Statistika MD

Cestující stále častěji vyhledávají dopravu vlakem

Cestující stále častěji vyhledávají dopravu vlakem

PRAHA (27.3.) – Železniční doprava loni v počtu přepravených pasažérů dotahovala náskok autobusů. Zatímco počet cestujících v linkových autobusech meziročně klesl o 2,4 procenta na 308 milionů, pasažérů v železniční dopravě o procento přibylo na 174,5 milionu osob. Vyplývá to z předběžných údajů zveřejněných ministerstvem dopravy. Vedle většího počtu cestujících ve vlacích rostla i vzdálenost, kterou cestující po železnici ujedou. Ukazatel počtu cestujících a ujeté vzdálenosti stoupl téměř o pět procent.

Největší rozmach za poslední roky zaznamenala železnice v roce 2012, kdy objem přeprav v osobní dopravě vzrostl osmiprocentním tempem. „Zlepšují se služby a navíc díky konkurenci klesaly ceny železniční dopravy, které se v některých případech přiblížily cenám autobusové dopravy," uvedl důvody růstu železničních přeprav vedoucí dopravní informatiky Centra dopravního výzkumu Milan Brich.

Za poklesem počtu přepravených osob autobusy podle něj může být i menší objem přeprav objednaných v rámci dotované dopravy kraji. Statistická data k množství objednaných spojů ale zatím centrum nemá k dispozici a jde tak pouze o domněnku. „Největší tempo růstu zaznamenávají v posledních letech dálkové a naopak příměstské železniční linky,“ řekl Miloslav Zítka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

V dálkové dopravě dávají lidé stále větší přednost vlakům kvůli pohodlí, zatímco v příměstské dopravě u velkých měst, jakými jsou Praha, Brno a Ostrava, je hlavní výhodou vysoká frekvence spojů. Hlavní historickou nevýhodou železnice jsou mnohdy nevhodně umístěná nádraží, která se nacházejí mnohdy kilometry od center měst, zatímco autobusový spoj může zajíždět prakticky kamkoliv. I tento handicap se daří odstraňovat nejsnáze u příměstské železnice, kde u vlakových nádrží vznikají záchytná parkoviště. Příkladem takového přístupu je třeba Benešov u Prahy.

(čtk)

spinner