Chyby v databázi ČKP musí opravit pojišťovna, nikoliv klient

Chyby v databázi ČKP musí opravit pojišťovna, nikoliv klient

Že výše povinného ručení se vypočítává podle doby bezeškodního průběhu předchozího pojištění klienta, na základě tzv. bonusů a malusů, je motoristům dobře známo. A každý asi předpokládá, že v jejich evidenci je pořádek. Že tomu tak být nemusí, to však klient pojišťovny většinou zjistí v okamžiku, kdy potřebuje uzavřít pojistku na nové vozidlo nebo mění pojišťovnu. Sám do databáze České kanceláře pojistitelů (ČKP) přístup nemá. A že náprava chyb, byť povinnosti pojišťovny jsou jednoznačné, nemusí být vždy snadná a rychlá, to přibližujeme v následujícím článku.

Jedná se o případ, který se stal u společnosti Generali Česká pojišťovna. Šlo o běžnou situaci, kdy klient potřebuje pojistit nové vozidlo a nechá si vypočítat návrh pojistky. A náhle zjistí, že výše pojistného se mu vypočítává ze zhruba polovičního období, než po jaké má u pojišťovny bezeškodní průběh. Reakce klienta je jasná – telefonát na makléřku, že bonusy nejsou v pořádku a je třeba uvést vše do pořádku. Její reakce však je přinejmenším zvláštní – odkazuje klienta, aby si to vyřídil na ČKP sám a přeposílá mu potvrzení o bezeškodním průběhu za dřívější období, které se v databázi ČKP nezobrazuje.

Tudíž vedle oficiální stížnosti na pojišťovně následovala i osobní návštěva ČKP. Tam zákonné povinnosti znají lépe a telefonicky upozornili pracovnici pojišťovny, že náprava je skutečně povinností pojišťovny, nikoliv klienta či ČKP – kancelář změny v systému provádět nesmí. Teprve poté se začalo něco dít a údaje byly posléze opraveny. Ovšem pro makléře z jiných pojišťoven bylo celé bezeškodní období viditelné až zhruba za čtrnáct dní po aktualizaci databáze. Takže pojistka musela být uzavřena za méně výhodných podmínek s tím, že po aktualizaci může dojít k jejímu přehodnocení.

Vyjádření pojišťovny GČP

Že náprava chyb je na pojišťovně, potvrdil i mluvčí GČP Jan Marek: „Pokud při sjednání pojištění nastane situace, kdy počet měsíců za bezeškodní situaci v databázi ČKP neodpovídá skutečnému či pojistníkem očekávanému stavu, je třeba kontaktovat pojišťovnu, u které bylo pojištění aktuálně sjednané.“ Jak však bylo uvedeno výše, ani tento kontakt nemusí být zrovna jednoduchý a vést přímo ke kýženému výsledku.

„Jednou z příčin, proč nejsou data v Databázi škod ČKP úplná, může být skutečnost, že klient neposkytl pojišťovně při sjednání původní smlouvy svoje rodné číslo (právě podle něj se bonusy zpětně dohledávají),“ uvedl jako jedno z možných vysvětlení nejasností Jan Marek. Zde je třeba podotknout, že klient neví, jaké identifikační údaje jsou nezbytné, od toho je zde zástupce pojišťovny, aby ho o ně požádal a teprve na jejich základě vyhotovil smlouvu. A to, jestli pojišťovna údaje správně zadá do systému ČKP, již sám zkontrolovat nemůže.

V popisovaném případě chyba na straně ČKP nebyla a podle našich informací její dva IT pracovníci trávili půl dne ověřováním, proč údaje nejsou správně vidět.

Pojistné lze snížit i zpětně

Z výše uvedeného je zřejmé, že náprava chyb je povinností pojišťovny, z které měl klient v dané době uzavřenou smlouvu. Pokud se tedy při upozornění na chybu zástupce pojišťovny snaží přenést následnou nápravu na klienta nebo někoho jiného, nelze se s tím smířit, je třeba striktně trvat na nápravě, i když to třeba nějaký čas zabere.

A pokud je klient nucen uzavřít novou pojistku za méně výhodných podmínek, lze částku následně, jakmile budou chybějící údaje v databázi ČKP viditelné, snížit. To potvrdil i mluvčí GČP Jan Marek: „V Generali České pojišťovně jsme schopni po identifikaci výše popsané příčiny nesrovnalosti promptně opravit a bonusy dopočítat. Výsledkem je, že data jsou v databázi ČKP aktualizována a dostupná pro všechny ostatní pojistitele.“

Možnost následného snížení ceny za povinné ručení nám potvrdili i makléři z ePojištění.cz a také pojišťovna Allianz. Vedle toho lze povinné ručení do dvou měsíců od podepsání smlouvy vypovědět bez udání důvodu.

Milan Frydryšek

Foto: lan

spinner