ČESMAD Bohemia: Odklady plateb dopravcům pomáhají, ale bez přímé finanční podpory se firmy neobejdou

ČESMAD Bohemia: Odklady plateb dopravcům pomáhají, ale bez přímé finanční podpory se firmy neobejdou

Obor silniční dopravy je jedním z těch, které jsou nejvíce postiženy omezeními v důsledku pandemie koronaviru. Vláda dopravním firmám sice vyšla částečně vstříc tím, že jim umožnila odklad některých plateb, jako třeba záloh silniční daně či mýtného, avšak nejedná se o odpuštění a dlužné částky bude nutno na podzim zaplatit. Aby silniční doprava byla schopná spolehlivě fungovat i po koronakrizi, bude podle Sdružení ČESMAD Bohemia nezbytná i přímá podpora firem.

Podle předsednictva sdružení, které na konci dubna hodnotilo podporu a aktivity státu vůči silničním dopravcům, se sice podařilo zajistit odklady některých plateb, ale pro další fungování firem se to jeví jako nedostatečné. „Odklad plateb záloh na silniční daň či plateb mýtného sice představuje určitou pomoc pro cash-flow dopravců, ale problémy firem to neřeší. Podle našich analýz ale i z jiných dat vychází, že propady v tržbách nákladních dopravců se pohybují kolem 30 až 40 procent. A zájezdové nebo příležitostné autobusové dopravě klesly výkony téměř na nulu. Je tedy zřejmé, že odklady některých plateb problémy dopravců neřeší. A to proto, že dopravci pracují s nízkou marží,“ upozornil generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Přitom je zde podle něj řada firem, které fungovaly naprosto spolehlivě, podporovaly český export a nyní trpí tím, že byly třeba silně navázané na přepravy pro automobilový průmysl. „Ne každá dopravní firma má možnost, aby dostatečně diverzifikovala své zákaznické portfolio. To by samozřejmě bylo ideální, ale situace na trhu byla taková, že pro mnoho firem představovaly tyto přepravy výrazný zdroj příjmů. Odklady plateb je proto nezachrání, neutečou před nimi. Předsednictvo sdružení proto dospělo k závěru, že obor silniční dopravy za současné krize potřebuje ještě další dvě opatření,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Je třeba částečná kompenzace ztrát

Prvním z nich je částečná kompenzace ztrát, která umožní, že dopravní firmy budou mít i v období, kdy se ekonomika začne opět rozjíždět, určitý provozní kapitál. „Rozhodně nejde o plošné rozsévání peněz. Je třeba si uvědomit, že silniční doprava je velkým plátcem mnoha různých daní a odvodů, ať již jde o spotřební daň z nafty, o silniční daň, DPH, odvody za zaměstnance atd. Tedy nejenže si obor pomoc zaslouží, ale mělo by být i v zájmu státu, aby jej podpořil. Je oboustranně přínosné, aby čeští dopravci vstoupili do období po krizi v přijatelné kondici,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Princip částečné kompenzace ztrát může být navázaný na silniční daň, kterou dopravci odvádějí státu. „Naše představa je, že by měla být určená dopravcům, kteří v posledních dvou letech silniční daň ze svých vozidel poctivě odváděli a nyní by jim v určité výši byla vrácena zpět. A to za podmínky, že jim tržby klesly o více než 20 procent. To nejsou peníze, na kterých by dopravci seděli a drželi si je jako pojistku. Je to hotovost, která se z ekonomiky neztratí a jim pomůže ustát hrozbu druhotné platební neschopnosti a dovolí nadále provozovat vozový park,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Potíž je i v tom, že silniční doprava není podle něj oborem, který by byl u bank příliš oblíbený. To znamená, že ani záruční a úvěrové programy, které se nyní nabízejí, pro dopravu řešením nejsou. Proto předsednictvo sdružení podle Vojtěcha Hromíře vidí jako hlavní cestu částečnou kompenzaci těch daní, které doprava odváděla, odvádí a odvádět bude.

„Pokud stát nějakou částku jako kompenzaci ztrát poskytne, dostane ji rychle zpět. Z jednoho provozovaného vozidla dopravce státu odvádí měsíčně 20 až 30 tisíc Kč pouze na spotřební dani. Kdyby kompenzace činila 100 tisíc Kč na vozidlo, během tří čtyř měsíců by se státu vynaložená částka vrátila,“ vysvětlil Vojtěch Hromíř.

Je velký prostor pro snížení silniční daně

Druhé opatření, které dopravci navrhují, se týká sazeb silniční daně. V současné době odložené dubnové a červencové zálohy bude nutno zaplatit v říjnu, což bude podle Vojtěcha Hromíře představovat velký jednorázový zásah do finanční bilance firem.

Předsednictvo sdružení proto navrhuje, aby stát snížil sazbu spotřební daně na minimum, které připouští Evropská unie. „Prostor pro snížení sazeb je u nás velký. A je to právě jeden z parametrů, v němž výrazně prohráváme s dopravci ze zemí, které mají sazby nastavené na evropské minimum. Navrhujeme proto, aby se spotřební daň snížila již letos. A na podzim, kdy odložené zálohy budou splatné, by díky nižším sazbám došlo k zápočtu. Určitě by to dopravcům pomohlo v cash-flow, protože hrozí, že na podzim potřebné prostředky na odložené platby mít nebudou. Alternativně by mohl stát pro letošek silniční daň podnikatelům odpustit úplně,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Je třeba pokračovat v jednáních o ekonomických podmínkách

Vedení Sdružení ČESMAD Bohemia se také shodlo na tom, že je třeba pokračovat v jednáních o ekonomických podmínkách pro české silniční dopravce, která začala loni na podzim. „Na jasných datech jsme Ministerstvu dopravy ukázali, jak česká kamionová doprava prohrává s Evropou, především s dopravci z Polska, Maďarska, Rumunska a dalších východních zemí. Je to obrovská škoda i pro stát, protože jeden kamion pro stát znamená ročně 600 až 850 tisíc Kč na daních a různých odvodech. Elegantní na tom je, že český dopravce funguje na rozsáhlém teritoriu, nejen na území České republiky, takže importuje daně a odvody k nám. To je pro státní rozpočet velice efektivní. Je naprosto zřejmé, že rozpočet bude v příštích letech pod velkým tlakem, ale investice do silniční dopravy v tuto dobu by se státu stoprocentně mnohonásobně vrátila,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Snížení daně z nafty by podle dopravců bylo přínosem

Při hledání cest pro zvýšení konkurenceschopnosti českých firem uvádějí dopravci jako příklad nejčastěji svého nejsilnějšího konkurenta, polské dopravce. Nejenže jim polské firmy, díky příznivějším ekonomickým podmínkám, přebírají práci v zahraničí, ale vzhledem k nižším nákladům jim konkurují i v rámci České republiky.

Jedním z řešení, které by podle Sdružení ČESMAD Bohemia pomohlo jak firmám, tak státnímu rozpočtu, je snížení daně z nafty pro silniční dopravce. A to buď zavedením profesionální nafty, nebo plošným snížením spotřební daně. „Zde mohu uvést příklad z Estonska. Tato země před dvěma týdny snížila sazbu spotřební daně u pohonných hmot o 25 procent. Před dvěma roky ji Estonsko zvýšilo a během této doby se ukázalo, že to byl naprosto chybný krok – došlo k obrovskému výpadku ve výběru daní, protože okolní země mají daň nastavenou níže. A my jsme v naprosto stejné situaci. Stejnou chybu jako Estonci jsme udělali v roce 2009, když tehdejší ministr financí Eduard Janota zvýšil spotřební daň o korunu,“ uvedl Vojtěch Hromíř s tím, že zbytečné ztráty českého rozpočtu jsou o to větší, že Česká republika zaujímá v Evropě exkluzivní polohu. „My přece musíme být místem s atraktivní sazbou i pro dopravce z jiných zemí, kteří tudy projíždějí. Ať zde zaplatí mýto a natankují,“ zdůraznil.

S rozšířením mýta silniční daň ztrácí opodstatnění

Dalším bodem, který Sdružení ČESMAD Bohemia projednávalo loni se státní správou, je již zmíněné sní-žení silniční daně. Otázkou však podle Vojtěcha Hromíře je, zda by stát silniční daň vůbec neměl zrušit. V důsledku rozšíření mýtných úseků o zhruba 900 kilometrů na silnice I. třídy totiž výběr silniční daně podle něj není už tak opodstatněný. „Každopádně je však třeba alespoň snížit sazby silniční daně na minima daná Evropskou unií, toto je naprosto oprávněný požadavek. Nejlépe hned,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Podpora dopravců po vzoru Německa

Dalším krokem, který by dopravci rádi prosadili, je zřízení podpůrných programů pro silniční dopravce po vzoru Německa. Tato země každoročně vypisuje program, z něhož dopravci mohou čerpat příspěvek na pořizování digitálních a ekologických technologií, bezpečnost či modernizaci provozu silniční dopravy. „Tento program je notifikovaný v Bruselu a myslím si, že je zcela namístě, aby podobnou podporu měli i čeští dopravci, kteří také potřebují zefektivnit své podnikání,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Úprava slev na mýto

„Čtvrtou oblastí, kde jsme v jednáních s předchozím ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem a jeho kolegy pokročili nejdále, je úprava slevového schématu k mýtu. Oproti jiným opatřením by to sice nepřineslo tolik peněz, ale i tak by nové schéma bylo pro české dopravce výhodné, protože většina slev logicky zůstává doma a neprofitují z nich zahraniční firmy,“ dodal Vojtěch Hromíř.

„2 + 4“ na pomoc českým firmám

Toto jsou tedy čtyři kroky, které podle předsednictva Sdružení ČESMAD Bohemia bude nutno učinit pro dobu pokoronakrizovou. A pro překonání krize je nutná kompenzace ztrát a už letošní úleva u silniční daně. „Možná všechny dopravní firmy krizi nepřežijí, ale rozhodně by měly dostat šanci. Pandemie je něco mimořádného, s čím dopravci počítat nemohli a od toho mají stát, aby v takové chvíli nadstandardně pomohl,“ shrnul Vojtěch Hromíř.

„Četl jsem nedávno rozhovor s ekonomem Danielem Münichem, kde říkal, že se rozhodně vyplatí podpořit i firmy, nejen zaměstnance a OSVČ, protože pro stát je to mnohem efektivnější než se dívat, jak firmy vznikají znovu na zelené louce - po těch, které zkrachovaly. To bych podepsal. A ano, určitě je třeba při podpoře postupovat selektivně, poskytovat ji tam, kde vznikla škoda a dává to smysl. Přesně to požadujeme i my,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner