​DAF XF 480 FAW 8 x 4 – obratné vozidlo s natáčecí zadní nápravou pro stavební sektor

​DAF XF 480 FAW 8 x 4 – obratné vozidlo s natáčecí zadní nápravou pro stavební sektor

Součástí aktuální nabídky společnosti DAF Trucks pro stavebnictví jsou i nové podvozky DAF CF a XF FAW „tridem“. Model DAF XF 480 FAW 8 x 4 se zadní poháněnou tandemovou nápravou a řízenou vlečenou nápravou jsme si mohli vyzkoušet přímo v provozu v okolí Jažlovic u Prahy.

Představené vozidlo mělo novou přední nápravou o nosnosti 9 tun, avšak v nabídce je i náprava s maximálním zatížením 10 tun.

Nosnost zcela nové řízené vlečené nápravy je 8 tun a maximální zatížení dvojité hnané zadní nápravy činí 2 x 13 tun. Tato kombinace brání přetížení při postupném odebírání nákladu a dává vozidlu vynikající manévrovací schopnosti i na omezeném prostoru. Zároveň rozložení hmotnosti i při plně naloženém vozidle (celková hmotnost může být až 44 tun) umožňuje dosáhnout maximální trakce v silničním, terénním i kombinovaném provozu.

Dobrá manévrovatelnost

To vše vozidlo s tímto čtyřnápravovým podvozkem předurčuje pro přepravy rozměrných či těžkých nákladů na staveniště s relativně omezeným manévrovacím prostorem. Příkladem mohou být stavební aplikace jako jsou sklápěče, domíchávače betonu, nástavby se zadní hydraulickou rukou či kombinované nástavby s hydraulickou rukou a nosičem kontejnerů.

Přední náprava s nosností 10 tun

Pro řady CF a XF nabízí DAF vedle předních náprav o nosnosti 7,1, 7,5, 8,0 a 9,0 tuny i verzi s nosnosti 10 tun. Ta je pro stavebnictví obzvláště zajímavá, neboť právě v tomto odvětví jsou přední nápravy velmi namáhané – například při osazení hydraulickou rukou s vysokou nosností přímo za kabinou.

Nová desetitunová přední náprava disponuje parabolickým odpružením třemi listovými pružinami a minimalizuje riziko přetížení při postupném odebírání nákladu. Náprava je k dispozici pro silniční konfigurace vozidel DAF CF a XF s jednou přední nápravou a s motory PACCAR MX‑11 či MX‑13.

Nová řízená vlečená náprava

Skříň nové zadní osmitunové řízené vlečené nápravy u podvozku FAW tvoří odlitek nové konstrukce s navýšenou tuhostí a náprava je tak ještě robustnější než její předchůdkyně. Statická nosnost je podstatně zvýšena na 26 tun, což představuje důležitý faktor v případech, kdy je při nakládce a vykládce krátkodobě zatížena jen poslední náprava, například kontejnerem typu „roll‑on‑off“.

Poháněné tandemové nápravy

Pro nákladní vozidla 8×4 CF a XF FAW nabízí společnost DAF robustní tandemové nápravy SR1360T s jednoduchou redukcí, pohonem obou náprav, nízkými požadavky na údržbu a přídavnou trakcí, a to ve variantách o nosnosti 21 a 26 tun (nosnost 26 tun mělo i představené vozidlo). Tato tandemová náprava je vhodná pro silniční i smíšený provoz, kde důležitou roli hraje spotřeba paliva. SR1360T disponuje kotoučovými brzdami a pneumatickým odpružením. Obě varianty dvojnápravy SR1360T jsou k dispozici i pro všechny ostatní troj‑ a čtyřnápravové tahače a podvozky DAF.

Výkonná motorizace

Vozidlo DAF XF 480 FAW 8 x 4, které jsme si mohli vyzkoušet, poháněl třinácti litrový šestiválcový motor PACCAR MX‑13 Euro VI (krok D) o výkonu 355kW (483 k) při otáčkách 1600 min‑1 s maximálním točivým momentem 2500Nm při otáčkách 900 – 1125 min‑1. Jeho přenos zajišťovala automatická dvanáctistupňová převodovka TraXon.

Vedle této motorizace DAF pro stavebnictví nabízí také jednotku PACCAR MX‑11 o zdvihovém objemu 10,8 litru. Pro vozidla DAF CF a XF FAW jsou tak v nabídce motory s výkonem od 220kW (299 k) do 390kW (530 k).

V nabídce je vedle automatické dvanáctistupňové převodovky TraXon také šestnáctistupňová verze.

Společnost DAF si je vědoma potřeb provozovatelů v některých odvětvích, jako je například právě stavebnictví či přeprava těžkých nákladů. Motory PACCAR MX‑11 a MX‑13 je možné objednat si i v kombinaci s 16stupňovou manuální převodovkou.

Dojmy z jízdy

Model DAF XF 480 FAW 8 x 4 jsme si mohli vyzkoušet i v plném provozu, a to doslova, neboť právě začínala dopravní špička a sídlo společnosti DAF Trucks CZ v Jažlovicích, odkud jsme vyjížděli, se nachází v oblasti s logistickými areály a vedle sjezdu z dálnice D1. Právě v těchto podmínkách jsme mohli ocenit výbornou obratnost vozidla, dobrou stabilitu i na nerovném povrchu a silný motor, který si hravě poradil s plně naloženým vozidlem.

V táhlém kopci jsme si vyzkoušeli také účinný brzdový systém, který propojuje motorovou brzdu MX,
výfukovou brzdu a intardér ZF (jeho maximální brzdný výkon je 500
kW). To vše s příjemným prostředím v kabině, snadnou obsluhou a nízkou hlučností dotvářelo příjemný dojem, který jsme z jízdy měli.

(lan)

Foto: LAN

spinner