DN č. 26 - Vánoční příloha, přání zákazníkům, vychází 20.12., uzávěrka již 29.11.! 

Daniel Priban (TimoCom): Automatizace objednávek je důležitým krokem k realizaci Logistiky 4.0

Daniel Priban (TimoCom): Automatizace objednávek je důležitým krokem k realizaci Logistiky 4.0

Poskytovatel IT služeb pro dopravu a logistiku, německá společnost TimoCom, spustil letos novou platformu TC Transport Order, která zjednodušuje proces poptávek a objednávek a představuje důležitý krok k digitalizaci dopravy a logistiky v praxi. O podrobnostech jsme hovořili s ředitelem jeho české pobočky Danielem Pribanem. 

Již loni jste avizovali, že budete letos pokračovat v podpoře logistiky a ve zjednodušování procesů. V co to vyústilo?

Spustili jsme novou platformu elektronických poptávek a objednávek TC Transport Order. S její pomocí může objednavatel udělat elektronickou poptávku do skupiny našich nabízitelů. Vše je zprocesované tak, že z poptávky se vytváří i objednávka, která už zohledňuje jak objednávací, tak i dopravní proces. Je to náš první krok k digitalizaci logistiky.

O tématu Logistika 4.0 se dnes hodně mluví a hledá se, co vše může zahrnovat. My však již vytváříme konkrétní produkty a uvádíme je do praxe. Není to jednoduché, protože řada firem má své vlastní procesy a je obtížné vše zohlednit a unifikovat. Ale je to podle nás správná cesta a s tím, jak povědomí o významu digitalizace roste, se zvyšuje i počet firem, které náš systém využívají. Přes naše produkty tak Logistika 4.0 přestává být jen akademickou disciplínou.

Digitalizace by asi měla nakonec fungovat tak, že řidič pojede bez papírových dokladů a vše bude dohledatelné i bez nich…

Legislativa na to není ještě připravená. Ale vývoj k rozsáhlejší digitalizaci již zahájený je. Vše nyní stojí na ochotě firem unifikovat. Čím více společností se do toho začlení, tím rychleji se tato oblast bude vyvíjet. My tyto procesy iniciujeme, vkládáme do nich své know-how a investujeme nemalé finanční prostředky.

Vaši zákazníci jsou zvyklí, že platformu rozšiřujete, a uvedení TC Transport Order je pro ně asi přirozený proces. Jiné to je možná u firem, které do systému vstupují bez zkušeností…

Ano, pro ty, kteří naše systémy používají, je to jednodušší. Mají k nám důvěru, protože vědí, že když něco představíme, je to perspektivní. Pro ty, kteří s námi začínají, je vše nové a záleží hodně na nás, jak se nám podaří je přesvědčit, že digitalizace má smysl. Ale je to trend, který je patrný na všech stranách a každého se dříve či později dotkne.

Je třeba v Německu ochota využívat digitalizaci větší než v ČR?

Nevím, čím to je, možná mentalitou, ale jsou v tomto směru mnohem dál. Němci ani u obchodního jednání nepotřebují až tak moc osobní kontakt a jsou formálnější. A drtivá většina objednávek, které dnes v našem systému probíhají (kolem devadesáti procent), je právě mezi německými firmami. Z dřívějška máme zkušenost, že oproti Německu je v jiných zemích zhruba roční zpoždění a pak zájem roste i jinde.

Vy tedy ručíte za spolehlivost systému – za obsah a dodržování smluv si odpovídají uživatelé sami?

Nemůžeme ručit za něco, nad čím nemáme kontrolu. Ale když je proces digitalizovaný a vše je prokazatelné, je pro jednotlivé subjekty jednodušší cokoliv zpětně dohledat, ověřit a zjistit, kdo a kde případně udělal chybu. Když se komunikovalo prostřednictvím e-mailů apod., bylo možné říkat, že zpráva nedorazila, někdo ji nepotvrdil apod. Pokud dnes firmy používají své systémy, tak jen v rámci podniku, navenek propojeny nejsou a nekomunikují mezi sebou. U nás je však unifikovaná platforma, která objednávky sdružuje na jednom místě pro všechny zúčastněné a archivuje je. A lze to dohledat i zpětně za předchozí roky, se všemi podrobnostmi kontraktu.

Je nějaké rozhraní umožňující propojení vašeho systému s firemními?

To bude krok číslo dva. Nejprve jsme potřebovali vytvořit naši platformu, na jejímž základě bude vše fungovat. Ta je proto v tuto chvíli ideální pro firmy, které žádný takový svůj systém nemají. A těch je spousta.

Rozhraní, která přijdou později, mají umožnit oboustranný přenos dat i se složitějšími systémy. Uživatel je zadá pouze do svého systému a vše se automaticky promítne i v našem. Na podobném principu dnes funguje také naše funkce sledování. Uživatelé mají systémy svých dodavatelů, které se propojují s naší platformou.

U jakéhokoliv digitálního systému je třeba dbát na bezpečnost…

Co se týče nového systému, bezpečnost je podchycená už tím, že vše probíhá v naší platformě, do níž mají přístup pouze ověřené firmy. Takže když u někoho objednávám, tak stoprocentně vím, že objednávám u ověřené firmy. A k tomu se přičítají přednosti digitalizace, především rychlost všech procesů.

Co se týče samotných podvodů v dopravě, je před Vánocemi a situace se zase zhoršila. Ale podvedené jsou ty firmy, které nemají o tomto problému tušení nebo podceňují základní prevenci. Před pár dny jsme viděli detaily o šesti zcizených přepravách a podvodník u nich nedodal jediný pravdivý údaj – pojistné smlouvy, technické průkazy, jména, adresy, to vše bylo zfalšované. Nevěřil jsem, že něco takového je dnes ještě možné.

Možná to souvisí i s tím, že na Slovensku se zpřísnil zákon o prodeji firem, takže mnozí podvodníci opět používají pouze zcizenou identitu a zkoušejí, zda se někdo chytí. A firmy zřejmě už zase ztratily obezřetnost. Přitom preventivní mechanismy, pokud se na jejich dodržování dbá, fungují. Máme například informaci o dvou firmách, které si samy zjistily oficiální ověřené číslo nového zákazníka, a na něm se dozvěděly, že on danou službu nenabízí.

Díky datům z vaší burzy přeprav a vozidel máte dobrý přehled o situaci na dopravním trhu…

Situace s dopravními kapacitami je dnes katastrofální. Do realizace přeprav se zapojují více dopravci z Balkánu, německé a polské firmy najímají zahraniční řidiče. To ale vede k tomu, že často trpí kvalita přeprav. Avšak i přes nedostatek kapacit objednavatelé přeprav na požadavky dopravců ohledně zvyšování cen zatím moc nereagují.

Před dvěma roky, když jsme zaváděli naši druhou platformu pro výběrová řízení, její motto znělo „Zajistěte si dopravní kapacity, bude hůř“. Ten vývoj jsme očekávali již tehdy, ale mnozí tomu ještě nevěřili. A dnes ten, kdo má kapacity dlouhodobě nasmlouvané, vítězí.

Naše digitální platforma na výběrová řízení má tu výhodu, že jejím prostřednictvím lze oslovit extrémní množství firem. Pokud by někdo oslovoval potenciální partnery sám e-mailem, byl by schopen vyhodnotit třeba dvacet nabídek, ale ne tisíc. Když však využije automatizovaný proces, je vše už zpracované a může si porovnat rovnou těch dvacet nejvhodnějších.

Jakmile se dnes objeví volné kapacity, okamžitě si je někdo nasmlouvá. Ozývají se nám proto logistické firmy, které je hledají. A vzhledem k tomu, že domácích kapacit je kvůli nedostatku řidičů málo, je třeba naučit se spolupracovat i s dopravci z jiných zemí, například z Maďarska, Bulharska či Rumunska. Tady se projevuje výhoda naší platformy, protože pokud nějaká firma působí v našem systému déle, znamená to, že je spolehlivá a lze jí věřit.

Dopravci si často stěžují na špatnou platební morálku...

Co se týče platební morálky a naší služby vymáhání pohledávek, vše se nyní stáčí jiným směrem. Firmy si mezi sebou platí, ale často hledají sebemenší chyby v objednávkách, aby nemusely hradit plnou cenu. Naše inkasní oddělení se tak stává spíše arbitrem při reklamacích. Dopravci si proto už předem musejí dávat pozor na všechny detaily – aby například dodali podklady v termínu, který je stanovený, aby dodali stanovený počet dokladů se všemi razítky atd. Když vidíme, že někdo toho vyloženě zneužívá, a je patrné, že to dělá úmyslně, dovedeme se s ním vypořádat. Ale pokud je to u někoho poprvé, je složité to posoudit. Firmy nakonec dopravcům většinou zaplatí, protože potřebují, aby jezdili dál, ale snaží se jim platit co nejméně.

TimoCom letos slaví dvacet let svého působení na trhu. Co se za tu dobu změnilo?

Změnilo se téměř vše. TimoCom se od té doby stal z pouhé z burzy nákladů a vozidel komplexní dopravní a logistickou platformou. Původní počet zaměstnanců se z 15 rozrostl na 440. Ti jsou z 24 zemí a je mezi nimi 40 národností. A v současné době se již dokončuje výstavba druhého komplexu, kde bude pracovat dalších zhruba pět set zaměstnanců. A i přes tuto velikost zůstává TimoCom stále ryze rodinnou firmou, kde je patrné, že rodina Thiermannů dbá na to, aby zaměstnanci měli dobré podmínky. 

Milan Frydryšek

spinner