Co přinesl květen 2018 v dopravě

Co přinesl květen 2018 v dopravě

Snad nejožehavějším tématem dopravní současnosti je smrtelná silniční nehodovost. Jakkoli chlácholivě mají působit rok od roku snižované počty těchto nehod, celková čísla jsou nadále spíše úděsná. Na problematiku pohlédneme z několika mezinárodních optik.

V Evropské unii přišlo loni na silnicích o život 25 300 osob. Přitom tento počet znamená nižší počet smrtelných zranění vůči předchozímu roku o dvě procenta, proti roku 2010 dokonce o pětinu. Ale přesto. Mé východočeské rodiště v době mého dětství mělo 8000 obyvatel. Také tři kostely, řadu restaurací, sokolovnu atd. Takže „smrťáky“ v EU za rok odpovídají občanům tří Přeloučí… Loni bylo na silnicích mezi Atlantikem a Černým mořem těžce zraněno 135 tisíc osob.Mezi nimi mnoho slabých účastníků silničního provozu: chodců, cyklistů a motocyklistů.

Světové hospodářské fórum (WEF), známé zejména světovými setkáními státníků v Davosu, je neziskovou mezinárodní nadací, zaměřenou na zlepšování stavu světa hlavně cestou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Nedávno dalo světu podrobnou informaci o předcházení silniční smrtelné nehodovosti. A nešlo o zkušenost z EU či automobilových velmocí USA nebo Německa, ale ze Švédska. Uvádí se přitom, že podle Světové zdravotnické organizace (WHO) v roce 2015 přišlo na světě při těchto nehodách o život přes milion lidí a jsou hlavní příčinou úmrtnosti mladých lidí mezi 15 a 29 roky. WHO to komentuje, že přes mnohé preventivní úsilí jsou akce boje s touto globální výzvou nedostatečné. A Švédsko se v tom dostalo dále.

V roce 1997 tam zavedli politiku „nulové vize“, jejíž snahou bylo snížit do roku 2020 počet smrtelných nehod na silnicích na nulu. Zmenšit nebezpečí znamenalo fyzické změny na silnicích a novou politiku v uplatňování dopravních předpisů. Je tam nyní více objezdů, méně křižovatek a auta se nemohou obracet tam, kde přecházejí lidé. Bylo postaveno množství lávek pro chodce, jízdní kola jsou separována od běžného provozu a přísný policejní přístup vedl ke snížení počtu nehod v opilosti. Od počátku uplatnění vize se počet úmrtí na silnicích snížil na polovinu.

V roce 2016 zahynulo ve Švédsku při silničních nehodách 270 osob. Před dvaceti lety jich bylo 541. Srovnejme s USA, kde loni přišlo o život 41 100 osob. Pohled zpět do roku 1964 udává číslo 45 645 – čili žádné velké zlepšení za polovinu století, i když došlo k růstu počtu obyvatel a vozidel.

Přes pokrok, dosažený ve Švédsku, bylo cílové číslo nula posunuto z roku 2020 na rok 2050.

Přesto švédský příklad již zaujal mnoho vlád a zemí. Části Kanady, Norsko, některé státy v USA a v EU experimentují s různými variacemi koncepce Vision Zero. Jednu vlastní překážku uvádějí sami Švédové; šlo o to, aby se o důležitosti Vize nula přesvědčili i političtí ekonomové. V jejich ekonomických modelech jsou zásadní náklady a výnosy, a i když se to výslovně neříkalo, mělo by tu jít o optimální číslo „smrťáků“. O cenu, kterou musíte platit za dopravu. Změna tohoto druhu uvažování může prý být zásadní pro zajištění, že počet smrtelných silničních nehod výrazně poklesne celosvětově.

Nyní k národním, velmi současným akcím. V Německu se dostává spolková vláda pod tlak hned ze dvou stran – od zemských parlamentů a od cyklistických svazů. Zemské instituce totiž reagují na množství smrtelných úrazů cyklistů při odbočování nákladních aut vpravo. Pět spolkových zemí požaduje povinné vybavení těchto vozidel tzv. odbočovací asistencí u vozidel nad 7,5 tuny. Některé země žádají spolkovou vládu, aby se zasadila o povinné zabudování systémů nouzového brzdění. Asistenčním systémem pro tento účel se zabývala v uplynulých dnech také konference zemských ministrů dopravy.Požádala spolkovou vládu, aby na prvním podzimním zasedání předložila závěrečnou zprávu o výzkumném projektu Spolkového úřadu pro silniční dopravu (BAST), zejména pokud jde o technické požadavky na nouzové brzdění.

A hlas německých cyklistů: jejich Všeobecný německý cykloklub ADFC žádá po spolkovém ministru dopravy Adreasi Scheuerovi, aby s ohledem na narůstající počet smrtelných nehod s nákladními vozidly zřídil k řešení operační skupinu. Jenom začátkem května skončily pod jejich koly během jediného dne dvě cyklistky: v Mnichově šlo o devítiletou školačku a v Hamburku o dvaatřicetiletou ženu. ADFC požaduje, aby se Německo zasadilo v Bruselu u Evropské unie o povinné zavedení odbočovací asistence u nákladních aut. „Odbočující nákladní auta jsou pro cyklisty smrtící,“ řekl předseda ADFC Burkhard Stork. Od počátku roku bylo v SRN usmrceno nákladními auty 15 cyklistů.

Nejlepší nakonec: v Česku začíná varovná kampaň proti telefonování za volantem. Jejím organizátorem je Česká asociace pojišťoven; vychází ze smutné skutečnosti, že kvůli mobilům došlo k až deseti tisícům bouraček a loni přišlo o život 65 osob. Kampaň se opakuje po sedmnácti letech a upozorňuje na nebezpečí používání mobilů při řízení auta. Proti kampani minulé se má letos poprvé zjišťovat, zda se snížil počet řidičů, kteří byli přistihnuti, že za jízdy používají mobilní telefon. Vedení asociace pojišťoven uvádí: „Co je nejtragičtější, že téměř pětina dotazovaných se přiznala, že za volantem zvládají i fotit a natáčet videa.“

Jiří Kladiva

spinner