Dálnice D56 zůstane zpoplatněna, stát žádosti starostů nevyhoví

Dálnice D56 zůstane zpoplatněna, stát žádosti starostů nevyhoví

20.11. - Dálnice D56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem zůstane zpoplatněna, sdělilo ČTK ministerstvo dopravy. Nevyslyší tak žádosti starostů obcí z blízkosti dálnice, podle kterých řidiči kvůli poplatkům dálnici objíždějí po jiných silnicích. Současné zhoršení místní dopravní situace je podle ministerstva zapříčiněno především aktuálními stavbami na blízké dálnici D48, což ovšem není pro resort důvod k vyjmutí dálnice ze zpoplatněné sítě.


Starostové a zástupci obcí a měst ležících podél dálnice D56 ve čtvrtek v Žabni symbolicky blokovali dopravu na souběžné silnici. Chtěli tak upozornit na situaci, kdy spousta řidičů zpoplatněnou dálnici objíždí přes okolní obce, což tam zhoršuje bezpečnost obyvatel, znečišťuje ovzduší a zvyšuje hluk. "Zde projíždí 10.000 aut denně. V naší obci žije necelá tisícovka obyvatel. Ten nárůst dopravy je obrovský," řekl starosta David Hejneš. Vyjmutí dálnice D56 ze zpoplatnění by podle něj snížilo provoz v obci zhruba o třetinu.

Ministerstvo dopravy ke čtvrtečnímu protestu uvedlo, že občané na něj mají právo, žádosti starostů však vyhoví. "Nenastala změna podmínek, která by k tomu byla potřeba. Důvody, proč je tento úsek české dálniční sítě zpoplatněn, trvají," uvedl mluvčí František Jemelka. Dočasné zhoršení situace na Frýdeckomístecku je podle něj způsobeno především realizovanými stavbami na D48. "Standardní stav je ten, že by se pro cesty mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem měla používat dálnice D56. Obce mohu společně s krajem různými dopravně inženýrskými úpravami korigovat průjezdnost silnic nižších tříd," dodal mluvčí.

Z povinnosti mít dálniční známku stát vyjímá zpravidla úseky, které tvoří například obchvaty měst nebo ještě nejsou celé napojené na dálniční síť. Kvůli rekonstrukcím se dosud žádné úseky nevyjímaly, pokud netvořily jedinou objízdnou trasu například pro stavbu na menších silnicích. To však podle resortu pro situaci na Frýdeckomístecku neplatí. Dálniční poplatky jsou podle úřadu navíc klíčové zdroje pro realizaci dopravních staveb.

Starostové letos sepsali petici se žádostí o vynětí úseku dálnice ze zpoplatněných úseků. Podepsalo ji přes 8000 lidí. Zástupci obcí po čtvrtečním protestu avizovali, že jsou připraveni své akce stupňovat.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Loni stát vybral 5,35 miliardy korun. V příštím roce nahradí papírové kupony elektronická známka.

(čtk, tl)

Foto: archiv
spinner