostě kompromis,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Dvouletý boj o přepravní kolečko
Boj o zachování podmínek, které by umožňovaly provádění běžné mezinárodní silniční dopravy, začal již před dvěma lety. „Když Evropská komise představila 31. května roku 2017 základ silničního balíčku, který byl evidentně psaný podle francouzských požadavků, přišel prezident našeho sdružení Vladimír Starosta s tím, že pokud chceme i nadále provozovat normální dopravu, je třeba najít dohodu i s jinými zeměmi. A po mnoha peripetiích se osvobození přepravního kolečka od postingu, což jsme od počátku prosazovali, v textu objevilo,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Dosažený kompromis se
nelíbí východním dopravcům

Zatímco čeští dopravci považují výsledek hlasování v Evropském parlamentu za úspěch, jejich kolegové z východních zemí jsou velice nespokojení. „Bojovali do poslední chvíle a dávali přednost tomu, aby nebylo schváleno nic. V průběhu jednání bylo čím dál víc patrné, že čeští dopravci se posunuli blíže ke svým západním kolegům,“ uvedl Vojtěch Hromíř. „Byť nejsme němečtí nebo nizozemští dopravci, snaha o nalezení řešení nás přiblížila k pozici západních sdružení. V tom se lišíme od těch východních,“ dodal.
Výsledná podoba, která je pro české firmy přijatelná, je důležitá i proto, že se jí podařilo dosáhnout, přestože Česká republika má ve strukturách Evropské komise slabé zastoupení. „O to víc mě těší, že zde zapracovali čeští poslanci Martina Dlabajová, Pavel Telička a další, český velvyslanec při EU Jaroslav Zajíček, ministr dopravy Dan Ťok se svým týmem nebo třeba bývalý státní tajemník pro EU Aleš Chmelař. Myslím, že je to úspěch českého lobby,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.
Nyní probíhá analýza
schválených dokumentů

Sdružení ČESMAD Bohemia nyní ještě podrobně analyzuje přijaté dokumenty, aby bylo zřejmé, na co je třeba se při nadcházejícím trialogu zaměřit.
„Důležité bylo, že při jednání v parlamentu vystupovali i naši europoslanci. Celý rok jsme je žádali o podporu a oni nám ji podle své úvahy a politického názoru buď dali, nebo ne. To chápeme, každý s námi nemusí souhlasit. Ale chceme, aby když se projednává něco významného pro naši zemi, každý na hlasování byl. A účast českých europoslanců při hlasování o silničním balíčku byla skutečně vysoká, což je dobře. Když jsme členy Evropské unie, je třeba se starat o vše, co se nás dotýká,“ uzavřel Vojtěch Hromíř.
Milan Frydryšek

Foto: Krone

spinner