Dopravci budou muset zajistit dodržování přestávek řidičů kamionů

Dopravci budou muset zajistit dodržování přestávek řidičů kamionů

23.7. - Dopravci budou muset zajistit dodržování povinných přestávek řidičů nákladních aut. Počítá s tím v návaznosti na evropské předpisy novela zákona o silniční dopravě, kterou ve čtvrtek schválil Senát. Novela, kterou nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman, také zavádí opatření proti neoprávněným zásahům do tachografů. Podle dopravců novela především zamezí nefér praktikám některých firem a řidičů. Novela zároveň zakazuje taxikářům, aby znemožnili úředníkům nebo taxikářům provedení kontrol objednané jízdy.


Zákaz má zabránit situacím, kdy provozovatel mobilní aplikace nebo zprostředkovatel taxislužby po zjištění, že zákazník je kontrolorem, zablokuje technické prostředky nezbytné pro objednání jízdy. Týká se to mobilních telefonů, e-mailových adres a platebních karet.

Neplatný průkaz řidiče taxislužby bude moci podle novely nově odebrat odborná osoba pověřená výkonem státní správy, policista nebo strážník. Rozvolňuje místní příslušnost úřadů při podávání žádosti o oprávnění řidiče taxislužby. Žadatelé budou moci požádat kterýkoli příslušný dopravní úřad.

Novela zavádí pravidla pro bezpečnostní přestávky řidičů z evropského práva. Přestávky mají zabránit nebezpečným situacím vznikajících kvůli přetížení řidičů a případným nehodám způsobených únavou za volantem. Právě únava řidičů patří podle statistik Besipu k nejčastějším příčinám nehod na silnicích.

Řidič kamionu musí přerušit jízdu po čtyřech a půl hodinách, a to minimálně na 45 minut. Nejdéle přitom řidič může jet mezi dvěma denními odpočinky devět hodin, dvakrát týdně to lze prodloužit na deset hodin.

Údaje o plnění bezpečnostních přestávek a době odpočinku musí řidiči zaznamenávat prostřednictvím tachografů, pokud je jím jejich vozidlo vybaveno. U aut, která nejsou vybavena tachografem, budou moci záznamy zapisovat ručně nebo zaznamenávat na jiném zařízení. Záznamy ovšem musí mít řidiči pro případ kontroly vždy ve vozidle s sebou, a to minimálně po dobu osmi dní.

Návrh také zavádí opatření proti případnému falšování záznamů. Policie, celníci nebo zástupci dopravních úřadů budou moci odeslat vozidlo kvůli kontrole tachografu do autorizovaného metrologického střediska. Kontroly se přitom budou vztahovat vedle nákladních aut například i na autobusy a zemědělská či lesnická vozidla. Při zjištěném falšování záznamů policie bude moci i nadále dočasně auto zabavit a řidiči odebrat řidičský průkaz. Předloha také zakazuje vyrábět, nabízet, prodávat nebo montovat zařízení, která slouží k neoprávněnému ovlivňování tachografu. Za porušení tohoto zákazu bude hrozit pokuta až pět milionů korun.

Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia stát novou úpravou přestávek reaguje na některé mezery, které v zákoně vytvářely nefér podmínky. "Jde například o nově zaváděnou odpovědnost za doby řízení i odpočinku pro ty řidiče, kteří prohlašují, že jedou za jiným účelem než je podnikání, a zákon se jich zatím netýká," uvedl zástupce generálního tajemníka sdružení Jan Medveď. Zákon by novými tresty měl také odradit i od manipulací s tachografy, kvůli čemuž někteří dopravci získávají výhody nad těmi, kteří zákon dodržují. Jako zbytečné naopak dopravci hodnotí nové ustanovení, že řidiči vozidel s výjimkou z nařízení o dobách řízení, budou muset používat tachograf, pokud jím je vozidlo vybaveno.

(čtk, tl)

Foto: LAN, archiv
spinner