​CNG umožňuje snížit náklady na ujetý kilometr pod jednu korunu

​CNG umožňuje snížit náklady na ujetý kilometr pod jednu korunu

12.7. - Spotřeba CNG v loňském roce rostla a růst je patrný i letos. Přestože přibývá také počet soukromých vozidel na CNG, největších úspor samozřejmě dosahují firemní flotily. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun. CNG je v Česku též nejrozšířenějším alternativní pohonem.

I když se podíl vozidel s CNG na celkovém počtu registrových vozidel pohybuje v řádech jednotek procent, je zřejmé, že zájem o toto alternativní palivo roste. V loni spotřeba CNG v Česku meziročně vzrostla téměř o polovinu (45,7 %). Podle Českého plynárenského svazu se za posledního půl roku otevřelo 20 nových čerpacích stanic. Celkem je tak v rámci ČR v provozu 122 plnicích stanic CNG a další budou přibývat. „V porovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy probíhá nyní v Česku nejdynamičtější rozvoj využití CNG a předpokládáme, že do roku 2020 bude u nás v provozu více než 200 veřejných CNG stanic,“ uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu. Razantní růst spotřeby CNG je patrný i letos. „V letošním roce se odběry CNG ze strany našich členů již zdvojnásobily. Očekáváme, že do konce roku překročíme hranici 5 000 kg CNG měsíčně,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.

V tuto chvíli je CNG nejrozšířenějším alternativním palivem a i v budoucnu by tomu tak mělo být. Podle odborníků můžeme očekávat rostoucí zájem především u firem. Měsíčně podle Jiřího Šimka přibývají stovky CNG vozidel, zatímco u ostatních alternativních paliv se jedná pouze o jednotky registrací. Za květen letošního roku se registrovalo 26 092 nových osobních a dodávkových vozidel, z čehož na CNG jich bylo 351. To je 1,35 procenta ze všech registrací. „V současnosti je podíl nových registrací vozidel asi 75 procent ve prospěch firem a stejný podíl mají firmy i u registrací nových vozidel na CNG. Pokud by se poměr registrací v budoucnu měnil, tak podle mě spíše ve prospěch firemních vozidel,“ dodává Jiří Šimek s tím, že čím má firma vyšší roční nájezd kilometrů, tím spíše se CNG vyplatí. „S CNG šetříte od prvního ujetého kilometru, a proto přibývá i počet soukromých vozidel. Největší úspory ale samozřejmě dosahují firmy s větší flotilou. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun,“ uvádí Markéta Veselá Schauhuberová, obchodní manažerka CNG z RWE Energo.

Vozidla na CNG jsou pro firmy výhodná i z hlediska daní, protože silniční daň je pro vozy s CNG pohonem do 12 tun nulová. Kromě daní a ekologického aspektu je ale hlavní devízou vozidel na CNG samozřejmě cena pohonné hmoty, která je příznivá především díky nízké spotřební dani. Porovnáváme-li ceny benzínu a CNG, je nutné vzít v úvahu energeticky srovnatelné jednotky. Litru benzínu tak odpovídá metr krychlový CNG. „Motoristé mohou na plničkách RWE aktuálně tankovat metr krychlový CNG průměrně za cenu mezi 17 a 18 korunami. Na jednom litru tak ve srovnání s benzínem lze ušetřit přibližně 12 korun,“ dodává Markéta Veselá Schauhuberová s tím, že ujetý kilometr na CNG vyjde podle spotřeby na 90 haléřů až 1 Kč. Stejně jako u benzínu či nafty, i zde lze navíc využít slevy díky tankovacím kartám. „Členové naší nákupní aliance mají díky tankovacím kartám možnost u některých stanic čerpat CNG za absolutně nejnižší cenu na celém trhu. Se stávajícím tempem růstu výtoče lze navíc předpokládat, že budeme moci ještě letos tuto slevu zdvojnásobit na 2 Kč/kg,“ dodává Damir Duraković.

(tj)

spinner