Do projektování chytrých vozů budoucnosti se zapojili i Češi

Do projektování chytrých vozů budoucnosti se zapojili i Češi

28.5. - Pocházejí z Itálie, Estonska, z Číny i z Agentiny. Pracovali v BMW, Ferrari, Tesle a nyní jsou členy týmu, který se zabývá zlepšením bezpečnosti pasažérů nebo vývojem softwaru pro kontrolu podvozku automobilů, virtuální kontrolou řízení vozidel, včetně řízení těch autonomních. A působí ve Velké Británii, Německu, Francii, ale také v České republice. Celkem patnáct mladých vědců se zapojilo do projektu ITEAM (Interdisciplinary Training Network in Multi-Actuated Ground Vehicles), podporovaném z fondů EU, aby pomohlo vyvinout nové technologie pro automobilový průmysl v osmi evropských zemích.

ITEAM je projekt placený z programu “Marie Skłodowska-Curie Actions” a poběží do příštího roku. Spojuje práci mladých vědců, akademických institucí, ale zapojuje také lídry z oblasti automobilového průmyslu, aby společně pracovali na vývoji nového hardwaru či moderních softwarových řešení pro zlepšení jízdních vlastností vozů, zvýšení bezpečnosti vozů a snížení emisí. To, co nedávno znělo jako plány daleké budoucnosti je nyní doslova “za rohem”. Průmysl reaguje na poptávku trhu po bezpečných, k životnímu prostředí šetrných a uživatelsky přívětivých technologiích pro nové hi-tech vozy plně vyhovující požadavkům řidičů, podmínkám na vozovce i faktorům životního prostředí pomocí plně propojených a spolu komunikujících technologií a senzorů.

S plně autonommními vozidly, které stale častěji plní novinové titulky, ITEAM připravuje novou generaci vědců k tomu, aby vyvinuli zcela nové vozy řízené poloautomaticky, či plně automaticky s patřičnou pozorností směřovanou na zlepšení kontroly podvozku a pohonu vozidel, na zlepšení brzdných vlastností, řízení kontroly i stability vozu. Stejně tak budou vědci zkoumat potenciál elektrických motorů jako nástroje pro snížení emisí skleníkových plynů.

Klíčovými účastníky projektu jsou také dva české subjekty – Ústav teorie Informace a automatizace (UTIA) v Praze a společnost ŠKODA Auto. A právě ve společnosti ŠKODA Auto pracuje také mladý estonský inženýr, Andei Aksjonov, a to pod supervizí Zdeňka France z oddělení speciálních projektů v oblasti elektrostrategie a vývoje. Andrei Aksjonov pracuje na vývoji speciálního převodního systému mezi přístroji ve vozidle a řidičem. Ten bude schopný poskytnout radu i asistenci řidiči vozu, což povede ke skokovému zvýšení bezpečnosti na silnici díky detekci a udržení řidičovy pozornosti rozptylované např. mobilními telefony.

A zatímco Andrei Aksjonov a ŠKODA Auto pracují na vývoji asistenčních systémů, další členové zapojení v projektu vyvíjejí ve spolupráci s partnery, jako jsou společnosti Volvo nebo Jaguar identifikátory typů povrchu komunikací nebo elektronické palubní systémy, řídicí systémy pro management energií nebo detektory chyb.

Dr. Ing. Jiří Plíhal z UTIA v Praze je mezinárodní spoluprací v rámci projektu nadšen: „Toto je moje první zkušenost s programem Marie Curie a z mého pohledu ten program již má pozitivní dopad v oblasti vzdělávání postgraduálních studentů napříč celou Evropskou unií.“ Jiří Plíhal také zdůraznil fakt, že každý z patnácti vědců zapojených do projektu má možnost vyzkoušet si práci v různých oborech, jak v akademické, tak i v průmyslové sféře.

„A k pokrokům v oblasti hi-tech inženýringu, kterých mohou během projektu dosáhnout, získají navíc také přenositelné kompetence, jako je patentování nebo management duševního vlastnictví, tvorba nabídek pro průmyslové společnosti či mezinárodních grantů, start-upů a byznys modelů vhodných pro vědu a výzkum spolu s pokročilými komunikačními dovednostmi,” dodal Jiří Plíhal.

Právě takové multidisciplinární projekty pomáhají budovat pevná spojení mezi akademickou sférou a oblastí průmyslu. Ty pak slouží nejen k odstartování hvězdných kariér talentovaných absolventů vysokých škol, ale i k ujištění, že jejich výzkum realizovaný “od stolu” najde uplatnění v oblasti řízení automobilů blízké budoucnosti.

(mna)

Foto: ITEAM

spinner