​Dačická THK investuje rekordně - přes 400 milionů, tržby klesly

​Dačická THK investuje rekordně - přes 400 milionů, tržby klesly

18.2. - Dačická společnost THK Rhythm Automotive Czech, která dodává díly pro automobilový průmysl, měla loni podle předběžných výsledků tržby 4,6 miliardy Kč. Meziročně klesly zhruba o deset procent. Letos firma plánuje tržby 5,3 až 5,4 miliardy Kč a rekordní investice přes 400 milionů Kč. Souvisí i s chystaným projektem pro Renault-Nissan, kde by roční objem zakázek měl být za 30 milionů EUR (asi 768 milionů Kč). Řekl to finanční ředitel firmy Ladislav Černý.

Zisk EBITDA bude za loňský rok 360 milionů Kč, v roce 2017 byl asi půl miliardy Kč. Za celkovým plánem zaostala firma skoro o 20 procent. Na nižších tržbách se podle Ladislava Černého odrazilo hlavně nařízení EU o homologaci na nové emise, platné od září. „Automobilky se nestačily adaptovat, tím pádem tam byl propad v tom, co mohly pouštět na trh i co vyráběly. Od konce léta až do konce roku jsme zažili dramatický propad, odvolávky,“ řekl ředitel.

V nižším zisku se, jak uvedl, projevilo zdražení kovů, především oceli. THK vyrábí hlavně z oceli a hliníku. Posunuly se i některé zakázky: ocelová ramena pro Jaguar Land Rover plánovala firma na začátek léta, ale první sériové kusy vyráběla až před Vánoci. Zakázka pro Jaguar by se měla v letech 2020 a 2021 podílet na obratu až z deseti procent.

Pro Renault-Nissan začne koncem roku 2020 vyrábět podvozková ramena. „Je to globální projekt, THK jako skupina bude zajišťovat celosvětově objem podvozkových ramen. Projekt bude řízený převážně z Japonska,“ řekl Ladislav Černý.

Firma chystá rekordní investice přes 400 milionů Kč. Téměř třetina půjde na přípravu pro Renault-Nissan, další peníze do výroby dutých kloubů pro Daimler AG i do robotizace linek. V příštích měsících dostaví firma novou vrátnici, letos koupí i zinkovací linku. Od svého konkurenta, koncernu ZF, převezme letos výrobu kloubů řízení z německého Schalke.

Firma roste ve výrobě podvozkových ramen. Loni vyrobila 34 milionů podvozkových ramen a kloubů, letos plánuje téměř 40 milionů. Veškerá produkce je na export, 85 procent do Evropy. Nejvíc do Německa. Hlavním zákazníkem je Volkswagen.

Z rizik je před firmou výsledek brexitu. Do Británie dodává přímo. „Není to pro nás smrtící záležitost, ale taky by nás to zasáhlo, japonské vedení se toho docela obává. Vidíme velké ochlazení v Číně, na některé produkty, které jsme tam vozili, už měsíce nemáme poptávku,“ řekl Ladislav Černý.

(čtk)

Foto: THK

spinner