Divize Mercedes-Benz Trucks představila svou vizi nákladní dopravy budoucnosti

Divize Mercedes-Benz Trucks představila svou vizi nákladní dopravy budoucnosti

Zhruba stovka odborných novinářů se koncem června v rámci akce FutureLab@Mercedes-Benz Trucks v oborovém informačním středisku BIC (Branchen-Informations-Center) závodu Mercedes-Benz ve Wörthu mohla seznámit s vývojovými aktivitami divize Mercedes-Benz Trucks.

Účastníci viděli na vlastní oči realizaci složitých výpočtů spotřeby paliva moderních nákladních vozidel několika kliknutími myší, navrhování přístrojové desky nákladního vozidla budoucnosti tužkou i s počítačovou podporou a mohli diskutovat s odborníky o technice alternativních pohonů.

„Jsme vynálezcem nákladního vozidla a i nadále budeme udávat tempo jeho dalšího vývoje,“ řekl v úvodu Stefan Buchner, člen představenstva divize Daimler Trucks a vedoucí divize Mercedes-Benz Trucks. „Nákladní vozidlo budoucnosti odpoví na mnoho dosud otevřených otázek. Bude ještě hospodárnější, bezpečnější a výkonnější než dosud. Nabídne nové technologie a systémy, které budou naše zákazníky a jejich řidiče podporovat při každodenní práci. A především bude bodovat inteligencí a vnitřními hodnotami. Naše úvahy o novém nákladním vozidle se zabývají především jeho útrobami: Jak propojíme jeho synapse? Jak zostříme jeho smysly? Nad jeho vzhledem naproti tomu tolik neuvažujeme – výjimkou jsou případy, že bychom jiným designem mohli vylepšit také jeho provozní vlastnosti,“ dodal.

Steffen Kaup, vedoucí týmu výzkumu budoucnosti dopravy a logistiky ve společnosti Daimler AG, přiblížil výhled na několik budoucích desetiletí. „Svět mezinárodní přepravy zboží zažívá dalekosáhlé změny. V divizi Mercedes-Benz Trucks se na to připravujeme na všech úrovních.“ Díky novým technologiím a digitální transformaci vznikají během nejkratší doby nové obchodní oblasti. Mezi velké výzvy pro všechny zúčastněné strany patří rovněž neustále rostoucí objemy přepravy zboží při zvyšujících se tlacích na čas a náklady. Na hranici únosnosti se dostávají také dopravní sítě. Kromě toho se musejí výrobci i poskytovatelé logistických služeb potýkat s neustálým zpřísňováním zákonných limitů emisí. Zde musíme našim zákazníkům nabídnout efektivní řešení také ve střednědobém a dlouhodobém horizontu,“ řekl Steffen Kaup.

RoadEfficiency 2030

Mercedes-Benz Trucks sází na strategii RoadEfficiency 2030, která se důsledně zaměřuje na přínos pro zákazníka, ať již se jedná o nízké celkové náklady, vysokou bezpečnost nebo maximální využitelnost vozidla. Kromě toho je ve stále větší míře objektem zájmu také řidič jako RoadStar, který je při své práci všestranně podporován. Profituje z optimalizované ergonomie, intuitivního ovládání a kabiny, která umožňuje efektivnější odpočinek během přestávek. Zaměření na řidiče doplňuje klasické evoluční oblasti, jako je optimalizace hnacího řetězce, zdokonalování bezpečnostních a asistenčních systémů i snižování nákladů na údržbu. Důsledně jsou využívány nové technologie, jako je digitální síťové propojení. Budoucí nákladní vozidlo je navíc vyvíjeno „od interiéru k exteriéru“.

Prototyp Future Truck 2025, platooning a eActros

První krok na této cestě byl již učiněn v podobě studie Mercedes-Benz Future Truck 2025 představené na IAA 2014. Ta naznačuje směr vývoje budoucích produktů a modernizací v rámci strategie RoadEfficiency 2030. Již tehdy byly například inteligentně vzájemně propojeny asistenční systémy. Výsledkem je vyšší úroveň bezpečnosti, nižší spotřeba paliva a vylepšené pracovní podmínky pro řidiče z povolání. Future Truck 2025 zároveň ukazuje, jak může nákladní dopravu podporovat konektivita, například vylepšeným řízením provozu vozidla a přepravy nákladů nebo chytrými aplikacemi.

Dva roky po představení studie Future Truck 2025 dokázala divize Mercedes-Benz Trucks v praktickém testu technickou realizovatelnost a enormní výhody elektronického propojení nákladních vozidel pro jízdu v konvoji (tzv. truck platooning). A s modelem eActros, představeným v roce 2016 jako studie a v letošním roce uváděným podle plánu do provozu u zákazníků, činí Mercedes-Benz Trucks další velký krok směrem k těžké rozvážkové dopravě s nulovými emisemi.

Digitální „myšlení“

S tím, jak vývojoví pracovníci koncernu Daimler utvářejí v předstihu budoucnost silniční nákladní dopravy, bylo možné seznámit se i na sedmi workshopech věnovaných jednotlivým tématům. Jeden z nich se soustředil na digitalizaci, práci s objemnými dat, internet věcí, umělou inteligenci, dopad na logistiku, ale také například na individuální řešení v rámci systému Fleetboard či služby Mercedes-Benz Uptime, která umožňuje v reálném čase diagnostiku technického stavu nákladního vozidla včetně návěsu.

Telematika již od roku 2013

Síťové propojení je v nákladní silniční dopravě již dnes všudypřítomné díky telematice. Je součástí všech nákladních vozidel Mercedes-Benz předávaných zákazníkům již od roku 2013, a to díky telematické službě Fleetboard. Moderní nákladní vozidlo dnes generuje prostřednictvím zhruba 400 senzorů nespočet informací, jeho software je tvořen 100 miliony řádků zdrojového kódu, což je více než v dopravním proudovém letadle pro mezikontinentální lety. A těchto dat mohou využívat služby, které zvýší výkonnost a efektivitu nákladní silniční dopravy.

Další workshop byl věnován snižování emisí a spotřeby a tzv. alternativním pohonům. Výrobci vozidel i politici se shodují v tom, že chtějí snížit závislost na ropě a množství emisí skleníkových plynů do roku 2030 v průměru o 30 procent v porovnání s rokem 2005. Mercedes-Benz Trucks proto již po mnoho desetiletí důsledně optimalizuje konvenční hnací řetězce se vznětovými motory. Nicméně stanovených dlouhodobých cílů lze dosáhnout pouze vývojem alternativních pohonů a paliv s nízkými či dokonce nulovými emisemi CO2. Mercedes-Benz Trucks sází v této oblasti na různá řešení optimalizovaná pro příslušné provozní podmínky.

Jedním z řešení pro budoucnost je elektrický pohon. Typickou oblastí pro jeho využití bude zpočátku těžká rozvážková doprava v centrech měst. Kromě užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru patří mezi hlavní požadavky trvalá udržitelnost a tichý provoz. Právě zde – při častém zastavování, brzdění a akceleraci – může elektrický pohon s akumulátory optimálně využívat své přednosti, protože elektromotor může opakovaně získávat zpět kinetickou energii rekuperací.

Mezi alternativní pohony s vysokým stupněm připravenosti pro uplatnění na trhu patří pohon na zemní plyn. Pro něj hovoří mnohem čistější spalování v porovnání s naftou, takže je možné používat méně nákladné systémy pro dodatečné čištění výfukových plynů. Výsledkem jsou nižší systémové náklady i hmotnost.

U pohonu s palivovými články se využívá chemická reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie pro napájení elektromotoru. Jeho účinnost může dosahovat až 55 procent, což je výrazně více než u spalovacího motoru. Celková energetická bilance je patřičně lepší. Kromě vysoké ekologičnosti a výkonnosti je další předností vodíku také snadná přeprava a rychlé čerpání paliva. To jsou důvody, proč vývojáři divize Mercedes-Benz Trucks velmi důkladně zkoumají možnosti

využití této techniky v nákladní silniční dopravě. Ve střednědobém horizontu však bude zejména dálková doprava i nadále odkázána na nákladní vozidla se spalovacími motory.

Automatizovaná vozidla a design

Vnější a vnitřní design nákladních vozidel bude v rostoucí míře ovlivňován automatizovanou jízdou, síťovým propojením, ekologickou legislativou a elektrickou mobilitou. Mercedes-Benz Trucks již dnes vyvíjí nové přístrojové desky a ovládací prvky s ohledem na požadavky řidičů.

Rozhraní mezi nákladním vozidlem a řidičem bude v nákladních vozidlech budoucnosti procházet dalšími výraznými změnami. Již v příští generaci nákladních vozidel Mercedes-Benz budou bezpečnostní a asistenční systémy nabízet ještě větší rozsah funkcí. Činnost systémů přitom musí být řidiči zobrazována optimálním a snadno srozumitelným způsobem, protože je to on, kdo nese odpovědnost za řízení. „Jízda nákladních vozidel v propojených konvojích (platooning) nebo detailnější a aktuálnější zpravodajství o dopravní situaci nás ve střednědobém horizontu postaví před zcela nové úkoly v oblasti designu,“ řekla Annelie Schanzová, designérka uživatelských rozhraní pro divizi Mercedes-Benz Trucks.

Legislativní pozadí

Legislativa se stále více zaměřuje na emise CO2 a spotřebu paliva. Od roku 2019 budou muset výrobci nákladních vozidel měřit navíc hodnoty emisí CO2 pomocí softwarového programu VECTO. Ten zvyšuje transparentnost pro zákazníky, ale i konkurence mezi výrobci se zvýší. Avšak VECTO dosud nezohledňuje četné systémy divize Mercedes-Benz Trucks pro úsporu paliva. Neposuzuje například úspory dosahované používáním předvídavých tempomatů, jako je systém Predictive Powertrain Control (PPC), v reálném provozu. Simulační nástroj VECTO musí být tedy ještě významně rozšířen.

Snižování nehodovosti a automatizované řízení

Mercedes-Benz Trucks řadu let urychluje vývoj systémů, aby se „vize jízdy bez nehod“ stala skutečností. Asistenční systémy již dnes významně zvyšují bezpečnost silničního provozu – příkladem je Active Brake Assist 4 s rozpoznáváním chodců a asistent pro odbočování, přičemž oba systémy nabízí pouze Mercedes-Benz Trucks.

Bezpečnost provozu by měla zvýšit i automatizovaná jízda. Ta má také rozšířit možnosti využití nákladních vozidel, snížit zatížení řidiče stresem a zefektivnit využívání silnic. Kombinace aktuálních asistenčních systémů by mohla již brzy umožnit první aplikace pro automatizovanou jízdu.

Automobilový průmysl vytvořil pětistupňový systém klasifikace stupně automatizace – od nejjednodušší fáze až zcela automatizovanou jízdu bez řidiče.

(lan)

Foto: Daimler

spinner