Daniel Priban (TimoCom): Automatizace objednávek je důležitým krokem k realizaci Logistiky 4.0

Daniel Priban (TimoCom): Automatizace objednávek je důležitým krokem k realizaci Logistiky 4.0

Poskytovatel IT služeb pro dopravu a logistiku, německá společnost TimoCom, spustil letos novou platformu TC Transport Order, která zjednodušuje proces poptávek a objednávek a představuje důležitý krok k digitalizaci dopravy a logistiky v praxi. O podrobnostech jsme hovořili s ředitelem jeho české pobočky Danielem Pribanem.

Již loni jste avizovali, že budete letos pokračovat v podpoře logistiky a ve zjednodušování procesů. V co to vyústilo?

Spustili jsme novou platformu elektronických poptávek a objednávek TC Transport Order. S její pomocí může objednavatel udělat elektronickou poptávku do skupiny našich nabízitelů. Vše je zprocesované tak, že z poptávky se vytváří i objednávka, která už zohledňuje jak objednávací, tak i dopravní proces. Je to náš první krok k digitalizaci logistiky.

O tématu Logistika 4.0 se dnes hodně mluví a hledá se, co vše může zahrnovat. My však již vytváříme konkrétní produkty a uvádíme je do praxe. Není to jednoduché, protože řada firem má své vlastní procesy a je obtížné vše zohlednit a unifikovat. Ale je to podle nás správná cesta a s tím, jak povědomí o významu digitalizace roste, se zvyšuje i počet firem, které náš systém využívají. Přes naše produkty tak Logistika 4.0 přestává být jen akademickou disciplínou.

Digitalizace by asi měla nakonec fungovat tak, že řidič pojede bez papírových dokladů a vše bude dohledatelné i bez nich…

Legislativa na to není ještě připravená. Ale vývoj k rozsáhlejší digitalizaci již zahájený je. Vše nyní stojí na ochotě firem unifikovat. Čím více společností se do toho začlení, tím rychleji se tato oblast bude vyvíjet. My tyto procesy iniciujeme, vkládáme do nich své know-how a investujeme nemalé finanční prostředky.

Vaši zákazníci jsou zvyklí, že platformu rozšiřujete, a uvedení TC Transport Order je pro ně asi přirozený proces. Jiné to je možná u firem, které do systému vstupují bez zkušeností…

Ano, pro ty, kteří naše systémy používají, je to jednodušší. Mají k nám důvěru, protože vědí, že když něco představíme, je to perspektivní. Pro ty, kteří s námi začínají, je vše nové a záleží hodně na nás, jak se nám podaří je přesvědčit, že digitalizace má smysl. Ale je to trend, který je patrný na všech stranách a každého se dříve či později dotkne.

Je třeba v Německu ochota využívat digitalizaci větší než v ČR?

Nevím, čím to je, možná mentalitou, ale jsou v tomto směru mnohem dál. Němci ani u obchodního jednání nepotřebují až tak moc osobní kontakt a jsou formálnější. A drtivá většina objednávek, které dnes v našem systému probíhají (kolem devadesáti procent), je právě mezi německými firmami. Firmy z jiných zemí zatím nejsou moc ochotné objednávky takto zpracovat.

Zřejmě proto naši produktoví manažeři se zaváděním této novinky v Německu neměli problém a věděli předem, že o ni bude zájem. Z dřívějška máme zkušenost, že oproti Německu je v jiných zemích zhruba roční zpoždění a pak zájem roste i jinde.

Milan Frydryšek

Celý rozhovor si přečtete v DN 25/2017, které vycházejí ve čtvrtek 7. prosince. Pokud nemáte k DN přístup, kontaktujte prosím oddělení předplatného.

 

spinner