Dan Ťok zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích

Dan Ťok zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích

14.12. - Ministr dopravy Dan Ťok zvažuje kvůli situaci na D1 zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění. Plánuje kvůli tomu legislativní změny, operativně by zákaz mohly zatím vynucovat dopravní značky. Ministr to včera řekl novinářům po mimořádném jednání o situaci na páteřní dálnici, na které dva dny kolabovala kvůli počasí a opravám doprava. Podobný návrh představili také komunisté.

Dan Ťok se včera kvůli dopravní kalamitě na D1 sešel s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Janem Kroupou a ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem. „Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná, a zároveň se budeme zabývat legislativními změnami, které by zakázaly předjíždění a jízdu kamionů v levém pruhu,“ řekl Dan Ťok. Než by se podle něj uskutečnily případné úpravy v zákoně, tak by zákaz mohl být vynucován pomocí dočasných dopravních značek na jednotlivých místech dálnic.

Zatím není jasné, zda ministerstvo chce zákaz uplatňovat celoročně nebo jen při nepříznivých podmínkách. Šéf ŘSD Jan Kroupa řekl, že jeho úřad se kloní k celoročnímu zákazu.

Dan Ťok dále avizoval, že ve spolupráci s policií připravuje krizový scénář, který by měl operativně zabránit vjezdu kamionů na dálnici nebo její část v případě, že se na ní tvoří kolony. „Nyní řešíme, jakým způsobem to budeme provádět, kdo to bude iniciovat a kdo to povolí,“ dodal.

Odmítl přitom, že by silničáři byli na současné problémy nepřipraveni a na silnicích nebylo dost techniky pro odklid sněhu. „Sypače jsme tam přesunuli z jiných úseků, kde nebyli tolik potřeba, ale nemohli se tam kvůli kolonám kamionů dostat,“ řekl Dan Ťok.

„Mimořádná situace v dopravě se opakuje na D1 pravidelně. To že ministerstvo dopravy nyní slyší na doporučení Kraje Vysočina o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu, mě může těšit, ale situaci mezi 90. a 112. km dálnice, kde je kvůli nedokončené modernizaci omezen provoz do zúžených pruhů, to neřeší. Pokud v zúžení, kde stojí kamion, není dostatečně široký druhý pruh, neprojede tudy žádná údržba, a to je pro provoz na dálnici při měnících se povětrnostních podmínkách fatální neřešitelný problém,“ reagoval hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Podle něho je smutné, že ministerstvo reaguje na návrh změn v provozu na dálnici až ve chvíli, kdy dálnici ochromí 35kilometrová kolona. „Jde o opatření přijatelné, ale stále to neřeší problémy v zúženém úseku, kde je téměř nemožná souběžná údržba s provozem kamionové dopravy. Navíc v tomto kritickém úseku dálnice nejsou žádná odstavná parkoviště, která by alespoň částečně, a to zdůrazňuji, řešila odklánění tranzitní dopravy,“ dodal.

Legislativní návrh na zákaz předjíždění kamionů chystá KSČM, včera o tom při jednání Poslanecké sněmovny hovořil předseda jejich poslanců Pavel Kováčik v reakci na to, že se kvůli problémům na D1 nedostala řada poslanců na mimořádnou schůzi Sněmovny k církevním restitucím. Návrh slíbil Pavel Kováčik předložit v případě, pokud to neudělá ministerstvo dopravy.

Dopravci: silničáři postupovali pomalu

Dopravní kolaps na dálnici D1 způsobil podle dopravců tuzemskému hospodářství mnohamilionové škody. Dopravci ze situace viní silničáře, kteří podle nich nejsou dostatečně připraveni. Sdružení ČESMAD Bohemia to včera uvedlo v tiskové zprávě. Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic ale mohou za kolaps především kamiony, jejichž řidiči si vybírali povinnou přestávku, a blokovali tak průjezdnost tahu i pro techniku silničářů.

Silniční dopravci platí podle sdružení ČESMAD Bohemia za každý kilometr ujetý po dálnici pět až deset korun, čemuž však podle sdružení neodpovídají poskytované služby ze strany správní úřadů. „Jako hlavní problém vidím, že zainteresované složky státní správy nejsou schopny podobným kalamitám předcházet a minimalizovat jejich následky hned od počátku. Proto bude třeba potřebné zákony a vyhlášky, jimiž se zimní údržba řídí, změnit. Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách,“ uvedl prezident sdružení Vladimír Starosta.

Podle dopravců je hlavním problémem pomalý postup ŘSD a také policie, údajně nedostatečně reagovaly ani na předpověď počasí, ani na počínající problémy při sněžení. Využití objízdných tras podle sdružení není možné.

(čtk)

spinner